svalt strumpa?

YorkWann

Trådstartare
Jag fick precis ett samtal av mamma där hon är halt hysterisk. hon passar min hane just nu, och i ett obevakat ögonblick har han svalt, en liiiten tunn strumpa enligt mamma.

Dock har min mamma lätt för att överdramatisera när det gäller djur, så jag är inte såå orolig. Dock har jag naturligtvis försökt få tag på jourvet nu, men sitter i telekö, så jag skriver för att höra om råd från er.

Hunden är inte allmänpåverkad alls. Det är en tvårig irländsk setter det handlar om.

Sv: svalt strumpa?

Ptja... Det kan komma ut naturliga vägen, eller inte... Svårt att riskbedöma... Man brukar väl få rådet att ge hel sparris när det gäller svalda saker.

Min kompis hund hade svalt något större tyg, men de opererade inte utan gav kontrastvätska (borde det väl ha varit?) och röntgade henne med jämna mellanrum tills allt kom ut för att se att det inte fastnade.

Har ni tur så kräks han upp det! Men är det en sådan lite strumpa så skulle jag ge sparris och bara vänta och kolla allmäntillståndet. Det kan ta flera dagar innan det kommer ut. Det är ju en rätt så stor hund iaf :)

Senast ändrad:

En strumpa borde väl komma ut av sig själv. Nätet till julskinkor gör det iallafall och utan att ge hunden något större besvär.
Hade en hund när jag var liten som käkade gummigrejen på min systers nappar. Det fick de operera, men mjuka grejer borde väl komma ut den naturliga vägen.

jo han brukar ju kräkas upp när han ätit nått olämpligt, så vi får väl hoppas på det. Men en mycket liten tunn strumpa borde väl komma ut naturligt. Vet tyckte jag skulle avvakta iaf.

Den borde komma ut naturligt... Hur som så gör man ju inget i onödan ändå. Så det är ju "bara" att ha koll på honom.

Jag vet att en kondom tog 4 dagar på sig att komma ut på min hund :angel:

Min systers hund är en notorisk strumpätare, och han brukar också kräkas upp dem efter en stund. Dock _kan_ strumpor (på grund av sin elastiska natur) sno ihop tarmarna vilket ger ett inte så roligt akut dåligt tillstånd för hunden. Så att hålla koll på ifall den kommer upp, och annars ta hunden till veterinär för att kolla så inte strumpan sitter fast kan vara en bra ide.

Jag hade nog försökt att framkalla kräkning om det har hänt nyss.
Hade syrran med hund på besök och i ett obevakat ögonblick sätter han i sig en hel rad med småkakor med hög kakaoprocent. Eftersom jag har varit x antal ggr i Helsingborg och alltid på den jäkla jourtiden så kändes det inte frestande med en nattresa dit, så jag sökte lite. Då hittade jag denna tråd:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=640813&highlight=framkalla+kr%E4kning

Senap funkade inte, men salt vände ut och in på magen på 20 sekunder.

En strumpa är ju inte akut som en förgiftning så klart. Men ett litet tips bara.

Sparris brukar man väl ge hundar som svalt något vasst? Eller är det jag som är koko? :angel:

Focus har käkat över 30 st par trosor, alla har kommit ut den naturliga vägen. Men det finns alltid hundar som äter en trosa/strumpa eller vad det kan vara som får problem! Var vaksam!

Så sant. Sparrisen lindar sig runt vassa föremål.

TS,Strumpan kommer troligtvis komma ut den naturliga vägen.

Enligt min veterinär så ger man det även till annat. Jag tror inte att sparrisen vet vad som är vasst eller ej. Det är dess långa växtfiber som förhoppningsvis packar in föremålet. Jag tror inte att den kan välja ut saker som är ovassa. Däremot är de kanske för stora.

och med strumpan kom även vitlök, enbär, lite rosmarin och kött i portvinsås :cool:

Vad dumt av honom att äta strumpan!
Det andra lät nämligen som en utsökt middag. :d Hade väl varit bättre att behålla den! ;)

(Skämt åsido - jätteskönt att den kom ut!!! :bow:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka