Sura lektionshästar

Sv: Sura lektionshästar

Precis som en del har skrivit tidigare så beror humöret oftast på att hästen inte trivs med ridskolans stressiga miljö, eller på att ryttaren är osäker. Att slå hjälper inte i något av fallen. Om du slår hästen så bekräftar du bara att hästen har övertaget. De flesta hästar gå att "lura" genom kroppspråk, de accepterar oss som ledare trots att vi egenligen är betydligt svagare. Slår du hästen så visar du för den hur svag du egentligen är, och då har hästen en ännu mindre anledning att stå still och göra som den blir tillsagd. I det vilda använder sig hästar främst av sitt kroppspråk, och de ranghöga djuren behöver inte använda sparkar och bett för att hävda sin ställning. Fysiska medel används då ett djur försöker ta sig uppåt i rangordningen, samt mellan djur av lägre rang som hävdar sin ställning. Ledaren behöver sällan sparka eller bita, utan kan bara genom sitt kroppspråk ta över "makten".

Jag gissar att det inte finns mycket du kan göra för att få hästen att lugna sig och bli mer harmonisk i sig själv så att säga. Om häbsten sparkas och bits i protest mot att den har ont, inte trivs, är kittlig etc. så är det bästa man kan göra att bara ignorera den. Är den snäll och respekterar ridläraren så tror jag dock att den bara testar. Ridskolehästar (hästar i allmänhet för den delen) tar över kommandot när de kan. Upptäcker hästen att den kan skrämma sin ryttare genom att sparka, och på så sätt slippa arbeta, så kommer den att fortsätta försöka med den metoden. De flesta ridskolehästar jag har haft nöjet att lära känna brukar ganska snabbt lugna sig när de inser att det inte lönar sig. Det blir bara jobbigt för hästen att stå och sparka och bitas när människan inte bryr sig. Små ponnyer som är nog så elaka mot barnen brukar skärpa sig så fort en vuxen närmar sig. För det mesta räcker det med att visa med sitt kroppspråk att man inte är det minsta rädd för hästen.
Om det nu är så att du är rädd för hästen, för att den ska sparka etc. så kan ett tips vara att ha med sig ett spö in. Inte för att använda, utan för att du ska känna dig säker. Känner du dig säker så kommer hästen att känna sig säker på dig och därför inte sparka.

:eek:

SLÅ hästen! VAD!

Jag tycke du sa att du läst om hästen beteende just!?!

Nej slag är INTE någon lösning på något problem.

Om en människa är sur och tvär, ska man då slå den?
Oavsett dess beteende så ska man aldrig slå någon.

Jag kan inte fatta att någon ens kommit på tanken att tipsa om att slå hästen!! :eek: Jag blev så chockad att jag var tvungen att lugna ner mig innan jag kunde skriva det här...
Det kanske funkar för att hästen får tillfällig respekt för dig men den kommer aldrig att älska dig. Är det så du vill ha det?

Det finns en häst på min ridskola som alla slår... hon sparkas, bits och trycker in folk i väggen... men när jag kommer in till henne så bli hon helt plötsligt lugn som en filbunke, lägger huvudet i min famn och blundar! Den kontakten har vi knappast fått genom att jag spöat upp henne varje gång hon har "jävlats" med mig, utan snarare för att jag inte jävlats tillbaka...
Om jag visar hästen att jag inte tänker göra illa den utan vill vara hans/hennes vän så brukar problemet snart sluta. Hästarna vill inte vara ovän med oss människor! Den gör inte saker för att vara elak!

Tänk dig in i hästens situation; En "elak" häst på en ridskola är beredd på att folk ska slå den eftersom de flesta inte väntar med att komma in med spö och se arga och hotande ut. Jag har t.o.m. sätt idioter som har mage att slå hästen innan den knappt har lagt öronen bakåt, bara för att de "vet" att det är en "elak" häst... :(

Eftersom hästen inte kan fly måste den försvara sig, dvs bitas eller sparkas. Till slut blir det en dålig cirkel och hästen bara förutsätter att den ska bli slagen, precis som den förutsätter att den ska få mat när någon kommer med en hink. Alltså förbereder den sig och gör precis som vi människorna; ser hotande ut och sparkar innan den hinner bli slagen i hopp om att slippa den orättvisa behandlingen.

Jag håller helt och hållet med dig! Jag har själv en sur lektionshäst på delfoder, som jag även skrivit längre upp i tråden. Vi har också fått bra kontakt, många som har påpekat det, och det beror ju på att jag inte jävlas tillbaka (för att låna ditt uttryck!).

Morfar (vila i frid) tog hand om en hotad slakthäst pga att ingen kunde hantera honom. 15 årig travnordis, hingst och högg och sparkade mot allt och alla. Men, hur mycken han än hotade, bet och sparkade mot morfar, var allt han fick en kram och några mjuka klappar på halsen, = en mycket förvånad häst. Morfar var konsekvens och helt orädd, kanske nästan lite dumt orädd.. Men det resulterade i en häst som älskade morfar lika mycket som morfar älskade hästen.

Visa hästen att du är att lita på nu, imorgon, nästa vecka, föralltid! Lägg märke till hästens signaler och respektera dom.

Ett exempel till (en viss sandra älskar exempel ^^).
En tjurig ridskolehäst som en liten tjej på kanske 8-9år och hennes pappa promt skulle sköta om och borsta. Båda var stojjiga och flickan borstade rumpan men mjuka snabba tag. Hästen visade öronen, varken pappa eller dotter la märke till det. Hästen fortsätte att visa öronen, ingen la märke till det och DÅ sparkade hon mot flickan som såklart blev livrädd. Hästar gör ingenting utan att förvarna och ser man inte deras signaler så går det som det går, respektera hästens vilja så respekterar hästen dig.

Så, babbelbabbel. Tänk dig om du vore häst, hur skulle du vilja bli behandlad och av vem? Om jag vore häst skulle jag vilja bli behandlad med förståelse och min skötare skulle vara konsekvent, orädd, bestämd, en sådan man ge sitt liv åt. En sådan som ser till att skydda och varna mot rovdjur :) Hästar kan inte vara snälla och hästar kan inte vara dumma eftersom de inte kan tänka logiskt, de är alltid sura eller "vänliga" av någon anledning.

Babbel, men jag är på glatt humör och då blir det babbel :angel:

Senast ändrad:

Precis! Jag kör väl i princip samma metod som din morfar. Min delfodponny har blivit dåligt hanterad och det är därför han är sur pga osäkerhet. Han skyddar t.ex. halsen där han blev slagen/tilldaskad då han surade. När man borstar där kan det ofta resultera i hugg (mina armar är rätt blåa :p ), men i vilket fall så kastar han sig alltid åt sidan när han har bitit för att han tror att man kommer slå till honom. Men jag brukar istället lugna honom, ge honom en kram eller klia lite på manken för att visa att han kan lita på mig. Att jag aldrig kommer slå honom vad han än gör. Jag har nu skött honom i tre år, och det verkar som om han börjar lita på mig nu. Det är inga barn som längre vågar göra iordning honom till lektionerna, så det är väl i pricip bara jag som hanterar honom nu, och fixar iordning honom till lektionerna och så, så jag tror det är skönt för honom att det bara är en person han har i spiltan.

Nu blev det här också en massa babbel känner jag! ;)

MVH/Smallgot

Ja kanske det beror kanske också på borsten och kanske hur man borstar...

men tänk så här,,man blir tilldelad en häst har 15 min på dig att göra denne klar,,visst klart man ska vara snäll och pedagogisk men vad uträttar man på 15 min??

och ALLA hästar stannar inte vid att bara hota,,många triggas dessutom av att bli "ignorerade" jag kan inte ignorera tex att en häst sparkar mig,,nån måtta får det ju faktist vara..

ur min synvinkel är ridskolehästar helt livsfarliga hahahah,inte så illa men nästan.Varenda häst som jag ridit denna termin har varit sura,,när man borstar,sadlar,går ut,går in osv osv,,,dom måste må psykist dåligt.....

Tycker inte att det blir trevligt för mig heller,,jag verkligen tycker om att borsta och att mysa och jag pratar ALLTID med hästar jag pysslar med....men när man kommer in till dom hästarna och ska klappa dom mjukt på mulen och filosofiera lite ja då rycker dom undan huvvet och förväntar sig något annat jag tycker att det är så synd....

jag skötte 2 av monstrena när jag gick på ridskola förut men när man var där varje dag så kunde man ju lära känna dom på ett annat sätt..

ibland undrar jag hur i helvette jag ska komma ur spiltan för att man ser vad hästen funderar på att göra när man väl är på väg ut,,antingen så brukar jag "lossas" borsta bakåt tills jag är ute eller så prasslar jag med nåt o lägger handen i krubban,,heheh inte smart kanske,,men vad ska man göra...

Jag har ridit på ridskola och jag minns dessa stackars hästar som jämt la öronen bakåt och hotade att bitas och sparkas. Jag skulle i absolut inte börja uppfostra hästen eller så. Vill man få de här hästarna glada igen krävs många timmars arbete med att få hästens förtroende.

Jag skulle nog lugnt och sansat göra det jag skulle, borsta av och sadla. Trots hästens protester skulle jag försäka hålla mig lugn och prata snällt med den och klia den lite. Många hästar har fått för mycket stryk av rädda ridskoleryttare. Om jag vore rädd skulle jag be personalen hjälpa mig eller be om att få binda upp hästen i stallgången istället.

Anledningen till att ridlärarna har respekt hos de flesta ridskolehästar är nog för att de är just lugna och har fått hästens förtroende. Det är inte alla hästar som klarar av att stå på ridskola och ha en massa nya människor som håller på med dom varje dag. Det är synd att just de här osäkra hästarna står kvar på ridskolan, de borde få slippa detta och komma till en privatryttare istället.

Usch, vad hemskt det lät att alla var sura. Det är så tråkigt när det blir så. :( På min ridskola är det bara 2 hästar av 25 som är sura, varav den ena är min sköthäst. Jag känner verkligen igen det där med för mycket stryk av rädda människor. Min sköthäst är det typ ingen som vågar göra iordning längre för han har inget förtroende för nya människor, så jag är där varje dag för att fixa iordning honom. jag hade missat att han skulle gå i en sen vuxengrupp i Tisdags och vad får jag höra idag då? Jo, den där jävla människan hade med sig ett SPÖ in i spiltan och piskat till honom varje gång han surade! Tydligen hade någon sagt åt henne att göra så. Jag blir alldeles mållös och gråtfärdig! Han surar eftersom han är osäker och vad fan blir bättre av att piska upp honom?

Förlåt, nu blev det bara en massa svammel, men var tvungen att skriva av mig lite..

Smallgot skrev:
Usch, vad hemskt det lät att alla var sura. Det är så tråkigt när det blir så. :( På min ridskola är det bara 2 hästar av 25 som är sura, varav den ena är min sköthäst. Jag känner verkligen igen det där med för mycket stryk av rädda människor. Min sköthäst är det typ ingen som vågar göra iordning längre för han har inget förtroende för nya människor, så jag är där varje dag för att fixa iordning honom. jag hade missat att han skulle gå i en sen vuxengrupp i Tisdags och vad får jag höra idag då? Jo, den där jävla människan hade med sig ett SPÖ in i spiltan och piskat till honom varje gång han surade! Tydligen hade någon sagt åt henne att göra så. Jag blir alldeles mållös och gråtfärdig! Han surar eftersom han är osäker och vad fan blir bättre av att piska upp honom?

Förlåt, nu blev det bara en massa svammel, men var tvungen att skriva av mig lite..

Men herregud!:mad: :mad: Vilka idioter det finns! Tänk om någon piskade henne varje gång hon var sur...Jag förstår att du blir ledsen...:cry: Varför säljer de inte ponnyn istället, det skulle den nog må bäst av! Behåller de den för att den är så bra på lektionerna eller???

Ja, usch, det är helt hemskt. :cry:
Som tur är är inte ponnyn helt lektionsäst utan jag har honom på delfoder, så han vantrivs nog egentligen inte så jättemycket. Han är jättesnäll på lektioner och verkar trivas med själva lektionsverksamheten, men just i spiltan har det gått snett. Men han ska iallafall säljas till nästa år, så då slipper han ridskolelivet. Jätteskönt för honom, men själv kommer jag gråta floder...

nej, det blev lite syftningfel. Det var kanske 10 % "bara" som är sura..

Usch, vad jag hatar när folk tar in spön i hästens rum! Fan, tänk om någon skulle göra det mot dom. Inte skulle de vara snälla och glada...

Nej, jag blir så jäkla sur. Spön i spiltor/boxar hör inte hemma! Jag gick till min ridlärare och skvallrade faktiskt, så hon skulle hålla koll på den där elaka personen. Hoppas ingen mer ger sig på honom bara... Ibland blir man bara så less på att så fort man inte vaktar spiltan så går folk och gör något dumt... :(

Vem var det som sa att man skulle slå en häst?!!

:mad:

Om man inte behandlar hästen med respekt så får man ingen tillbaka, och det är knappst respekt att slå en häst. Enligt mig är det bara rädda personer som får för sig att slå en häst. De tror att det är det enda sättet att få hästens respekt på, snarare avsky.

Jag blev också lärd att slå tillbaka. Och att visa hästen att det är jag som bestämmer här..
tills jag frågade mig:

varför måste jag visa hästen att det är jag som bestämmer?
- därför att han inte respekterar mig.
Varför respekterar hästen inte mig?
- därför att jag inte förtjänar det?
Varför förtjänar jag det inte?
- därför att jag uppträder på fel sätt.

.. listan kan göras hur lång som helst faktiskt! Men det slutar ändå i att jag gör fel, att jag inte kan tyda hästens signaler, att jag inte respekterar hästen, allt jag gör helt enkelt.

Och ja, det var bara att ändra attityd! och det har jag gjort kan jag säga..:)

Nu förstår jag inte riktigt? Antyder du att jag har sagt att man ska slå hästar? Jag är totalt emot våld och slår aldrig tillbaka!

oj vad många svar :)

Jag har faktiskt bara fått rida snälla hästar sen jag skapade tråden men har en taktik jag ska prova nästa gång, som alltid funkar på de lite småsura hästarna, nämligen att gå in och vara överdrivet glad och klappa om dem riktigt ordentligt och berätta hur söta och fina de är. :D Och funkar inte det direkt så ska jag ändå fortsätta vara glad och självsäker. Sen kanske man kan muta dem lite genom att klia lite också, även en suris kan ju gilla att bli kliad. Tack för inspirationen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 028
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar