Svallkött

Elinberg

Trådstartare
Hej!
Min häst fick en spark för några veckor sen samma dag som jag skulle på semester.
Trodde inte det var någon fara och bad de andra i stallet kolla till henne lite.

Nu 1,5 vecka senare så är der fortfarande inte bra. Det har vart mkt var och vätska i det men jag har lindat det några dagar och det verkar bli bättre.
Dock tror jag det har bildats svallkött i såret. Vad gör man åt det?
Såret är fortfarande vätskig och det kommer en del blod när man tvättar det.

Hästen är 26år så har inte lust att slänga ut massa pengar på veterinärkostnader då hon också är oförsäkrad.

Tacksam för tips

Hör med någon I stallet om de har xxTerra. Brukar användas för att behandla svallkött. Men är receptbelagt

@Elinberg
Cothivet, har ni det i Sverige? Åtminstone får man det här i Finland receptfritt på apotek. En veterinär rekommenderade det åt en kompis när hennes häst fått svallkött, och det fungerade.

Ingen som har xxterra tyvärr.
Baddade dom det med limesaft då eller hur gör man?

Tvättade först med jodopax men efter att ha läst att man inte ska det så tvättar jag bara med vatten.

Har lagt på en sobract kompress nu och ska försöka låta lindan sitta några dagar. Läste att det var det bästa.

Cotivet kanske är värt att prova då om det inte verkar bli bättre. Aloe Vera har jag också läst kan fungera?

Måste vart väldigt förskonad från skador då jag haft häst i 17 år och aldrig råkat ut för en sparkskada på benet :)

Nä går det inte över och det inte finns några bra andra knep på icke receptbelagda produkter så ringer jag självklart veterinären :) men finns det några bra knep innan det är det alltid värt att testa :)

Jodopax ger svallkött, därför använder jag själv inget annat än tvål och vatten på rena sår. Vid ev tendens till infektion, kan jag ta till alsolsprit i undantagsfall.

Den i mitt stall som använde lime delade den i klyftor och pressade saft över svallköttet.

Jag läste det också men dock försent.
Jag ska se om jag kan prova med nån av de huskurer ni nämnt å se om det blir bättre. Såret ser trotsallt mkt bättre ut.
Om inte får jag ringa veterinär och se om dom kan ha några tips
Tack för goda råd

När min häst fick svallkött fick veterinären komma ut och skära bort det. Visade också hur jag skulle skära bort det om det kom igen - vilket det gjorde.
Enligt henne så funkade inte Lotagen särskilt bra, kommer inte ihåg varför.

Verkar inte gå att lägga upp från mobilen men det sitter på kotan.
Såret ser rent ut iallafall. Ingen värme längre, och ingen feber. Hon verkar inte ha ont i såret heller och är heller inte halt.

Vet många som med bra resultat använt outspädd jodopax att badda på svallkött. Själv använder jag Lotagen och det funkar alltid. Vet att vårtmedel såndär penna också ska funka bra. Den är receptfri.

Rekommenderar också Lotagen, det hette Nelex förr och är effektivt mot svallkött. Ta det varannan dag eftersom det är vävnadsdödande.

Rekommenderar också Lotagen, det hette Nelex förr och är effektivt mot svallkött. Ta det varannan dag eftersom det är vävnadsdödande.

Här finns inte en veterinär som skriver ut eller rekommenderar nelex, så det kan nog vara svårt få bort. Och haken är ju det du skriver - det dödar allt, inte bara svallkött.

Delvis KL
Här så veterinärerna skär bort om behövs. I övrigt så det som rekommenderas är TRYCK. Ha benet bandagerat, så det är tryck utifrån. Det minskar risken för och uppkomsten av svallkött. Fungerade fint på min när han fick, bandaget ska inte bytas dagligen utan var 3 - 5 dag (om torrt hela tiden). Efter fem dagar när jag tog av var nästan allt borta.

När samma häst fick svallkött i ett sår i hasvecket och det inte gick bandagera med tryck så tog medicinsk honung ner det på några dagar. OBS dock att det i studier har kunnat främja svallkött på vissa hästar.

Och jag säger dela ett aloeverablad och lägg med tryck mot såret , hjälper mot svallkötbildni gen , svamp och bakteriedödande och sätter fart på läkningen .

Lindade det hårt i onsdags. Vill så gärna ta av och kolla hur det ser ut men ska försöka vänta minst tills imorn eller på söndag. Hon har iallafall inte ont och det verkar inte ha vätskat sig nåt mer så bara hoppas det ser bättre ut, annars får jag ringa veterinären på måndag eller kanske prova med aloe Vera :) tack för alla tips! :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 224
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 511
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama