JallaJalla00
Trådstartare
Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber och mycket öm i muskulaturen över korset och ner utmed rumpan på båda sidor. Jättetjock i samtliga fyra ben. Förhöjd puls framförallt i bak. Tog ut veterinär direkt. Veterinär osäker men första idén är korsförlamning. Han får metacam och dropp. Piggnar till redan några timmar senare. Vet tar blodprov- dagen därpå är febern borta och han rör sig betydligt mkt lättare. Nästan bra- däremot är benen fortfarande tjocka som stockar. Blodproven kom tillbaka, inte korsförlamning och inte anaplasma. Han får fortsatt metacam några dagar till men redan dag 2 är han symptomfri och det enda som nu syns eller märks är att benen fortfarande är en aning galliga även om man inte ser det med blotta ögat längre. Pulsen borta. Han är pigg o glad. Hovslagaren har tittat på hans hovar o de ser ut som vanligt.
Veterinären vill dock att jag ska behandla det som eventuell fång o hålla honom på box ett tag till.Jag har haft några fånghästar förut o har så himla svårt att se att det skulle vara detta. Hösten i fråga har dessutom lite dåligt hull just nu och ingen övervikt.
Jag följer naturligtvis veterinärens rekommendation men tänkte att ngn här kanske känner igen symptomen o har ngn annan tanke?
Veterinären vill dock att jag ska behandla det som eventuell fång o hålla honom på box ett tag till.Jag har haft några fånghästar förut o har så himla svårt att se att det skulle vara detta. Hösten i fråga har dessutom lite dåligt hull just nu och ingen övervikt.
Jag följer naturligtvis veterinärens rekommendation men tänkte att ngn här kanske känner igen symptomen o har ngn annan tanke?