Surpriseföl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zephia
  • Startdatum Startdatum
Z

Zephia

Detta är inte klokt. Vi har fått ett Surprise föl. Jag har ett sto som ska föla,hon har gått en vecka över tiden. Min man har åkt till Falsterbo i går, han ringer mig och säger att grannen har ringt honom o sagt att vi har har ett nyfött föl i hagen. Jag går ut till märren, o hon har INTE fölat. Vi inser att grannen driver med oss. grannen ringer igen. jag säger SLUTA vi har inte fått ett föl. Efter en stund ringer min man igen, "Du har ett föl i xxs hage" jag går dit, och där står ett sto med sitt skäck föl, stoet gick på ridläger i förrgår. Ingen mage, inget juver, inget tjurig, men nåväl ett sött välmående skäckföl, ett sto. Vad ska man säga. Bra eller dåligt, hon jobbade till i förrgår, mår utmärkt, fölet mår utmärkt. Stoet som skall föla, som är betäckt, kontrollerad går efter alla konstens regler ensam i en hage,man är ute o kollar varannan timme, iget föl kommer o så istället så föder en liten ponny märr ut en unge i en stor flock utan problem.

Fölet kom med storken. Ingen aning om vem som kan vara fader. Stoet är en ponny ifrån England, inköpt för ca 9 månader sedan.
Båda mår prima.

jag tycker det är underbart! var ute för samma sak för några år sedan med en av ridskolans hästar, fast jag fick veta det en månad före,tyckte det var lite underligt med rinnande mjölk....
Hon gick med på lektionenrna tills vi fick veta att hon var dräktig vi UL, hon mådde hur bra som helst men var lite tunn.
Ponnyn var en knabstrupper-korsning från Irland och ut kom en jättefin hingst-unge - i hagen - vi missade den fölningen, men fick vara med när Loviz kom till istället, också det i hagen...

Visst är det en solskenshistoria. Hur gammalt är ert föl nu. Den här lilla nykommlingen, och jag menar verkligen lilla, den är pytteliten mot våra halvblodsföl, den är hur pigg som helst, och drar långa galopprepor i hagen. Förresten nu för ca en timme sedan föddes fölet som vi väntade på, det blev ett stoföl, fux, och hon är redan på benen.

föddes 1998 så "fölet" är numera 6 år.Ridskolan sålde honom för två år sedan och vad jag vet så går han som bra ridponny nu.

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel kan ju börja med att säga att det inte är mitt sto utan ett som står uppstallande på samma stall Shettissto som fölat för två veckor...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: vinkelina
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 924
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar