Svampangrepp?

M

Mariell

En av min mammas hästar har fått små "knottror" i skinnet och nu, när vinterpälsen faller av, rasar det även "skinnflagor" om henne - som stora mjäll ungefär. :confused: En hästmassör som behandlade henne i höstas sa att knottrorna var en svampinfektion och att vi borde tvätta hela hästen med virkon :eek: men eftersom hästen redan då hade tjock päls och det bara blev mera och det var alldeles för kallt (har inte uppvärmt stall) så fick tvättningen bero. Vi använde någon kräm mot svampen som verkade hjälpa, men det är svårt att avgöra med en häst som har vinterpäls som en hel björn. Men nu är det ju varmare och hästen har som sagt börjat "flagna" :crazy: . Nån som vet vad det är? Och kan man verkligen tvätta hästen med virkon, det är ju jättestarkt?

Sv: Svampangrepp?

Hej
Jag skulle nog inte rekommendera att tvätta med virkon. Det finns ju många andra märken som är effekyiv mot svamp tex hexocil shampo som är effektiv men mild och andra märken hecocil finns att köpa i de flesta djuraffärer annars kan du hitta det på börjes eller annan internet affär. Prata med veterinären de har säkert nåt bra medel. Lycka till Yrbin

Sv: Svampangrepp?

Tack för svar. Det var det jag tyckte också, att virkon verkar läskigt och högst olämpligt. Kollar upp ditt schampotips med en gång! :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 785
Senast: Kookaburra
·
J
Hästvård Jag blir galen. För ungefär 4-5 veckor sedan hade travaren enormt mycket mugg på sina (vita) bakben, hela karlederna och ballarna...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
14 301
Senast: j3nnif3r
·
K
Utrustning Jag vet inte om den här tråden ligger rätt eftersom det är utrustning under ridning, men eftersom ponnyerna skall ridas och det är då...
Svar
17
· Visningar
1 371
Senast: Cilva
·
Hästvård Med riskt för att bli tjatig eftersom det finns fler hudtrådar nu men inget stämmer med detta.. Kanske någon har tips eller förslag...
Svar
3
· Visningar
1 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka