Svälla betforen?

Sv: Svälla betforen?

Det är många som gör så.
Men som nån skrev tidigare, så kan mineralerna hamna i botten och inte i magen...
 
Sv: Svälla betforen?

Är inte det en vanlig orsak, torr mat? vad mer?? berätta!!! kan ju va bra o veta....
 
Sv: Svälla betforen?

Men nu har jag bytt stall och en där häller torr betfor i hinken tillsammans med havren och mineralerna och sedan häller på vattnet?
Är det verkligen bra?

Jag blötlägger alltid betforen för sig.

Men för ett tiotal år sedan delade jag stall med två tjejer som blandade havre och torr betfor och hällde vatten över. Deras hästar lever än idag, så det är definitivt inte skadligt att göra så :D

Immer
 
Sv: Svälla betforen?

Tycker dessutom att det är bra att blöta allt foder för att undvika dammet som många gånger finns i kross m m. Att mineralerna skulle hamna i botten är väl lätt att undvika genom att röra om ordenligt före servering.
 
Sv: Svälla betforen?

Hej!

Om det blev missförstånd av mitt tidigare inlägg vill jag förtydliga. jag menade inte att det är farligt att ge blöt havre till hästen. det man ska vara försiktig med är att låta havren stå i blöt under lång tid. Att blanda den blötlagda betforen med havren för att sedan ge hästen är bara bra eftersom dammet försvinner osv som tidigare skribenter redan sagt!
 
Sv: Svälla betforen?

Vår häst får havre, betfor och Krafft Grund. Vi blötlägger alltid och frukosten gör vi redan på eftermiddagen dagen innan.

Har ni förresten sett hur mycket Kraffts pelletsar sväller om man blötlägger dom...!
 
Sv: Svälla betforen?

Har ni förresten sett hur mycket Kraffts pelletsar sväller om man blötlägger dom...!

Då har du säkert också lagt märke till att Krafft pellets faller isär när de sväller. Inte samma som betforstrimlorna. De sväller upp o blir större.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 626
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp