Svälla betforen?

A

Anna78

Vad jag har lärt mig så måste man låta betforen svälla innan man tar bort vattnet och häller ihop med med den andra maten.

Men nu har jag bytt stall och en där häller torr betfor i hinken tillsammans med havren och mineralerna och sedan häller på vattnet?

Är det verkligen bra?
 
Sv: Svälla betforen?

Det enda som händer är väl att mineralerna hamnar i botten o inte följer med allt ordentligt... Annars spelar det nog ingen roll...
 
Sv: Svälla betforen?

OKej bra :)
Men mår havren bra av att ligga i blöt?
 
Sv: Svälla betforen?

Hej!

Jag skulle inte välja att låta betforen svälla tillsammans med havren, havren kan bli dålig mycket fort av vatten. Den jäser.. Betforen skall blötläggas på sidan om är min åsikt, men häll inte va vattnet för där hamnar energin. Betforen är en restprodukt av sockerbetan, det är även melass tillsatt, den största delen av melassen hamnar i vattnet som Du häller bort. Då har Du gått förlorad på den mesta energin.. Melassen är även den en restprodukt från sockerbetan.

Lycka till!
 
Sv: Svälla betforen?

OKej bra :)
Men mår havren bra av att ligga i blöt?

Havren kan ligga i blöt om det inte är för varmt, då finns risken att det jäser. men annars blir den bara lite mer lättuggad.
 
Sv: Svälla betforen?

Vi har alltid blandat allt i samma hink och sen på med vatten. Blöta på havren är bara bra tycker jag, det mjukar upp havren och gör den mer lättsmält för hästen.

(Själv blandar jag kli,soja, luzern och betfor på en gång och det klarar sig länge utan att bli dåligt den här tiden på året.)
 
Sv: Svälla betforen?

det går jätteba att lägga allt i blöt det gör vi :)
 
Sv: Svälla betforen?

Jag lägger alltid betforen i botten med vitlök, aloe vera och sen vatten på. När det svällt en stund lägger jag på mineraler, kornkross och sedan hel havre. Det funkar bra och det finns bara lite vatten kvar för havren och kornet att suga upp. Gillar inte att ge torr korn till hästen då det blir svårare för henne att äta och dammar...jag tycker det verkar osmakligt...:smirk:
 
Sv: Svälla betforen?

Efter att en av hästarna fick foderstupsförstoppning av torr havre ger jag aldrig något kraftfoder torrt till hästen. Oftas blandar jag i samma hink
 
Sv: Svälla betforen?

Det går bra att blanda allt i samma hink, bara det inte står för länge i blöt och börjar jäsa. Men det kan ju jäsa även om det är bara betfor i...:)

Nackdelen med att blanda allt foder i vattnet är att mineralerna sjunker till botten och fastnar i hinken.

Jag brukar lägga betforen i botten, hälla på vatten och låta det svälla i 5-10 minuter. Sedan lägger jag resten av fodret ovanpå, då blandas inte havren i vattnet, och mineralerna kan inte sjunka igenom.:idea:

När du häller av vattnet så häller du bort de näringsämnen som lakats ur, och det känns ju lite onödigt, eller?:confused:
Ge allt, det är bättre!
 
Sv: Svälla betforen?

Efter att en av hästarna fick foderstupsförstoppning av torr havre ger jag aldrig något kraftfoder torrt till hästen. Oftas blandar jag i samma hink

:love: håller med dig en av mina hästar fick oxå det förrut, så jag ger alltid fodret utblandat med vatten..:love:
 
Sv: Svälla betforen?

Som andra redan skrivit: häll inte mer vatten på betforen än att du kan ge det till hästen för det försvinner näring om du häller ut vattnet.

Det är nog inte skadligt att blötlägga med havren i. Fast som vanligt så ska inte blötlagd mat stå för länge. Jag brukar tycka att mycket av mineralerna sjunker igenom o fastnar i botten på hinken så jag hade nog hellre gjort som någon här föreslog. Hälla vatten på betforen o vänta några minuter o sedan lägga mineralerna ovanpå om nu allt tvunget ska vara i samma hink.
 
Sv: Svälla betforen?

Varför inte blanda betför i en hink och resten i en annan... Sen häller man havren i krubban först och betforen över så blir ju allt blött, man slipper damm mm utan att riskera att havren jäser :)

/Mej
 
Sv: Svälla betforen?

Bra att veta att energin försvinner om man häller ut vattnet, då jag har ett sto som inte vill äta maten förrän hon donkat iväg hinken åt all världens håll och sen äter upp utspridd mat på marken grr!!!

Håller man fast hinken så äter hon inte, utan har en fix ide om att puffa och puffa på hinken tills den ramlar omkull...

Jag har inga boxar än så länge - och inga krubbor som jag kan fodra i (håller på att bygga stall) så tillsvidare får de käka ur hinkar...
 
Sv: Svälla betforen?

okej, bra då vet jag :) Maten står ibland från kl6 på kvällen tills 7på morgonen.
 
Sv: Svälla betforen?

Prova att fodra din häst i ett "tråg" heter det så??
Typ en sån som man ger små grisar i. Då kan de sprida maten men den är iaf inte på marken.
 
Sv: Svälla betforen?

Det är ganska länge, speciellt på sommaren...

Personligen ger jag alltid betfor det mål som kommer först efter att jag varit i stallet, alltså på kvällen. På så sätt undviker jag långa blötläggningstider.

På vintern är det inte lika kinkigt, då det är kallt, men jag är försiktig ändå.:)
 
Sv: Svälla betforen?

Jag ska titta på granngården om de har en sån :idea:

Jag tycker det är rent ohyfs att hon gör så, när man står och håller i hinken och morrar åt henne när hon puttar på den så bara vägrar hon äta, hon står och tittar på maten och väntar på att man ska avlägsna sig och sen TJOFF så flyger den iväg flera meter!!! varför liksom....???? :crazy:
 
Sv: Svälla betforen?

O ni är 100 på att havren var orsaken till dena förstoppning???
 
Sv: Svälla betforen?

:p jag tror inte det, det e juh bara att lukta innan du ger fodret.. men från kväll till morron tycker jag inte e så farligt, behöver juh inte ha den ute i solen kanske men men..:p
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 761
Senast: Bee
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 626
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: iNTOHiMO
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp