Svälta hästen för att motverka fång?

Sv: Svälta hästen för att motverka fång?

Jamen förlossningsfång utlöser ju toxiner..samma som med mag-tarm-störning. Vad anser du skillnaden vara mellan utfodring och förlossning fång vara ?

skillnaden som Peter-lundin menar är väl vart toxinerna kommer ifrån, magen eller livmodern.
Du vill kanske snarare dela upp det i belastningsfång respektive toxinfång, eller?

Håll isär begreppen: IR och fruktaner är INTE kopplade!
IR kan jämföras med Typ 2 diabetes. Fång (på IR hästar) orsakas av höga insulinhalter i blodet och inte, jag upprepar INTE av tarmstörningar!
Livsviktigt när det gäller IR hästar!
/N

jag tror inte att fånganfallet på min ponny var för att han var tjock, men det hade nog en lite del i det hela. han har varit överviktig i nästan hela sitt liv(svårt att få bort oavsett hur mkt jag red) och nu är han 14 år. så det kan inte ha varit enbart övervikten och sedan fick han fång igen i våras men då var han i någorlunda bra hull.

Om det är insulinhalten, för lite socker i cellerna för mkt utanför eller ngt annat är fortvarande en öppen fråga.
PL

Ardenner skrev:
Jag fick höra något skrämmande höromdagen, och tänkte höra om det var någon som hört något liknande.
En person talade om för mig att det fanns ett nytt sätt att förebygga fång. Detta var genom att svälta hästen, alltså de gjorde som så att i januari-februari, drog de bort allt hö/hösilage, och hästarna fick enbart halm som grovfoder och kraftfoder som vanligt. Detta fortsatte de med ända till det var dags för betet och resultatet var då att hästarna var "riktigt magra". De skulle alltså vara riktigt magra, för då fick de tydligen inte fång!

Jag tycket detta låter helt absurdt! :crazy: Det är ju djurplågeri att svälta en häst så den blir mager! :cry:

Är det någon annan som hört något om detta?

Vore kul att få veta. OBS! Jag använder alltså inte denna metod!

Mvh / Linda :D
Låter helt befängt! Men däremot har jag fått höra av vet att en häst som är tjock lättare får fång än en som är smal. Däremot tror jag den metoden dina "bekanta" talar om strider mot djurskyddslagen. Det kan aldrig vara bra för hästar att under flera månader gå på svältkost!

Mynta2 skrev:
Men blandar ni inte i hop allt nu ?? Överviktiga hästar kan säkerligen drabbas av BELASTNINGSFÅNG...
Vår veterinär påstod när vår häst drabbades av "vanligt" fång att det lättare kommer om de är överviktiga, vilket han var.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 457
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka