Svaga böjsenor?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare benedicploppen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 864
B

benedicploppen

Har inatt fått en liten fölunge, men denna har drabbats av svaga böjsenor på bakbenen, den är född 19 dagar för tidigt...mycket pigg i övrigt etc..
Framtidsutsikter?
Snälla, behöver råd
MVH ploppen

Sv: Svaga böjsenor?!

Hur menar du med svaga böjsenor? Fölungar kan vara veka både här och där första dagarna utan att det är någon fara. Lagom med rörelse på bra underlag brukar göra underverk.

Rörelse på hårt och fast underlag korta stunder är att rekommendera, liksom kontakt med hovslagare/veterinär som kan korrigera felaktiga benställningar hos föl. Sådana här avvikelser brukar fixa till sig själva, men ibland behövs experthjälp. Att fölet är fött för tidigt kan vara en orsdak till veka böjsenor.

För tidigt född!

Ja, inatt kom vår efterlängtade fölunge, det blev ett sto, en aning för tidigt
Problemet är att hon har svaga böjsenor båda bakben, men ej så kraftigt, då hon ej går helt ner på kotorna, men det är ju åndå lite.
Hon är för övrigt en riktigt pigg fölunge som inte har några problem med att resa sig eller lägga sig ner. Hon diar och har bajsat och kissat.
För övrigt är hon alltså en mycket pigg och livsglad fölunge, fast hon är född 20 dagar för tidigt.

Skulle behöva lite tips och råd angående detta, har rådfrågat med några veterinärer, dessa säger att det ger med sig osv.
Har tagit temp. vilket var normal.

Tack på förhand/ Linda

Svaga böjsenor

Problemet är att hon har svaga böjsenor båda bakben, men ej så kraftigt, då hon ej går helt ner på kotorna, men det är ju åndå lite.
Hon är för övrigt en riktigt pigg fölunge som inte har några problem med att resa sig eller lägga sig ner. Hon diar och har bajsat och kissat.
För övrigt är hon alltså en mycket pigg och livsglad fölunge, fast hon är född 20 dagar för tidigt.

Skulle behöva lite tips och råd angående detta, har rådfrågat med några veterinärer, dessa säger att det ger med sig osv.

Tack på förhand/ Linda

Sv: För tidigt född!

Mitt föl var oxå väldigt svar i båda bak, men räta på sig helt efter ca 12 dagar. Så din kommer att räta på sig och du kommer att märka skillnad bara efter någon dag.
Temp vet inte riktigt men runt 38 tror jag

GRATTIS
Hej Han är född 15/5
Min gubbe gick på HB helt ner på kotan.
I dag är han bara lite utåt tåad. Han blivit markant bättre.
hade hovis och vet ute. De tyckte jag skulle avakta några veckor till.
Men han ser gör bra ut nu.
Sänd gärna några foto på fölis ben.

Føllet på min avatar var sånn, men det rettet seg på 2 - 3 dager, faktisk. Han hang veldig i framknærne og beina pekte litt hit og dit også. Etter en uke var han "perfekt."

Grattis!

Jag fick föl i lördags 30 dagar försent.
Hon gick på kotorna båda bak men det hade rättat till sig mycket redan igår.

/ Boel

Sv: Svaga böjsenor

benedicploppen skrev:

Tack på förhand/ Linda

Inget att oroa sig över, ge det några dagar och låt henne röra sig på fast underlag litegrann varje dag. Gläds över din friska och pigga fölunge!

Jag fick också en för tidig fölunge i år (ca 4 veckor) som var väldigt vek i frambenen, han satte ner tån och rullade över framåt och gick på kotan. Jag lät den gå ute tillsammans med sin mamma så han fick röra sig mycket och på fast underlag för att räta upp sig. Felet många gör är att låta dem stå på en mjuk bädd.

I dag går han helt på hoven och är rak och fin i sina ben (föddes 12 maj), det var stor skillnad bara inom ett par dagar.

*hugger nedersta knappen*

Denna tråd är sammanslagen av TRE likadana trådar (där är förklaringen till att samma inlägg finns flera ggr i tråden). Det är inte tillåtet att dubbelposta trådar, dvs lägga samma tråd på fler än ett forum! Nu har vi varit VÄLDIGT snälla och slagit ihop dem här, men nästa gång kastas de i papperskorgen i stället.
Lägg tråden på ETT ställe från början och NÖJ er med det!

Ingen fara.
Sådant rätar upp sig på några dagar om den får gå ute på fast mark.

Titta bara så att den inte skadar baksidan av kotorna om den är väldigt vek.
I sämsta fall så får man gå fram och tillbaka på stallgången till att börja med.

Här har du ett praktexempel på veka bakkotor.
Minns att hästägaren (en bukefalist) kommentar via mailen -Hur f-n ser hon ut igentligen!!!! :eek: :D

martahihop03.jpg

AM

Tur att ni finns som skrivit här tidigare hittade i morse ett piggt litet stoföl hos mitt ponnysto utan att ha vetat om att hon var dräktig (har funderat över det och tagit blodprov som jag inte fått något svar på efter 4 1/2 vecka) och fölet har väldigt svaga böjsenor fram men stod upp och diade när jag kom. vilken överraskning. Känns ganska tryggt när jag varit inne här och läst min vet kommer i morgon och ska titta på underverket.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 522
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 316
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 085
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?