svaga bakhasar

A

Annelie_2005

kan man förebygga svaga bakhasar? typ träna upp dom så att dom ska hålla.
för en häst som gärna står med bakbenen lite mer under sig (under rumpan) har väl svaga bakhasar? fick höra det av en väldigt kunnig person. stämmer det?

Sv: svaga bakhasar

kan man förebygga svaga bakhasar? typ träna upp dom så att dom ska hålla.
för en häst som gärna står med bakbenen lite mer under sig (under rumpan) har väl svaga bakhasar? fick höra det av en väldigt kunnig person. stämmer det?
Hur menar du ?
Är hästen krokhasig?Harhas?

Hej, det har jag aldrig hört, däremot så har jag hört att hästar som står under sig med bak ofta har problem med kors,ländrygg eller har alldeles för litet understöd i hovens traktdel och uppvisar en bakåt bruten benaxel.

frågan om det är att haserna är svaga som gör att den står under sig, eller om det bara att den är exteriört felbyggd... svårt att säga när man inte sett hästen ifråga.
sen så heter det bara has, inte BAK-hasar (haser) då hästen inta har has någonannanstans än på bakbenen.

jag tycker hon har raka ben. fint byggd. ska försöka ta en bild så att ni alla kan se.

hmm okey. det kanske kan stämma det med. då hon har lite förkorta ryggmuskler och kan få småspänningar i ländryggen. fast nu känns hon väldigt fin i ryggen.

jag ska försöka komma ihåg att ta en bild så att du kan se.
tack för att du rättade mig. :P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025