Svälta hästen för att motverka fång?

A

Ardenner

Jag fick höra något skrämmande höromdagen, och tänkte höra om det var någon som hört något liknande.
En person talade om för mig att det fanns ett nytt sätt att förebygga fång. Detta var genom att svälta hästen, alltså de gjorde som så att i januari-februari, drog de bort allt hö/hösilage, och hästarna fick enbart halm som grovfoder och kraftfoder som vanligt. Detta fortsatte de med ända till det var dags för betet och resultatet var då att hästarna var "riktigt magra". De skulle alltså vara riktigt magra, för då fick de tydligen inte fång!

Jag tycket detta låter helt absurdt! :crazy: Det är ju djurplågeri att svälta en häst så den blir mager! :cry:

Är det någon annan som hört något om detta?

Vore kul att få veta. OBS! Jag använder alltså inte denna metod!

Mvh / Linda :D

Sv: Svälta hästen för att motverka fång?

Jag har aldrig hört talas om att någon gör...Däremot så ger ju ofta veterinärer rekommendation att ge halm som en del av grovfodergivan till fånghästar just för att dessa hästar är överviktiga. Men det är hästar som är akut sjuka i fång och som står under behandling.

Ja det låter ju som en lovande metod, :angel: speciellt som man vet att fång har sitt ursprung från förändringar i mage och tarm.

I mina öron låter det mer som om att man bäddar för ett fång anfall, än tvärtom. :crazy:

det där låter inte bra! kolikrisker om inte annat!

Ardenner skrev:
Jag fick höra något skrämmande höromdagen, och tänkte höra om det var någon som hört något liknande.
En person talade om för mig att det fanns ett nytt sätt att förebygga fång. Detta var genom att svälta hästen, alltså de gjorde som så att i januari-februari, drog de bort allt hö/hösilage, och hästarna fick enbart halm som grovfoder och kraftfoder som vanligt. Detta fortsatte de med ända till det var dags för betet och resultatet var då att hästarna var "riktigt magra". De skulle alltså vara riktigt magra, för då fick de tydligen inte fång!

Jag tycket detta låter helt absurdt! :crazy: Det är ju djurplågeri att svälta en häst så den blir mager! :cry:

Vilken chock det måste bli för magen när hästen sedan går på kraftigt bete. Nej det verkar inte vara någon bra metod.

Däremot tror jag på att man ska försöka hålla ponnyn smal så gott det går. Smala och vältränade ponnyer får inte lika lätt fång, tycker jag mig ha märkt.

Ja med där håller jag inte med, med tanke på de sista fånghästarna vi hade i vårat stall. De var lagom i hull, absolut ingen övervikt och lika förb***t drabbas hästarna av fång med avlivning som slutgiltig dom.

Orsaken i dessa fall var att så fort de kom åt ett grönt grässtrå, kom fång som ett brev på posten. Enda chansen man hade, var att stalla in pållarna på box och låte de stå där över sommaren. Men vad är det för liv åt en häst.

när min ponny hade akut fång fick han bara en tuss hö (ca ½kg)2ggr om dagen och fick stå i en liten grushage... tyckte jätte synd om honom, men han var så överviktig att det var tvunget sa vet... anfallet berodde nog till stor del på övervikten. han gick ner ca 50kg men han är än idag lite för tjock... tycker det låter helt befängt att göra så mot hästarna. lagomt med gräs är bättre...

Fick också höra att min häst var för fet när han drabbades av fång för 3 år sedan. Sommaren efter hade jag inne honom på nätterna hela riskperioden men lät honom gå ute i nästan en vecka typ i mitten av juli. Varpå han genast visade lite täcken på fång och vi fick hålla honom inne resten av sommaren och väldigt lite mat. De senaste 2 sommrarna har han stått på stall nattetid och har inte visat några tecken på fång. Han trivs med att få komma in på kvällen och slippa undan myggen och knotten så för honom spelar det ingen roll, det är väl bara jag som tycker att det kunde varit gott att slippa mocka året runt=).
Men att svälta hästarna magra för att de ska kunna gå ute hela sommaren verkar inte riktigt rätt.

Att man minskar intaget av mat är en sak, men att minskar intaget av strå är en helt annan. Strå kan tillföras hästen utan ett för kraftigt intag, tex i form av halm.

Personligen tycker jag det låter det horribelt att bara ge 1 kg hö totalt per dag, det kan omöjligt räcka till åt magen om inte hästen väger mindre än 100 kg.

Ardenner skrev:

Jadu , jag har också hör att man ska göra så . det var en man som hade flera fång ponnyer som man svälte och fick veterinären åh massa sånt på sig . men denna man visste vad han gjorde . och efter ett tag så var hästarna fångfria och kunde börja äta ordentligen igen .
har även läst om det i hovslagarutbildningen .

mmmm! härligt! *ironisk*
Min fånghäst fick aningens lite mindre hö och näst intill fri tillgång på halm under vintern, samt mycket halm i hagen under betesperioden tillsammans med skogsbete. (Dvs var tvungen att röra på sig mycket för att få i sig tillräckligt med mat)

Men blandar ni inte i hop allt nu ?? Överviktiga hästar kan säkerligen drabbas av BELASTNINGSFÅNG..pga av för tung kroppshydda...men detta är snarare en läderhudsinflammation...inte en tarmstörning som den riktiga fången är. Det rekommenderas ibland att vid det AKUTA stadiet svälta hästen i 1 DYGN...för att tömma tarmarna. Jag tycker hellre folk ska lära sig HUR en hästmage fungerar för att INTE störa den naturliga funktionen..snarare än att hitta på en massa sätt som i själva verket kan vara förödande för en hästmage..typ svält samt minimala stråfodergivor å det ena med det andra och sånt som sagts....som är högst onaturligt i hästens värld.

precis så sa min vet till mig i somras när min fick fång, fast hon sa att han skulle bli så hungrig att han åt vissna löv och annat gojs så kommer fram under den smälta snön, för då skulle magen vänjas in riktigt tidigt på växtligheten........

tror inte riktigt att jag följer den ordinationen tack..

Visst är överviktiga hästar mer drabbade av fång. Vilka mekanismer som spelar in vet man inte men det finns säkert flera orsakssammanhang. Tex så är överviktiga hästar de som drabbas av insulinresistens, vilken mekanism som sen ger fång vet man inte. Sen finns det enkla sambandet att hästar som blir feta av för mycket mat ofta får fel mat. Vidare slår fång mycket hårdare på en överviktig häst.
Så visst är det viktigt att få ner vikten på en överviktig fånghäst men det skall göras på ett balanserat sätt, inte genom svält o proteinbrist.
PL

Senast ändrad:

Men det här med att fång beror på att hästarna är för tjocka tror jag inte gäller riktigt i dagens läge.
Vad jag har hört spekuleras det i att det också kan bero på för ensidigt bete med för få vallsorter (för det mesta ett par tre stycken bara på nyare vallar)vilket leder till att hästarna inte kan välja och plocka ut det de behöver för tillfället.
Kom att tänka på det i somras då jag satte hästarna på nytt bete där det växte rätt mycket klöver bitvis.Eftersom jag var lite bekymrad över det stod jag och tittade på dem när de gick där och åt.Först störtade de sej över klövern så klart-ett litet tag ,men sedan vandrade de bort och åt det höga gamla torra i kanterna, sen gick de ner i skogskanten och åt lite granna där,på de späda löven o.s.v.Jag inbillar mej att om de bara har möjligheten så reglerar de mycket själva så att det blir rätt balans.

Jag har aldrig skrivit eller menat att fång beror på att hästar är feta däremot att feta hästar drabbas lättare vilket inte är samma sak. Läs mitt inlägg en gång till.
PL

Jag kanske skrev luddigt...jag tyckte bara att merpartena av inläggena var strikt dragna mellan en överviktig häst och fång. Jag tänkte mest på att skillnaden av det sk...fångbegreppena lite. För en del är ju fång..bara fång..Oavsett om det är av belastningssynpunkt eller tarmstörning. För mig är fång en tarmstörning...oavsett om det handlar om utfodringsbetingat eller förlossning...det andra: belastningsfång är en annan sak.

Oftast en magstörning, ja, men inte alltid. Förlossningsfång eller fång pga kvarbliven efterbörd är resultatet av en infektion i livmodern med bakterietoxiner av ungefär samma typ som man får vid tarmstörning pga kolhydratöverskott till grovtarmen.
Vidare har vi fång pga ämnesomsättningsrubbningar, IR o Cushing samt läkemedelsutlöst fång ffa cortison.
PL

peter_lundin skrev:
Tex så är överviktiga hästar de som drabbas av insulinresistens, vilken mekanism som sen ger fång vet man inte.
PL

Det var intressant!Den andra teorin jag har hört om handlade om att man skulle kunna minimera fångrisken om man undvek tidigt morgon bete p.gr.av den höga sockerhalten i växterna så dags-det borde ha ett naturligt samband med ökad benägenhet för insulinresistens hos feta hästar.?

Det låter för det första vansinnigt, men kan det inte komma sig av den gamla sägnen att det bara är feta ponnyer som får fång?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 457
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka