Surare vid kroppsspråk?

B

Bärin

Min häst har börjat blivit surare på mej när jag börjat hantera honom med hjälp av mitt kroppsspråk, oftast när jag flyttar honom åt olika håll.
Surast blir han när jag backar honom, är det för att det är en dominanshandling?

Sen har han blivit surare i allmänhet, men det kanske beror på att vi nyligen bytt stall och det här stallet är det mer rörelse i och mer människor.

Förut på sommarbetet gick han efter mej när jag hämtade honom i sommarhagen, utan grimma och grimskaft. Nu gör han det inte alls längre, han går till och med iväg ibland när jag ska hämta in honom!

Någon som har nga tips?
:bow:

Sv: Surare vid kroppsspråk?

Måste bara fråga: Om det fungerade bra med din häst förrut och ni hade en bra relation, varför börja krångla med något nytt? :confused:
Hade du problem med den? :confused:
Visst kan det vara så att den inte tycker att den ska behöva flytta sig för dig, eller så vantrivs den och är på sämre humör överlag. Det är ju omöjligt att säga när man inte käner dej eller hästen.
Kanske var det mest du som hanterade den om det förra stallet var mindre, nu är det många olika människor, som kommer och går?
MEn som sagt, varför krångla om ni hade en bra relation.;)

Kanske ansåg han att vara ledare över dig innan? När du sen vill visa att du bestämmer så blir han sur. Om det håller i sig en längre tid kolla upp så han inte har ont någon stans.
Låt han vänja sig vid det nya stallet. Det är ändå hans hem där han spenderar många timmar. När han har vant sig kan du börja mer.

Det är nog troligast så att det är stallet som irriterar honom, mycket är nytt med nya kompisar och han blir uppstressad av det.
Men ...om allt har funkat bra i er kommunikation tidigare så skulle jag hantera honom som förut utan en massa "grejs", om allt funkade bra i ridningen och hanteringen tidigare mellan er.

Ja, och nu får de bara vara ute i hagen i ungefär 6-7 timmar, resten av tiden står de inne i stallet. Hanh är van att vara ute betydligt längre, så det kanske är det som stör honom?
I somras så gick de ute dygnet runt från maj till och med september.
Sen i vintras i förra stallet gick de ute ca 8 timmar, och där hade de mkt större boxar.
Men sen är det här stallet mer som en "ridskola", mer stim och barn som springer runt och jagar varandra.

Men ett exempel på när han blir sur; om jag backar honom blir han sur och lägger öronen bakåt och ser allmänt missnöjd ut, är det för att det är en dominanshandling?
Sen om jag flyttar framdelen när han är lös på ridbanan, så kanske han tar det som om jag vallar honom poch blir sur för det? :confused:

Vad är det för stall du hamnat i där man tillåter spring och jaga-lekar!?! Jag är ju bortskämd med stall hemma, men oavsett vem som är där, egna ungar eller andras, med eller utan föräldrar så blir det en tillsägelse om att hästarna ska ha lugn och ro, sen lyfter jag ut ungen i fråga:devil:
Lotta

Är han surare i allmänhet beror det säkerligen på att han inte är van vid så mycket liv och rörelse i stallet.
Kanske han vänjer sig, eller så trivs han helt enkelt inte med det, utan vill ha det lugnare. Finns det ingen möjlighet att du kanske kan få en hörnbox eller liknande, där han står mera i fred?
Om det är mkt spring in och ut till hästarna, kanske du ska sätta upp en lapp där du ber att folk lämnar hästen i fred mellan skötsel/fodringstillfällena?

Att han surar när du backar honom beror kanske på att han tycker du är jobbig som sätter dig upp mot honom, kanske anser han att det är han som bestämmer och inte du.
Min häst gjorde så i början när jag började flytta och backa henne, hon surade tillbaka och försökte fösa bort mig.
Dock har jag senare förstått att det berodde på att jag gjorde fel, jag uttryckte mig helt på tok och hon fattade inte vad jag höll på med, så hon tyckte jag bara var jobbig mot henne och blev då sur.

Men det kan också vara att han finner obehag i att utföra vissa rörelser, för att han är öm i någon muskel eller något. Har du kollat det?

Senast ändrad av en moderator:

Álin skrev:
Att han surar när du backar honom beror kanske på att han tycker du är jobbig som sätter dig upp mot honom, kanske anser han att det är han som bestämmer och inte du.
Min häst gjorde så i början när jag började flytta och backa henne, hon surade tillbaka och försökte fösa bort mig.
Dock har jag senare förstått att det berodde på att jag gjorde fel, jag uttryckte mig helt på tok och hon fattade inte vad jag höll på med, så hon tyckte jag bara var jobbig mot henne och blev då sur.

Okej, men hur gjorde du när du skulle backa/flytta henne? För jag kanske också gör fel, att man gör för yviga rörelser eller att man gör helt fel.
Hur gör du nu när du flyttar henne? Så kan jag veta om jag gör ngt fel:p

Men troligtvis är det nog stallet som är problemet, det är ett litet stall med allt för många hästar och ungefär 30 barn. Som springer fram och tillbaka till sadelkammaren och köket. Min häst står typ mitt i vägen, så han blir nog ordetligt störd. Ibland står han bara och tittar in i en väg och reagerar knappt när man kommer in.
Så brukade han inte göra i förra stallet, och nu står han och hugger i luften när man sköter honom. Tycker så synd om honom:(

Men jag ska nog byta stall ändå, står inte ut i det stallet!

Här har du en tråd om backning, jag har svarat i den också och där står hur jag gör:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=617371

För mig funkar den metoden, sen kanske det är lite olika vad för häst man har om det funkar bra eller inte. Min häst är sån, att gör man precis rätt så funkar i princip allt på henne, men gör man lite fel så hon inte riktigt fattar då tycker hon det är jobbigt och börjar ta beslut själv i stället.
Då är det lätt hänt att man flyger med ner i diket (gräääs) :D

Jag lärde mig den metoden från början av en Parelli-utövare som jag var på clinic för med min systers häst.

Om din häst visar sig "sur" över att du flyttar honom är troligtvis för att det är en dominanshandling du utför, du vill att han ska flytta sig för dig och inte tvärt om som han kanske är van vid om han varit ledare förut i t.ex. hagen. Men det kan även bero på nyinflyttandet, låt honom vänja sig vid stallet och hästarna och deras rangordning så kan du jobba mer med honom sen. Jag antar att du är NH-intresserad :angel: så jag undrar om du endast börjat med att flytta honom direkt eller tränar något annat innan med honom?

Men som sagt ge honom lite tid, kanske lägger han öronen bakom för att bi mer uppmärksam på dig? Det är nämligen ett mycket vanligt tecken på uppmärksamhet vid träningen och även att han ser "allmänt sur" ut.

Ja, jag är nh-intresserad, eller att hantera hästen med hjälp av sitt kroppspråk:p. Men jag kan inte så mkt ännu, har varit på western/nhläger med honom där vi fick lära oss flytta bakdel och framdel, så det har jag gjort mest och att han ska stanna när jag stannar och gå när jag börjar gå. Det lyssnar han bra på.
Men sen när jag ska backa honom, t.ex. om han står lös i gången när jag sköter honom och han går fram ett steg så backar jag honom, och det är då han blir sur!

Sen blir han sur när jag sköter honom och jag ska gå över på andra sidan, då brukar jag gå under hans hals och då blir han väldigt sur och kan hugga i luften! Vad kan det bero på? :confused: :confused:

Så var han inte alls förut, men det kanske beror på att jag är för snäll? I hans förra stall så var det väldigt bestämda mot honom och alla kanske inte var så snälla mot honom. Så har har väldigt stor respekt mot människor, speciellt män. Men vad ska jag göra när han står och hugger i luften, bara ignorera?

Bärin skrev:
Sen blir han sur när jag sköter honom och jag ska gå över på andra sidan, då brukar jag gå under hans hals och då blir han väldigt sur och kan hugga i luften! Vad kan det bero på? :confused: :confused:

Så var han inte alls förut, men det kanske beror på att jag är för snäll? I hans förra stall så var det väldigt bestämda mot honom och alla kanske inte var så snälla mot honom. Så har har väldigt stor respekt mot människor, speciellt män. Men vad ska jag göra när han står och hugger i luften, bara ignorera?

Jättekul att du är intresserad av att kommunicera med hjälp av kroppspråken, det är jag med! :idea:
Under lägret, om du då backade honom där, visade han samma respons som nu? Du är antagligen inte för snäll kanske, utan han är helt enkelt van vid att bli behandlad av strängare och mer bestämda människor. Kanske just därför hugger han och visar sig sur, plötsligt är det ingen som mopsar upp sig mot honom utan istället är lite "vekare" (vet inte hur jag ska förklara med bättre ord :smirk: ) och han tror helt enkelt att han är ledare över dig även om han inte visar det på "grövre sätt" än bara så. Ett par hugg i luften brukar nämligen räcka mot ranglägre för att de t.ex. ska flytta på sig. Nu vill jag inte dra förhastade slutsatser eftersom jag varken känner dig eller hästen utan jag försöker helt enkelt bara utgå ifrån de fakta som du kommer med. Utifrån dessa skulle jag föreslå att du börjar träna ledarskapsövningar med honom, har du någon annan intresserad som du kan ta hjälp av, t.ex. en NH-tränare som bor i trakten? Du ska absolut ignorera honom när han hugger, testa att till och med stå kvar under halsen medan han gör detta och se vad du får för respons ;) kanske gör han det ännu värre, eller så lägger han av efter något ögonblick när han inser att du faktiskt inte tänker flytta på dig hur mycket han än hugger i luften åt dig!

Rekommenderar förresten Monty Roberts bok "Från mina händer till dina", oerhört bra som ger insikt i hur hästarna fungerar och varför dom reagerar som dom gör! :bump:

:bow: :bow: :bow:

Äntligen nån som tänker som jag.

Det här är inte riktad till någon särskild person utan en reflektion jag har fått efter att ha läst många trådar på forumet.

Många verkar se det här med dominanshandlingar som en lek, nåt man regelbundet ska träna på för att kunna titulera sig som nh-människa. En dominanshandling har hos hästar en stark undermening och används oftast vid en tillrättavisning för att styrka att man är den ranghöge.
Alltså inget man bör göra för att roa sig, eller ännu värre, tro att det ska roa hästen.

Var man i hästens naturliga beteende kan hitta nåt som styrker det missbruk av dominanshandlingar som skrämmande många nh-vänner verkar använda sig av har jag fortfarande förstått.
En flockledare röjer sina flockmedlemmar ur sin väg om h*n ska fram, h*n kan jaga bort andra hästar om de är för närgångna eller utan inbjudan börjar äta av flockledarens höhög. Han utövar dominanshandlingar kort och gott om det finns en anledning.
Flockledaren går inte regelbundet på sin undersåte och under en viss intensiv period flyttar honom än hit, än dit, tvingar att backa, att följa, flytta framdel och flytta bakdel.
Med denna typ av trakasserier som man tydligen måste träna x timmar i veckan för att vara en riktigt "nh-människa" förstår jag att man förr eller senare har en häst som tappat gnistan.

älgen skrev:
han kanske är hjärtligt trött på att bli omkringflyttad utan anledning...

:bow: :bow: :bow:

Till TS:
Ta den tanken på allvar! Kan det inte vara så?

Om du ska använda kroppsspråk med hästen så handlar det ju mest om att se hur hästen reagera på det du gör.....
(jag har inte läst hela tråden så jag har noll koll)

Men kolla hur hästen reagerar på dej och varför. Svaret finns i det som händer när du är med hästen och ni finner kontakt med varandra!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar