svamp i kronränderna?

kristalia

Trådstartare
Funderar på vad min häst har. Det är som vitt runt kronranden och speciellt när det är blött ute. Då kan man gnugga fram vit gegga och som vitt skinn lossnar. Skulle tro att det är svamp. Även i strålen blir det vit gegga. Det stelnar till när det är torrt ute och blir som en sporre i eller ovanför mittfårstrålen. Har prövat med pevaryl och vircon s men tycker inte det hjälper riktigt. Funderar om det kan komma från fodret?

Sv: svamp i kronränderna?

Det är olika häst till häst precis som nagelbanden på oss människor . Min ena får det vid fuktigt väder, hon blir också känsligare i strålen då. Mina andra två får inget alls.

Sluta o gnugga och spruta med virkon. Eftersom det är normalt, så är det ingen som helst fördel med att använda virkon.

eftersom min hovslagare också undrar så är jag faktiskt inte helt säker på att det är helt normail. Man kan inte dömma utan att sett det och att även hästen haft problem med röta i hovarna så kan det ha ett samband?

Det kan vara helt normalt men att vara tvärtydlig på bukefalos utan att ha sett det är inte särskilt smart
Att säga på bukefalos att det inte är någon fara och att upprepa sig 2 ggr om det är också farligt
På bukefalos ger man tips och råd vad det kan vara men att ge direkta råd till fel person kan vara otroligt dumt! finns mycket folk med lite erfarenhet här!!!

Tycker att alla råd som ges utan att man sett den ska avslutas med - fråga din veterinär! Vem vet vem som sitter bakom datorn?

På riktigt?! Varför i hela friden frågar du om något på bukefalos om du själv tycker att man ska rådfråga veterinär?!?

Hade jag varit tveksam om det gällt min häst så hade jag ringt veterinären igår, och inte gjort en tråd här!

Nu har jag förvisso bara haft häst i 20 år så jag är inte så erfaren, men alla mina hästar som har haft liknande symptom har det inte varit någon fara med över huvud taget.
I kronranden handlar det om att hoven går från horn till hud. Och i strålarna så luckras hornet (det "döda" hornet") också upp när det blir blött, men absolut, olika hästar har olika kvalitet på sitt horn och därmed olika mycket. Men som sagt, är jag någonsin tveksam om något så rådfrågar jag veterinär, hovslagare, eller kunnigt folk på plats.

Senast ändrad:

Tycker att alla råd som ges utan att man sett den ska avslutas med - fråga din veterinär! Vem vet vem som sitter bakom datorn?

Då säger jag kontakta en veterinär och återkom gärna ned resultatet eftersom det tydligen inte skulle vara normalt. För att visa vad som är fel ber jag dig också att lägga upp bilder på hovarna eftersom din beskrivning hittills ger bilden av något som är helt normalt . Så jag väntar på bild nu , tack!

Funderar på vad min häst har. Det är som vitt runt kronranden och speciellt när det är blött ute. Då kan man gnugga fram vit gegga och som vitt skinn lossnar. Skulle tro att det är svamp. Även i strålen blir det vit gegga. Det stelnar till när det är torrt ute och blir som en sporre i eller ovanför mittfårstrålen. Har prövat med pevaryl och vircon s men tycker inte det hjälper riktigt. Funderar om det kan komma från fodret?

Pevaryl är så vitt jag vet inte godkänt för användning till häst. Man skall dessutom inte använda antimikrobiella preparat utan fastställd diagnos och då skall rätt preparat för aktuell infektion användas.

Virkon skall överhuvudtaget inte användas på levande djur. Har hästen strålröta skall den behandlas med rätt preparat för det också.

Att hästar får vita vulstiga kronränder vid långvarig väta är väl känt och helt ofarligt. Allvarliga svampinfektioner i kronranden är ovanligt i Sverige och ser inte ut på samma sätt. Vid mild svampinfektion blir kronranden skorvig. Vid allvarlig svampinfektion utvecklas sår och vävnadsdöd och veterinär skall absolut tillkallas.

Vad gäller strålarna behöver det inte vara någon fara men om hovslagaren(utbildad?) är osäker så skall naturligtvis veterinär rådfrågas.

Virkon s används ju just vid bland annat röta i hovarna!
Och jag tycker det går alldeles utmärkt att skriva och fråga på bukefalos. Sen tar jag allt på bukefalos bara som råd och kontaktar alltid veterinär vid frågetecken.

Vid mild svampinfektion blir kronranden skorvig- precis så är den!?

Om jag ställer frågan? Brukar era hästar få sporrar i mittstrålfåran?
och är det normalt att kan kan få ner ett finger i mittstrålfåran?

Virkon s används ju just vid bland annat röta i hovarna!
Och jag tycker det går alldeles utmärkt att skriva och fråga på bukefalos. Sen tar jag allt på bukefalos bara som råd och kontaktar alltid veterinär vid frågetecken.

Vid mild svampinfektion blir kronranden skorvig- precis så är den!?

Om jag ställer frågan? Brukar era hästar få sporrar i mittstrålfåran?
och är det normalt att kan kan få ner ett finger i mittstrålfåran?

Fast du skriver att den blir som vit gegga och vitt skinn som lossnar men svamp blir som en torr, skorvig kant.

Virkon S är ett desinfektionsmedel och inte avsett att använda på levande djur även om många gör det. Det finns andra, beprövade sätt att behandla en konstaterad strålröta.

Fast både veterinär och hovslagare har rekommenderat mig just virkon s till strålröta och bärrandsröta?

Jag tror att det som behövs är bilder eftersom vi tydligen tolkar den skriftliga informationen som du ger på olika sätt. Ta flera stycken så kan vi se om vi kan hjälpa dig.

ja när det är torrt ute och huden är torr så blir det en skorvig kant. När det sedan regnar mycket så löses det upp och det var då det var mycke vitt. samma sak mittstrålfåran. När det är torrt blir det som en lite sporr till utseendet som växer där. Som att huden försöker skydda sig? Sen när det blir blött om hovarna löses den upp och hela sporren blir vit gegga. Och sedan att mittstrålfåran är djup.

Svårt att veta utan bilder, men när jag gick min hovslagarutbildning stötte man ibland på en åkomma som heter canker på engelska (vet ej den svenska benämningen). Googla canker horse hoof, ser det ut så?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka