Svamp i öronen

H

heylan

Min ena häst har någon form av svamp i öronen (har alltid haft lite, blir värre på sommaren) som jag har fått höra orsakas och förvärras av knotten. Det ser ut som platta, vita "bubbelbeläggningar"...

Har hittills bara smörjt med vanlig tjärsalva för att hålla flygfäna borta. Finns det någon annan, receptfri, salva mot svamp som man kan använda? Om inte får jag givetvis be veterinär om recept, men det vore ju enklast (o billigast!) om det finns något receptfritt, alterativt nån huskur, som fungerar!

Sv: Svamp i öronen

en häst på ridskolan hade som du beskriver (fast för 100 år sen)...
då skulle man tvätta med jodopax... men jag antar att man inte gör det i dagsläget... jodopax har ju fått lite "inte bra-"varning på sig... men det är svampdödande...

testa annars mild fotsvampskräm från apoteket! (inte farligt)

ring vet å fråga om det finns någon kur, det är ju gratis å ringa iaf :D

Har funderat på det, fotsvampsalva. Men...finns det inte massa olika sorters svamp?! Jag menar att den som kan finnas på folks fötter inte är samma som den som kan finnas i underlivet eller i hästens öron? Att salvan kanske är gjort för just den specifika svampen? Eller?

när jag väntade barn för en hel massa år sedan så fick jag "underlivssvamp" då jag inte blev av med det av "vanlig" svampsalva (pevaryl) så rek. barnmorskan att jag skulle köpa salvan för fotsvamp (canesten). tro det eller ej men svampen försvann och kom inte tillbaks :)

så jag tror inte det skiljer så jättemkt. på "svampsalva eller svampsalva" bara det som står på ettiketen.

hästsalvan är ju samma som hundsalvan och till människor hudsalvan (tjärsalvan som till häst har svart burk, till hund grön o.s.v) bara priset som skiljer ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 936
Senast: Lycan
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 917
Senast: tuaphua
·
Hästvård Måste nu rådfråga er kloka bukare ;) Min Draumur har sedan länge "plågats" av diverse hudproblem, dels att han är mkt känslig för...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka