Svamp eller röta?

W

woffihaa

Om strålarna flisar sig och det spricker upp bakåt är det då svamp eller röta? Tips på bra behandling? Har ju regnat väldigt mycket senaste tiden så det är blött i gräset nästan hela tiden (ej gegga).

Sv: Svamp eller röta?

Har hästen strålröta så är ju hoven ofta lite svampig, så, det är nog röta hästen har.
För att få bort de så ett tips är äppelcidervinäger. en tjej i gamla stallet hade det på hennes häst när han fått det och det gick bort. Hovtjära kan du ju ha på också, men de tär inte bra om det ej är utspätt, men det går oftast bort av det också. Vet inte vart jag läste riktigt men har hört att silversalva ska vara bra och skonsamt också. Så. Prova dig fram.

Det är nog strålröta som sagt. Min hovslagare tipsar alltid om ett medel som heter DryFeet. Dyrt som 17, men bra är det! Bara att spraya på strålarna.. Ett billigare alternativ är kopparsulfat som man blandar ut med vatten.

Pensla med tjära, spraya med tjär-spary, tvätta med jodopax eller väte-peroxid lösning.

Själv tvättar/skrubar jag ur med jodopax och sprutar på blå -spray ett par gånger i veckan. HJar fungerat bra ! Är trött på att kleta med tjära.

Menar du att strålarna spricker vid slutet av strålfåran mot ballarna eller att dom "skivar" sig, för om de är de dom gör så är d helt naturligt å inge farligt alls :)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur