piggelin

Trådstartare
Har till och från en tid haft problem med mitt underliv. Då och då kommer en brännande svedande känsla, alltid på morgonen efter toalettbesök, och aldrig under mens, som varar i några timmar. Ibland får jag ta värktabletter för att det gör så ont och då går det oftast över inom en timme. Ibland känns det bara torrt och irriterat och det kommer en vitaktig flytning, dock utan klumpar. Ringde gyn för att boka tid men hon sa att jag garanterat har fått svamp och får åka till apoteket och köpa pevaryl. Gick in på deras hemsida för att kolla upp det lite och där står det att man alltid ska kontakta läkare första gången för att vara säker på att det verkligen är svamp. Så nu blev jag plötsligt väldigt osäker på vad jag ska göra:( tänkte kolla om ni på buke har någon liknande erfarenhet eller råd att ge. tänker ringa ungdomsmottagningen med sen och fråga dom, vårdcentralen blir bara sura då man ringer och hänvisar till gyn som i sin tur säger att det är vårdcentralens jobb...
 
Sv: svamp?

Först så ta och smörj med olja när det svider! Och självklart ska du ha hjälp om du har så ont att du behöver ta värktabletter!
Jag tycker du ska kontakta UM oh be om tid, jag tycker det låter som att du har ovanligt ont efter det och det kan kanske vara något mer än svamp.

Undvik också pevaryl, den är väldigt elak mot slemhinnorna och är bättre att få utskrivet recept på tabletter man tar oralt (dessutom så gör pevaryl svinont). Om du nu tar pevaryl så ta en kur med vivag eller lactal balans efteråt.
Man kan prova att bara ta ovesterin (östrogen) en kur och se om det hjälper, är MYCKET snällare än pevaryl.
Bikarbonat och kamomillte är en huskur annars.

Men viktigast är att du får en tid och smörjer med olja fram tills dess! Stå på dig om en tid, säg att du går troslös och smörjer med olja och berätta hur ont du har!
 
Sv: svamp?

ringde gyn igen och hon insistera på att jag ska behandla mig mot svamp, enligt henne är det bara svamp eller könssjukdom som ger dom symtomen, och könssjukdom är uteslutet.. så har köpt pevaryl vagitorer, krämen kunde jag strunta i sa hon. så får väl se om detta hjälper
 
Sv: svamp?

hon nämnde faktiskt det med och blev nästan arg på mig för att jag använder kondomer istället för p-piller.. men har blivit 7 gånger bättre sen jag slutade med p-pillren!! har kanske bara vaginalt sex nån gång i månaden och besvären kommer även om jag inte haft sex på flera veckor..
 
Sv: svamp?

har redan vart hos umo flera gånger och fick tipset om olja och det hjälpte faktiskt och jag var symtomfri i 2 månader. sen kom det igen förra veckan
 
Sv: svamp?

Grejen är ju att om slemhinnorna är slitna pga något annat kan svampmedicinering förvärra saken. (Talar efter egen erfarenhet.... :meh:)

Har du ingen annan gyn i närheten du kan ringa istället? Eller ring tillbaka och säg att du inte känner dig bekväm med att använda medicin där du måste gå emot anvisningarna för att kunna använda den?
 
Sv: svamp?

har pratat med två olika och dom säger samma sak. köpte lactal med är det bra att använda efteråt? kommer nog att prova (är ledig imån så skulle smärtan va olidlig kan jag iallafall ligga i sängen hela dan) jag fråga om jag kunde ha torra slemhinnor men hon sa att det är helt omöjligt för en i min ålder.. blir det inte bättre då ska dom få med mig att göra!
 
Sv: svamp?

Kan bara hålla med mammas! Jag med hart slitit med svamp och annat. Tydligen kan slidkatarr ge samma symptom...
Försök med annan gyn, eller ring barnmorskan på närmaste vårdcentral.
Jag har gått till vårdcentral med mina problem men blev skickad vidare då jag har för mycket problem. Fungerade dock en gång:p
 
Sv: svamp?

MEN VAD FAN!
Såklart det inte är omöjligt!!! Är väldigt möjligt tom. Men om du provar en pevaryl kur ta lactal kuren direkt efteråt.
(så 7 dagar pevaryl och 7 dagar lactal typ, smörj med olja under tiden du tar båda. Vilken olja använder du?)
Om det kommer tillbaka ringer du direkt igen och vägra använda pevaryl.
 
Sv: svamp?

Du kan prova kladda på naturell yoghurt, det kan lindra lite. Ta en klick på en binda och sov med den på natten.
 
Sv: svamp?

tack för alla tips! jag ska använda pevaryl 3 dagar och sedan lactal. får jag det igen kommer jag vägra ta pevaryl igen så klart!
 
Sv: svamp?

Inte direkt till dig, men sådant här bemötande parat med fanatismen kring hormonella p-medel och ignoransen av biverkningar från dessa får mig att se rött. Det spelar liksom ingen roll om man som kvinna har problem, bara man håller käften och fortfarande särar typ.

Blir lika förbannad varje gång jag tänker på när jag gick till läkaren för vad jag trodde var svamp: förklarar att jag vaknar flera gånger per natt för att det kliar så jäkligt, jag sover med sockor på händerna för att inte riva sönder mig fullständigt i sömnen, det kliar konstant, jag kan knappt sitta. Jag misstänker svamp, läkaren (utbildad och praktiserande gynekolog alltså) undersöker och tar prover. Så får jag hem ett brev med fucking SNIGELPOST som säger att ingen svamp hittades och att läkaren förordar ingen åtgärd! SNIGELPOST och INGEN ÅTGÄRD till en brud som inte kan sova om nätterna för att fittan är ett blödande kliande sår!! Det kokade när jag ringde upp - han konstaterade latexallergi vid återbesöket. Hur svårt hade det varit att kolla journalen när provsvaren kom och ringa för att boka in en ny tid? Och nej, jag tror inte att det är lika nonchalant överallt i vården, jag tror att det är för att det inte är så noga när det bara är kvinnor.

I övrigt var den läkaren bra, när vi pratade om svamp underkände han helt det här med att socker ska orsaka svamp och sa att det inte fanns några belagda bevis för det. Hans kollega hade vid ett besök några år tidigare sagt att undvika socker och kjul utan trosor var att föredra för att undvika svamp, det sista var jag apsugen på i februari. :p
 
Sv: svamp?

håller med dig absolut! jag vägrar ta fler p-piller! "men TÄNK på att du kan bli GRAVID!" det är väl inte mitt enskilda ansvar i så fall det delar jag med min kille! gick till vårdcentralen 3 gånger förra året inom loppet av 3 månader för jag trodde jag hade uvi fick antibiotika utan att dom ens kollat provsvaren.. :cautious:
 
Sv: svamp?

Ja, och varje gång jag varit dit så heter det "Men de nya p-pillren är ju SÅ mycket bättre", i somras när jag testade hade jag noll sexlust i 2,5 månad innan jag gav upp. Och när jag var inne på p-dator sa hon att det inte var speciellt säkert, sedan läste jag på buke bara för någon dag sedan att det inte alls stämmer utan att det finns p-datorer som är säkra. Så ja, de verkar inte ha speciellt mycket koll mer än de hormonella pillren, vilket nog är bra för den majoritet som de funkar bra på, men oss det inte gör det på då? Suck. :(
 
Sv: svamp?

eller hur:cautious: "lite biverkningar får man stå ut med man måste våga prova flera sorter" fuck no. deras jobb är i första hand inte att se till så att vi tjejer får ett bra sexliv, deras jobb är att minska abortsiffrorna.. den enskildes nytta är inte så noga det är hela gruppens nytta i första hand..
 
Sv: svamp?

Ja, det känns så ibland. Och om man sedan lurar i alla att tjejer SKA ha lägre sexlust än killar GENETISKT är det ingen som reagerar på att de aldrig vill ligga! :idea: Min kollega ville inte tro på mig häromdagen när jag sa att jag hade högre sexlust än min snubbe, det var helt världsfrämmande för honom...
 

Liknande trådar

Samhälle Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation. Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat...
Svar
10
· Visningar
1 899
Senast: Presto
·
Kropp & Själ Det här inlägget kommer innehålla ganska mycket privat info så är ni känsliga borde ni inte läsa mer :) Iaf...Jag verkar ha ett väldigt...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 314
Senast: hovtassfot
·
Kropp & Själ Anonymt nick, för detta är ändå lite pinsamt:o okej, jag har haft oskyddat sex men jag har inte klamydia, gonnoré eller mykoplasma...
2 3
Svar
41
· Visningar
15 895
Gravid - 1år Jag tror det här forumet passar bäst till min fråga, har någon här varit "skengravid"? Jag tänker att hundar ju kan bli skendräktiga och...
Svar
11
· Visningar
7 210
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp