• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare piraff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 988
P

piraff

Hej!!
Min häst har fått svamp på huvudet. Det ser så hemskt ut, är det någon som vet hur man får bort det på ett effektivt sätt?? Är det mycket smittsamt??

Sv: Svamp

Tvätta med Virkon så försvinner det snart. Finns att köpa på Granngården och ridsportsaffärer. Tvätta även alla borstar i det.

ta muggmedel. det är inte smitsamt. virkon s fräter.
det är så kallad fukteksem. som liknar svamp

Fukteksem och svamp är två skilda saker och liknar inte varandra. "Muggmedel" är inte svampdödande.

Svamp, t ex ringorm, är mkt smittsamt. Dessutom en zoonos som alltså öven kan drabba människor.

Virkos S fräter inte.

Har du ngn bild på det?

Min häst har också problem med utslag i huvudet men ännu ingen diagnos på det så jag är väldigt intresserad av att få se om jag kan hitta ngt som liknar det han har!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka