Surt elller basiskt

Sunelisa

Trådstartare
Hej!

Är det någon som vet om hösilage är ett surt eller basiskt foder?

Vore himla tacksam för svar :bow:

Sv: Surt elller basiskt

Vad kan man balansera upp det med? I princip allt kraftfoder vi ger till hästarna är ju också surt. Hur är det med hö då?

Den kan du inte påverka gnm att ändra surhetsgraden på fodret. Hela mag/tarm systemet har ett eget system för att ställa in rätt pH i rätt del av mage och tarm. Så det är inget vi behöver bekymra oss om, i alla fall så länge vi inte ger foder med extremt basiska eller sura värden. Men det lär nog knappast hästen äta ändå.

eller om man väljer att ge stora mängder kraftfoder då kan också den rätta balansen rubbas

Varör skulle man inte kunna påverka det?

Därför att kroppen har egna system som reglerar pH till det som det ska vara.
Och tur är det. Hur skulle det annars fungera? Annars kulle man vara tvungen att tänka på att man äter "rätt" hela tiden. hur ska det gå till? Om det blir fel pH i tex tunntarmen så fungerar inte enzymerna som de ska, blir det fel i grovtarmen så rubbas bakteriebalansen osv.

Därför att kroppen har egna system som reglerar pH till det som det ska vara.
Och tur är det. Hur skulle det annars fungera? Annars kulle man vara tvungen att tänka på att man äter "rätt" hela tiden. hur ska det gå till? Om det blir fel pH i tex tunntarmen så fungerar inte enzymerna som de ska, blir det fel i grovtarmen så rubbas bakteriebalansen osv.

Håller inte med dej helt!
Ja kroppen har egna system, men dessa kan bli rubbade av olika anledningar.

Och orsaka olika mindre bra symtom!

Så Ts jag tycker du tänker rätt!
PM:ar.

Och du har en poäng, man ska tänka på att man äter rätt hela tiden!!!
Det är ingen annan som gör det åt en!, det är varje människas egna ansvar!
Och har man djur är det ägarens ansvar att man matar sina djur rätt!

Man blir vad man äter!

Marlene

Naturligtvis kan de rubbas. jag skrev ett exempel på det tidigare i tråden, om man ger för mkt kraftfoder.

Men du behöver inte och kan inte korrigera ett lite surare foder gnm att stoppa ngt i hästens mun.

Naturligtvis kan de rubbas. jag skrev ett exempel på det tidigare i tråden, om man ger för mkt kraftfoder.

Men du behöver inte och kan inte korrigera ett lite surare foder gnm att stoppa ngt i hästens mun.

Ja men jag vill påstå att det finns fler anledningar än kraftfoder.
Eller ex kolhydrater i förstort intag oavsett om det är i kraft eller grovfoder form.

Om man äter surt alt för mkt kolhydrater, gör det ju ingen skada i munnen, skadan sker i magen och det är där man får korrigera ett surare foder, alt den process som kan ske vid för högt kolhydrat intag. Så det är till magen man får tillföra nått om det nu finns anledning till det.

Marlene

Senast ändrad:

Såvitt jag vet behöver man sällan bekymra sig om att ändra Ph-balansen i hästens mag- tarmsystem. Risken är väl snarare om man tillför mycket basiskt att man stör systemet som ju är surt för att kunna bryta ner hästens föda.

Såvitt jag vet behöver man sällan bekymra sig om att ändra Ph-balansen i hästens mag- tarmsystem. Risken är väl snarare om man tillför mycket basiskt att man stör systemet som ju är surt för att kunna bryta ner hästens föda.

Ja visst är hästens mag system surt för att kunna bryta ner födan. Det är väl snarare när ev syra överskottet lämnar magen som det kan göra skada.

Det enda kända tillståndet jag känner till som stämmer in på syra/basiskt, är sk. överträning.

Rätta mej om jag har fel, men är det inte så att när blodet transporterar bort syran binds denna vid ev karbonater och gör då blodet trögflytande, sk överträning.

Men jag tror även att en ensam ökad syre nivå, ex av ett för högt kolhydrat intag, som gett försurning, kan skada kroppen på olika vis.

Dvs när ev syra överskott lämnar magen och sprids till resten av kroppens vävnader och organ.

Om man sen väljer att benämma tillståndet som skadligt ökat kolhydrat intag eller försurning är väl en smaksak, jag ser då ett samband.

Men att ett regelrätt basiskt överskott skulle kan ske och göra skador, är ju mindre troligt, beroende på att vi äter mkt försurande mat. Men ett basiskt överskott skulle förmodligen kunna göra skada om det skulle inträffa.

För att förhindra att ett ev syraöverskott, ska förvinna ur magen och spridas i kroppen, borde man ju kunna ge hästen nått i foder/tillskotts väg som binder ev syra överskottet i magen och transporterar det ut ur kroppen.

Det enda kända som jag vet är karbonat.

Marlene

Jag måste göra ett tillägg...
I tunntarmen finns inte det skyddande slemskick som finns i magsäck och grovtarm, detta skickt skyddar mot syran. Så fodret ska vara surt i magsäck och tjocktarm, men inte lika surt i tunntarmen.

I tunntarmen tillförs buffrande ämnen för att neutralisera det sura.
Därför att tunntarmen inte mår bra av sur miljö.

Ger man hästen hö, sköter ju hästkroppen denna reglering själv. Men frågan är ju vad som händer då man fodrar med ett surt silage?
Har hästen nog med buffrande ämnen för att skydda sin tunntarm?

Jag tror att det skiljer från individ till individ, samt påsilaget, och i vissa fall får man syra läkage från tunntarmen, som i sin tur då kan påverka andra organ.

Marlene som själv fodrar med silage.

Ger man hästen hö, sköter ju hästkroppen denna reglering själv. Men frågan är ju vad som händer då man fodrar med ett surt silage?
Har hästen nog med buffrande ämnen för att skydda sin tunntarm?

.

Jag är ganska så helt säker på att lite surt ensilage varken gör till eller från på pH värdet i tunntarmen. Magsaftens saltsyra sänker pH i senare delen av magsäcken så att det knappast lär spela så stor roll om ensilaget kommer dit också.

Det enda ställe som jag kan tycka skulle skadas är munhålan, svalget och början av tunntarmen. Men saliven buffrar säkert ganska bra. Det bildas ju en del syror gnm fermenteringen som startar tidigt i systemet.

Jag är fortfarande ganska så övertygad om att kroppen själv kan ta hand om detta. Det styrks också av de undersökningar som är gjorda på SLU bla om utfodring med olika foder.

Du har förmodligen helt rätt igen, i det du skriver.:grin:

Och jag tänker fortsätta att vinterutfodra mina hästar på silage, för så länge dom är friska så är ju allt i sin ordning.

Men skulle någon av dem drabbas av fång, kommer jag att vara jäkligt fundersam på varför silage på vintern, -20 grader och en meter snö kan ge fång:confused:

Har en bekant vars häst fick fång i februari i kallvädret och mycket snö, den åt silage. Lösdrift, och pytte havre giva vid motion.

Jag ser ingen annan orsak än silaget till fånganfallet....

Detta var väl långt ifrån TS fråga, men som sagt silage är surt och en häst bör klara att äta det.

Marlene

Hade den fri tillgång.
Alla jag hört hittills som fått fång av hösilage har gått på fri tillgång och "överätit" eller så har balarna varit öppna lääänge. (fått sämre kvalitet)

Eftersom det var i februari, då vi har som kallast å jäkligast så är jag nästan 100% säker på att det var fri tillgång, annars hade nog inte hästen kunnat tillgodo se sina behov av enbart silage utfodring. Eftersom det var så kallt och det var minst 1 häst till som åt från samma silage så tror jag inte att det blev dåligt av den varit öppnad för länge!
Vet inte hur fort dom åt upp en bal.
Mina räcker ca 5 -7 dagar, på 4 hästar, givetvis beroende på.

Jag tror mer på att den överätit, och därför fått i sej för mkt surt, hästen är dock inte överviktig på någevis, så överätning så den vart för tjock...Nej...

Personligen tycker jag det är svårt att få hästarna feta på "fri tillgång" på silage vintertid.
Jag har ett ganska torrt silage nu.

Men köpte för länge sen av Lapparna, det var blött och ihop fruset, lapparna själva delade det med motorsåg.
Det var inget lämpligt hästfoder av många olika orsaker.

Men nu går dom ute 12-15 timmar utan täcken men tillgång till vindskydd hela vintern, om det inte blir extremt dåligt väder, då tar jag ju givetvis in dom även dagtid.

Samt att dom promenadrids hyffsat regelbundet, alla utom shettis, ingen får nått kraftfoder.

Marlene

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka