Surfplatta för nybörjare

CK

Trådstartare
Tänkte överraska morsan med en surfplatta.
Hon har just ingen datorvana alls.
Det jag tänker att hon skulle kunna använda den till är att hålla kontakt med barn och barnbarn, bankärenden och läsa lite nyheter.

Hur avancerad platta behövs köpas? Har sett att nån billig kostar 2000, och det är ju mer angenämt att betala än 5-6000.
Men huvudsaken är att den funkar för hennes behov.
Tips tack, innan jag åker till affären. :)

Sv: Surfplatta för nybörjare

Sonen har en samsung galaxy tab 3 och den kostade visst 900 kr just nu på net on net, den var dyrare när vi köpte den men han är nöjd och det lilla jag kommer åt att leka med den så tycker jag att den fungerar bra! Men det är ganska liten skärm på den så det beror ju lite på hur stor skärm man vill ha.

Jag har också en sån Samsung. Jag är avancerad användare på allehanda teknikprylar men Samsungen duger gott för mig att läsa böcker på, facebooka, mejla, spela wordfeud osv. Till det priset är jag supernöjd!
Det man får komma ihåg är att den inte har plats för simkort så man måste ha trådlöst nätverk eller kunna surfa via t ex mobilen som modem. Jag köpte min på Ica maxi precis före Jul för 1150 kr inkl ett fodral som både skyddar och gör att man kan ställa plattan.

Jag som är sjukt oteknisk fick en Samsung Galaxy tab 3 10" i julklapp och den tycker jag är enkel och bra :)

Jag tycker iPaden är enklare än Samsungs plattor. Så jag hade helt klart valt en iPad :)

Tänkte överraska morsan med en surfplatta.
Hon har just ingen datorvana alls.

En sak att börja tänka på är hur surfplattan ska kommunicera med Internet. Om morsan har just ingen datorvana alls, så är det inte alls osannolikt att det inte finns ett WiFi-nät i hennes hem - och just WiFi-nät är den absolut vanligaste sättet för en billigare surfplatta att connecta med omvärlden.

Missar du den här biten har din present alla möjligheter att bli en flopp av bibliska proportioner.

Som Jeffery säger behövs Wifi till i princip alla plattor.

Men annars håller jag med om att Samsung tab är lättanvänd, mamma har en tab 3 lite. Själv har jag en Asus MeMo pad som jag gillar mycket. Den kostade drygt 1400 och mammas kostade 999

Om morsan har just ingen datorvana alls, så är det inte alls osannolikt att det inte finns ett WiFi-nät i hennes hem...
Jag ger mig själv en guldstjärna för tripla negationer.

Annars måste jag säga att "vilken sort, vilket operativ" spelar mindre roll för en med mycket liten datorvana. Det är mycket viktigare att mamma får en enkel och pedagogisk introduktion på hur prylen fungerar - och hur hon gör alla handgrepp det är tänkt att hon ska göra. Och det efter att DU fått den att fungera med Internet och bankkort och hela baletten. För det ska du inte börja med att visa, om du inte vill skapa onödiga trösklar.

Sedan ska du låta henne repetera dessa handgrepp många gånger, med dig som närvarande övervakare. Typ varje gång du är på besök.
För t.ex en sån självklar grej som om läsarens textinmatning hoppar över från keyboardmode till fritextskrivning kan få henne att tro att "nu har den gått sönder!", istället för att få henne att fundera på hur den ska hoppa tillbaka till keyboardmode.

Det är verkligen inte lätt att cykla om man aldrig sett en cykel förr, än mindre sett hur någon har använt den...

Det blev en Ipad 2. Med SIM-kort. (så klart, eftersom hon inte har WiFi i huset.)
Vi har startat igång den, och visat henne det enklaste. Det blir nog toppenbra.

Liknande trådar

Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 367
Senast: pimy
·
Hundavel & Ras Jag har sedan tidigare en schipperke, en tik på 5,5 år. På senare tid har min sambo börjat intressera sig för hundar och talar lite löst...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 000
Senast: Haukur
·
T
Avel Efter många fakturor till seminstationen har jag nu tecknat en föl och fosterförsäkring när jag insåg vad själva betäckningen egentligen...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30