Svalaste hjälmen!

Sv: Svalaste hjälmen!

Den jag har måste helt klart vara fel formad för min skalle, jag kan ha den så löst så den typ vickar omkring men ändå klämmer den i pannan. Får så fula märken så jag måset ha en annan hjälm om jag ska rida innan jobbet (annars frågar folk vad som har hänt..). Min kompis ser ännu värre ut än mig när hon använt sin Lamicell.

Hade varit intressant att prova någon äldre, eller från någon helt ny sändning och se om det är skillnad.

Min Lamicell är från de absolut första, jag köpte den då modellen var helt ny, och den skaver som f*n i pannan och ger fula märken.

Man har ju olika form på huvudet, så då passar Mastern helt enkelt inte dig. Jag provade massor av hjälmar innan jag hittade Mastern, som sitter som gjuten på mig. Jag köpte t.o.m. hem en hjälm på prov och satt hemma en timme med den på huvudet innan jag kände att jag började få ont i tinningarna för att den satt åt för hårt där.

Tror du har fel huvudform. Även om den är ställbar så passar den ju inte alla :)
Jag har en Master o har den tajt, ger inga märken i pannan.

Jag har rätt huvudform, hjälmen som är felkonstruerad ;)

Nää skämt åsido, den är nog inte rätt för mig. Fick ju lite tips om andra bra ventilationshjälmar i den här tråden, bara försöka hitta någon att prova. Kan ju inte se misshandlad ut varje gång man har ridit.

Har ju nästan glömt bort min tråd! ;)

Det blir till att prova hjälmar på Falsterbo i år då. Fast jag tror nog det blir en ny Lamicell iaf, för Uvex tycker jag är skitfula och Speed Airen är så himla dyr. Men det gavs ju ett par förslag till i tråden, jag ska kolla upp dem:)

Tack för alla svar!

Jag har för övrigt på mig min Lamicell 10 timmar om dagen utan att få några nämnvärda märken i pannan!

Jag har också Lamicell Master och är lite besviken, jag tycker inte alls att den är sval. Men jag har långt hår, kanske märker man mer skillnad mot en vanlig sammetshjälm om man är korthårig? Det är i alla fall bra att man kan ta ur fodret och tvätta det, så slipper man i alla fall att vara varm OCH stinka apa om skallen.

Jag har också långt, tjockt hår. Känner inte av att det kommer in någon luft öht i min hjälm, hahha kanske håret korkar igen luftintagen? Kanske får klippa av mig kalufsen...

Jajjamen, raka skallen, testa hjälmar och rapportera till Buke.

Sen kan du låta det växa ut igen! :banana: :rofl: :bump:

Som sagt, jag märker STOR skillnad på min Uvex och Lamicellen, Uvex är verkligen gjord för att vara en ventilationshjälm.

Jag tycker Uxex-hjälmarna ser ut som ankor :D Skärmen är en näbb och ventilationshålen i mitten är ögon :angel:

Till TS, jag röstar fortfarande stenhårt på Speed Air, de är billiga(re) i UK och jag tycker lätt att min är värd pengarna trots att jag rider 1/10 så många hästar per dag som du gör. Du får prova min när du kommer hit!

KL

Jag har studerat era kommentarer om hjälmar. Jag vill oxå ha en ventilationshjälm!! Jag ser ut som om jag duschat när jag tar av mig hjälmen efter ett jobbigt ridpass, så svettig är jag i skallen.:(
MEN...ingen av dessa ventilationshjälmar passar på min skalle. Har ett decimeterstort krosskadat område i bakhuvudet som hjälmen inte får trycka eller skava mot för då gör det ont. Sen har jag tydligen oval skalle...eller nå´t. För dessa nyare hjälmar skaver i bakhuvudet och i pannan medan jag får in alla fingrarna ovanför öronen. SÅ jag har en "vanlig" sammetshjälm som dock ska ha ventilation i knoppen (yeah right). Apvarmt!! Kan man inte uppfinna en hjälm som fungerar lite som en airbag?? :D Tunn och platt som en mössa tills man behöver ha skyddet....*funderar på affärsidén*

Men har du provat flera modeller? Lamicells sitter tex längre ner än Uvex och LAS. Men det finns ju Casco osv

Det är den där skärmen jag också stör mig på, ser inte riktigt bra ut. Men uvex har ju andra modeller också, har dock inte sett någon sådan live.

Speed Air är ju bra, men priset, helt sjukt för en hjälm.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny hjälm. Är dressyrryttare och har ganska mycket hår, både tjockt och långt. Tanken är att jag ska ta upp tävlandet...
Svar
2
· Visningar
653
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 663
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka