Svag vänstersida

E

Egonson

Ja, det har min häst. Hon har alltid varit lite starkare i högran.
Det märks bla. av att hon går mindre gärna på volt i vänster varv, samtidigt går hon lätt på volt i höger varv.
Hon har också lättare för höger galopp än vänster.
Nu undrar jag, vad finns det att göra för att stärka vänstersidan?
Några specifika övningar att rekommendera?
Jag rider mest i skog och mark, har tyvärr inte tillgång till ridbana mer än en gång i veckan.

Sv: Svag vänstersida

Berätta om hästen!

Hur gammal? Hur länge är den riden? Man behöver veta mer för att kunna råda!

Har den haft några andra problem tidigare? Skador?

(CarolaLind på Marthas Dator)

:p

Jag undrar..har hon lättare för höger galopp än vänster, eller
skrev du fel?
I vänster galopp använder hästen höger bak, i höger galopp vänster bak..Eller har jag helt missuppfattat allt?

20 år, just nu riden ca 2 år mest i skogen (dock ganska varierat), tidigare har hon inte blivit riden regelbundet pga andra omständigheter (har ej med hästen att göra) och därmed inte tagit tag i träningen ordentligt.
Hon har god grundkondis nu och är pigg och glad.
Nej hon har inte haft några problem tidigare, ej skadad, inte hos tidigare ägare och inte heller under de 6 år vi har haft henne.

dammråttan:

Jo, det är alltid vänster galopp hon väljer för när man tittar på henne i en fattning när hon går fritt i hagen är det alltid höger bak som går först, sedan vänster bak/höger fram och sist vänster fram.
Då är det tvärt om, HÖGERsidan är svag.
Tack för påpekandet!

Vart jag fick hela vänster-grejen ifrån var när jag läste i anders lindgrens dressyrbok, där står det något om att om manen ligger på vänster sida är det högran som är starkast.
Men då är det inte så på min pålla.

Alltså har jag vänt på hela grejen i första inlägget, vänster till höger och vise verca.. :eek: Jag behöver nog semester.. :o

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Min pålle är svagare i vänster sida, och min massör har tipsat mig om att klättra mycket både uppåt och neråt, det verkar ju stärkande för hela kroppen. Sen ska jag tänka mycket på att använda mig lika mycket av båda galopperna när jag rider (rider också mest i skogen) och att variera träningen så mycket som möjligt. Gärna lägga in lite voltpass i paddocken eller på ett fält, gärna ute i skogen så det blandas med den "vanliga" ridturen. sen ska jag massera honom med för att få bort de få spänningar han har så han lättare kan bygga på sig rätt. :D

Det kan mkt väl stämma... Har själv en häst som är svagare i vä-sida & hon har oxå lättare för höger galopp, trots att hon är mer musklad höger bak... Här är det speciellt i galoppfattningarna det märks att hon riktigt "laddar iväg"..
För mig har det hjälpt mkt att böja "igenom" henne till vänster (överställa) & rida mkt öppnor osv (vilket hon har svårare för i vänster varv)
Sedan vill hon gärna lägga sig på vänster-bogen , så det är viktigt att hela tiden korrigera & hålla reda på bogarna, så att hon inte skjuter ut bogen eller "lägger" sig åt nåt håll... på ex voltspår...

Bra att strecha hästen efter ridning oxå...

*knapplån*
Näe, nu är det krångligt här. Nu säger mamma att det visst är höger hon har svårt för, men jag tror att det är vänster.. :crazy:
Så nu har jag absolut INGEN aning?

När hon galopperar ser man i alla fall att höger framben går längre fram (tar längre steg) än vänstran, vilken galopp blir det då? :confused:

Nu vet jag :idea:
Hon ÄR svag i vänstersidan, och väljer därför också vänster galopp (=höger bak) för att slippa använda vänstersidan så mycket.
Så var det problemet ur världen ;)

Förlåt om jag har förvirrat dig för mycket! Det var liksom inte meningen.. :smirk: Ville bara vara säker ju...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar