"Svälta ihjäl" - kan dom det?

H

hallon

Min häst är nog det mest ointelligenta som finns, har jag insett...
Hon hör till de individer som blir tjocka av att "andas", och alltså har jag inköpt en gl*bus betesbegränsare.

Nu har min tjej haft på den varje dag i 1½ vecka - och försöker inte ens beta. Hon är annars den som aldrig lyfter huvudet från gräset.

Nu står hon vid grinden och gnäggar efter hjälp, men försöker inte alls beta. Dricka fixar hon, och idag såg jag henne göra ett försök med saltstenen. Men beta? Nej!

Om man petar in gräs i hålet tuggar hon i sig det, sen står hon bara och ser eländig ut.

Detta leder till att jag plockar av henne "munkorgen" varje natt, så får hon beta då. Och då äter hon ju såklart så mycket så hon fortsätter att svälla. Orolig att hon ska få fång, eftersom hon dessutom har präktig späcknacke.

Kan jag låta henne ha den på sig på natten oxå? Kommer hon börja äta då? Eller svälter hon ihjäl? Hur långt vågar jag låta det gå?

Sv: "Svälta ihjäl" - kan dom det?

Peta in gräs i marknivå, fungerar inte det? Min hade också problem i början, betedde sig som din. Jag petade in gräs, men enda resultatet att hästen stod som ett hjon, och kom springande när jag kom, för nu kom maten :crazy: Så jag började mata i marknivå. Sänkte handen mer och mer.

Sen, att ta av, gjorde jag med i början, men då stod han bara och väntade på det, visste att maten kommer sen.

Ha den hellre på natt än dag om du ska alternera.

Eller så kan du köpa en till globus, men den sämre modellen med svart/lila remmar (om hon har max storlek cob/medium), göra hålet lite större i botten och ha den några dagar tills hon fattat tricket, och sen sätta på den bättre (helsvarta) med litet hål.

Hur långt är gräset? Tog min VECKOR att få i sig långt gräs, men kooort gick bra. Nu fixar han rubbet.

Lill ponnyn i stallet står så första dagarna. Sen så inser hon att ingen kommer och tar av den. Då börjar hon beta.

Alltså ursäkta mig men, jag tycker att de där betesbegränsarna är lite hemska. Tänk dig själv att stå i ett hav med godis och knappt komma åt något. Då är det bättre att inte se något godis alls. Alltså gå i en hage utan gräs. Detta är min personliga åsikt och jag kommer aldrig sätta på mina hästar en sådan grej.

Jag har provat att ha vår shettis i rasthage och gå med betesreducerare och i båda fallen ser de ju maten/gräset. Jag kombinerar det hela o min verkar då inte lida av betesreduceraren även om han självklart helst vill gå utan.

Hej
Det gäller att det finns gräs i hagen och lite nerbetat. Då är det inga problem att äta med munkorg. Min valack går med munkorg på dagen och är inne på natten då han får mat och hö, han är en fånghäst. Han går med mitt sto som inte har munkorg och där hon betat ner äter han sen. Och det är inget han lider av, tvärtom, han får gå i en stor gräshage med sin kompis och beta. Alternativ, grushage och ensam. Valet är inte svårt.
Kram Suss

Alltså ursäkta mig men, jag tycker att de där betesbegränsarna är lite hemska. Tänk dig själv att stå i ett hav med godis och knappt komma åt något. Då är det bättre att inte se något godis alls. Alltså gå i en hage utan gräs. Detta är min personliga åsikt och jag kommer aldrig sätta på mina hästar en sådan grej.

Visst är de lite hemska men jag tror att det är värre att stå i en gruspaddock, med en hö dutt ensam än att få gå på bete med vännerna o ändå kunna småplocka lite gräs.(mina alt för tjockisen)

Äta kan de ju ändå, men inte föräta sig.

Finns det något liknande för människor, beställer en bums till mig isf :bump:

Knappt komma åt? Har du sett hur de äter med den? *nyfiken*

Min häst lärde sig aldrig, utan blev apatisk.

En ponny som inte ska bli ännu fetare är det en sak för, men en stor häst som behöver mkt mer mat:crazy:

OM du ska ha den på- ta helst natten.

Tack för era svar!
Jag ska definitivt börja ha på den på natten istället, att jag inte tänkt på det??? Beror väl på att jag ville ha uppsyn över henne när jag introducerade den.

Vårt gräs är kort, mycket kort. Så problemet ligger nog inte där.

Men djurplågeri är det inte, som nån tyckte, eftersom alternativet är fång.

Och risken för fång är störst på natten enl senaste infon.

Vilken info har du läst?

det gäller när det är kallt ute och gräset ej kan växa dvs under 6 grader.
På sommaren är det bäst för dem att beta på natten, morgonen och förm.
Enlligt det jag har läst.

Vilken info har du läst?

det gäller när det är kallt ute och gräset ej kan växa dvs under 6 grader.
På sommaren är det bäst för dem att beta på natten, morgonen och förm.
Enlligt det jag har läst.

Du har ju rätt- som vanligt:bow::rofl:

mina går ute 21- 09

Jag skulle aldrig sätta på mina hästar en sådan. Men det är upp till var och en vad man tycker är bra.
Jag tycker inte det är så hemskt med sandhagar, mina hästar går ensamma i varsin sandhage och de trivs super med det! De har tillgång till hö större delen av dagen och står på box på natten med tillgång till hö.
Sandhagar är bättre för dem att gå i än att få fång enligt min mening..

Fast för mig skulle det inte vara så enkelt att ha i sandhage heller. Skulle då behöva köra i princip svältkost, dvs kraftigt begränsad högiva. Och då stå ensam i en liten tråkig sandhage, det är för mig inget liv för en unghäst.

Men precis som du säger, alla har olika åsikter. Jag skulle inte ha munkorg på/se det som ett alt om hästen på minsta vis verkade må dåligt av det eller ha något emot den t ex. Men när hästen äter med sin munkorg, trivs med den (fast han säkerligen skulle föredra utan), och kan gå och äta gräs om än i mindre mängd, och med kompis i stor hage, då är den för mig ett humant alternativ. På en annan häst skulle det dock kunna vara ett inhumant alternativ.

Ja, jag har sätt hästar med betesbegränsare och det va ingen trevlig syn. Kompisarna som inte hade någon åt och njöt av gräset och den andra stackaren med bergränsare stod och hängde. Ingen rolig syn. Så här gör jag med en av mina hästar som blir väldigt tjock av gräset: Jag låter mina unghästar beta ner gräset i en hage. Sedan släpper jag min "tjockishäst" i den hagen. Perfekt! Då är det lagom mycket gräs till honom där. Och då går unghästarna i hagen sidan om honom.

Det tycker jag oxå!
Eller att flytta dem från godisbutiken på dagarna.

Unghästar mår sällan dåligt av att bli lite sommarfeta. viktigast är att ha bra koll på utfodringen- när man SKA kontrollera den- övriga året.

Ja, jag har sätt hästar med betesbegränsare och det va ingen trevlig syn. Kompisarna som inte hade någon åt och njöt av gräset och den andra stackaren med bergränsare stod och hängde. Ingen rolig syn. Så här gör jag med en av mina hästar som blir väldigt tjock av gräset: Jag låter mina unghästar beta ner gräset i en hage. Sedan släpper jag min "tjockishäst" i den hagen. Perfekt! Då är det lagom mycket gräs till honom där. Och då går unghästarna i hagen sidan om honom.

Usch då, och är det så, du tycker jag det är inhumant att ha munkorg på just den hästen.

Min går ju med kompisen, och äter i samma omfattning som kompisen, men får ju i sig markant mindre. Han har den 'bara' när de går på frodiga betet. Dock skulle han behöva ha den dygnet om. Det är ungponnyn som blir fet här tyvärr =/

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Hästvård Jag är byns just nu mest hatade person tror jag. En liten svart ponny står mitt i ett hav av gräs och ömsom hatar mig, ömsom tycker...
Svar
10
· Visningar
1 470
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka