sur vid matdags

S

skogstrollet

Hej och Gott Nytt År på er alla NH:are !
Min kuse är jättesur när han äter sitt kraftfoder :devil: . Min gubbe gick in till honom härom kvällen och klappade honom på bogen när han stod och åt. Kusen svarar med att slicka öronen bakåt, sprätta med ena bakbenet och slå ilsket med svansen medan han fortfarande äter ur krubban. Min gubbe väljer att tyst retirera och acceptera att han vill äta i fred.
Jag har frågat runt lite bland vänner och bekanta om deras åsikter om det här med box- och matsurhet. En del anser att boxen och maten är pållens och han har full rätt att försvara den, andra anser att detta beteende är oacceptabelt och att jag måste ta det ur honom så fort som möjligt. Ingen av dem har dock någon bra ide´om hur jag ska bära mig åt för att få honom att bli trevligare i den situationen :confused: .
Har någon av er några tips och ideér eller ska jag bara nonchalera hans sura min när jag ger honom maten och sedan låta honom äta den ifred ?

Sv: sur vid matdags

Visst kan man tycka att detta beteende är tråkigt, men jag tyckte din gubbe gjorde rätt som retirerade.
Huruvida det är rätt att hästen försvarar sin mat mot dig eller inte så tycker jag ändå att de har rätt till mat ro.
Själv sätter jag aldrig mig i denna sits utan lämnar alltid box och stall när hästarna äter.

Låt din pålle få chansen till att äta själv i lugn o ro.

Oacceptabelt!
Att "ta det ur honom", är inget trevligt uttryck och ger fel bild av hur man ska hantera problemet.
Det här är förmodligen inte begränsat till bara mat i krubban, utan ett tecken på hur er relation är i stort. Alltså ska man titta på den.

Oavsett vad du, din gubbe och hästen pysslar med i boxen, ska ingendera behöva känna sig hotad eller obekväm.

LIA

Det kan vara så att boxen är det enda stället han känner sig trygg till 100%

Det är hans hem och där vill han ha lugn och ro. jag tycker i alla fall inte att du ska ta det ur han utan du får acceptera att det är hans hem.

Fast det är ju helt upp till dig :smirk:

Hej!
Jag har ett travarsto, som uppför sig likadant. Även travaren innan var så där. Och egentligen, vad spelar det för roll? Det finns säkert någon orsak till det, som går ända tillbaka till fölstadiet. Boxen ska ju vara hästens fristad och maten vill vi väl alla ha ifred:-) Man måste nog välja sina konflikter.

Jag köper inte påståenden, om att boxen är "hästens fristad" (inget personligt, Fallon), "hästens hem" etc.
Hästar boar inte som många andra djur. Dom vänjs av oss till att t ex äta på en plats. Boxen är varken mer eller mindre än vilken plats som helst i hagen, där hästen får mat.

Frågan är, om hästen skall acceptera oss och våra handlingar, under tiden den äter?
Mitt svar är: JA!
MEN, det ställer samtidigt krav på hur vi agerar med våra hästar. Det går inte att kräva hyfs, om vi själva inte ger hästen den respekt och hänsyn, den förtjänar.

Det blir också lättare problem, om hästen inte får tillräckligt med mat. Hur kul är det att gå hungrig från matbordet? Vilket jag förstår, att många hästar gör, i och med dessa löjliga fodermängder (grovfoder) man ser i en del foderstater. I dessa fall är det inte konstigt, om en konkurrenssituation uppstår, och hästen själv vill äta upp den portion, den fått.

En första förutsättning för att hästen skall känna trygghet visavi maten, är att den vet att den får tillräckligt mycket, tillräckligt ofta. Helst fri tillgång.
En andra förutsättning är att den vet, att man är juste mot den i alla väder.

Man ska kunna hantera hästen under måltiden, utan att den bekymrar sig. Tom med minsta signal backa undan den från krubban, eftersom den vet, att den får fortsätta sin måltid, sedan människan slutat slutat med sina konster.

Att "ta ur" uppförandet hos en häst som Skogstrollets med någon form av bestraffning, vore det mest korkade man kan göra!

LIA

Först vill jag säga jag tycker din gubbe gjorde helt rätt. :bow: Hästen har all rätt att försvara det som är hans.

Beteendet är självklart inte roligt, och jag tycker att man ska försöka åtgärda det då det tyder på brister i hästens förtroende för människan.

-Hästen kanske ser sig själv som ledaren i relationen - fullt acceptabelt. Ledaren visar sin plats i relation till mat, så är det i naturen och hästen menar inget elakt. Han gör possitionen tydlig för den andra medlemmen vilket är BRA.
-Han kanske är osäker på människan i relation till mat. Att han ska bli utan/att ni ska ta den/att ni vill visa övertag i relation till den. Han litar inte på er.

Jag har en häst som aldrig visar minsta oro när det gäller någong sånt. Han väntar på sin mat och blir inte ens orolig om han blir utan. Han visar bara glada öron när man kommer in med hinken och väntar tills man hällt den i krubban om man ber honom. Jag behöver bara säga "akta lite" så lämnar han dessutom maten igen och låter mig peta i den medan han glatt står och väntar bredvid. Han litar på människan i relation till mat. Han vet att han alltid får det han behöver.
Det är inte alls svårt att få en häst att lita på en i sånna här små situationer.

En kompis häst var riktigt grinig när han kom, i relation till fodring. Han skrapade i golvet och när man kom in lade han öronen bakåt och kastade sig ner i krubban när man hällde ut maten.
Genom att helt enkelt vara ledaren i situationen vann vi hans förtroende i situationen på kort tid.

Om problemet är att han vaktar maten när han väl fått den ska dock uppbyggnaden av förtroendet läggas upp på ett annat sätt än det vi använde.

Prova tex. att ge honom lite havre - han ska då inte ta förrän du ger honom tillåtelse genom att visa med handen och gå undan, helst en bit snett bakom honom beroende på hur boxen ser ut. När han ätit upp går du fram(han ska då gå undan ett steg), häller i lite till, ger tillåtelse(=går undan). Om och om igen. Hästen kommer nu att vända sig till dig varje gång maten tar slut. Han kommer att koppla dig till "mer mat".

Då utvecklar man. Prova att gå fram innan han blivit riktit klar. Om det inte är så mycket mat kvar i krubban kommer han att acceptera att du ber honom gå utan och hälla i nytt. Upprepa och öka pressen sakta genom att gå tidigare och tidigare. Prorva till slut att gå fram när det är mycket mat kvar, pilla i maten och gå undan igen utan att hälla i ny mat. Hästen märker inte om det kom ny mat eller inte, han vet bara att du inte kommer ta den ifrån honom och därför kommer han nu att acceptera att du går fram och avbryter hans ätande.

Detta måste ju självklart delas upp på flera tillfällen, annars blir det en tjock häst. :devil: Och dessutom måste du gå tillbaka till start när du kommer nästa gång, men kan sätta pressen tidigare och tidigare.

När det fungerar bra kommer du kunna avbryta din häst när som helst, utan att han protesterar alls.

Målet är inte att du ska kunna avbryta din häst och ha kontroll över den. Målet är att hästen ska känna sig trygg när den äter.
Ingen vet om den känner städnig stress vid matdags eller om den äter onödigt fort pga. detta. Det är dåligt både fysiskt och psykiskt.

Tack alla som har svarat på min fråga.
Tintilar: Tack för tipset, det ska jag genast sätta i gång med.
Mitt mål är att kunna "snabb-borsta" honom samtidigt som han äter.
Det händer ju inte alltför sällan att man släpper ut en blankpolerad häst, för att bara några timmar senare få in en torkad gyttjebadare :crazy: .
Lia: Du och jag läser nog inte in samma betydelse i uttrycket "ta ur honom det". Det verkar som om du läser våld mellan raderna, men jag försäkrar att det är absolut inte min mening. Jag skulle aldrig komma på tanken att slå någon, varken en människa eller ett djur, om det inte vore nödvändigt att ta till det i rent självförsvar.

PS. detta beteende har han haft sedan jag köpte honom som föl. Hans humör pendlar för övrigt med årstiderna: sommar=lugn,harmonisk,sällskapssjuk,samarbetsvillig,lydig :) .
Vinter=lättirriterad,lättstressad,ge-fan-i-mig-attityd och ifrågasätter mig så fort han får en chans :cry: :confused: :mad: .
Med andra ord så älskar jag honom på sommaren, men på vintern vill jag bara ge upp ibland och sälja honom för 1 kr till första bästa lättlurade stackare :D . DS.

Jag har som regel att om hästen ser sur ut/trängs vid krubban när jag kommer med mat så får den ingen (dvs jag går ut med hinken igen och provar igen om några minuter). Det kan ta några dagar för en del hästar, men för det mesta tar det typ tre försök innan hästen lär sig att flytta sig åt sidan och stå där lugnt och vänta på sitt varsågod. Däremot går jag inte in och stör hästen när h*n äter sitt kraftfoder. Nu ger jag ju alltid ytte-pyttegivor i form av kraftfoder, så de minuterna kan jag gott låta bli att gå in där. Däremot så vill jag också (precis som du) kunna borsta av hästen även när h*n äter. När jag har haft en box-grinig häst så har jag gjort så att jag ryktar hästen i boxen efter jag har ridit och då lägger jag in en tuss extra hö (dvs utanför foderstaten). Det har gjort att hästen sammankopplar rykt+matte i boxen+extra mat! Dvs det blir till en trevlig stund. Inga sura miner där inte! :p

/JES

Ser fortfarande inget svar på Lias fråga om hur mycket grovfoder hästen får...?

Oj, sorry! Han får 9-10 kg hö/dag, uppdelat på 3-4 ggr + att han är ute ca.10 tim./dag i en stor hage med litet skogsparti där han kan gå och pula i sig lite av varje. Den största delen av "dagsdosen" får han ute. Han går tillsammans med ett litet russ som han bossar över, så det är ingen risk att han blir "bestulen" på sitt hö.Han är normal i hullet.

Vad är det för ras på honom och hur stor är han? Hur mycket kraftfoder får han?

Mitt normalstora varmblod fick 12-13 kilo torrhö när han stod på så gott som fri tillgång, men när han fick 10 kilo åt han så snabbt att han stod utan mat mer än två timmar i sträck flera gånger på dagen. Efter 2 timmar börjar magsyran fräta, vilket troligen måste kännas som hemsk hunger och viss magont för hästen.

Däremot kan det nog även vara en uppfostringsfråga? Hur är han normalt sett att hålla på med? Alltid snäll och lydig eller med små åsikter om en massa?

Han är korsning ”50% halvblod, 25% arab, 25% new forest”. 3 år gammal (inridning inte påbörjad), ca 150 cm i höjden.
Hans ”foder-schema” ser ut så här:
kl.8.00 : 0,2 kg havre, 0,2 kg korn, morötter och torkat bröd. Han släpps ut och får 4 kg hö i hagen.
Kl.14.00 : ca 1 kg hö ute
Kl.17.00 : ca 1 kg hö ute
Kl.19.00 : 0,2 kg havre, 0,2 kg korn, 2 dl betfor, 1 dl soja, mineraler, morötter och torkat bröd
+ 4 kg hö

För tillfället går han mest och dräller i hagen. Just nu har jag helt enkelt inte tid att aktivera honom då vi är mitt uppe i en husflytt. Jag hinner bara med de nödvändigaste sysslorna, såsom mockning, in- och utsläpp, fodring o.s.v. Jag hyr ett stall ensam sedan i somras (min kompis och hennes häst flyttade då) , så det blir mycket åkande med bilen fram och tillbaka, nu har vi äntligen fått köpa gården. Jag , min gubbe och dottern håller alltså på att flytta till våra hästar. :banana:
Till saken hör att han har varit väldigt knepig ända sedan jag köpte honom som föl. Han är en häst på vintern och en häst på sommaren.
Under sommarhalvåret: positiv, samarbetsvillig, kelig o.s.v.
Under vinterhalvåret: sur mot både oss människor och hästkompisen + en ge-fan-i-mig attityd.
Det största problemet är att han skrämmer mig, så de senaste veckorna har jag tvingat min gubbe att vara med då jag hanterar honom. :(
Hanteringsproblemen ska vi ta tag i ordentligt då vi har flyttat färdigt. Tänkte försöka lura hit John Moore.
Jag var inne på en annan tråd och läste om fri tillgång på grovfoder.
Hmm…….gräs i magen dygnet runt på sommaren + ett strålande humör. Oregelbunden mat-tillförsel på vintern + ett urdåligt humör.
Han kanske har ständigt ont i magen av alla syrorna som ligger där och fräter. Kan förresten hästar ha diabetes ? Människor med diabetes kan ju bli extremt lättretliga när blodsockret flippar.
Jag har försökt att ha honom på fri tillgång tills grannstallets tjejer höll på att skratta ihjäl sig över att han var fetare än russ-polaren. Men det vi tyckte var fetma kanske bara var bukighet då?!! Har du, eller någon annan, något föslag på bättre utfodrings-schema ?
Det känns som det har tänts en stark lampa över mitt huvud :idea: . Kanske detta med fodret är grundorsaken till min schizofrena kuse.

Det går alltid att pröva att ge mera grovfoder och se om det gör någon skillnad. Om han fortsätter ha dåligt humör så vet du att det är något helt annat.

Årstiderna gör annars skillnad för många hästar. Min egna blir åtminstone piggare och mera påhittig på höst/vinter/vår än över sommaren. På sommaren är han en bombsäker häst.
Är din agressiv rentav eller bara vid mat? Min egna häst har haft små surtendenser, men de har varit så små att jag inte brytt mig om att göra något åt dem. Men en dag bestämde jag mig bara för att "nu ska jag sluta att undvika sådana situationer" (just med min häst syntes det bara tydligt vid longering/tömkörning; men att det bara kommer upp då betyder INTE att allt är bra sålänge man låter bli detta). Med konsekvent användande av 7games (så att jag får in en bättre attityd i mig själv) har jag fått en häst som inte längre surar mot mig; han har lärt sig att jag är inte en sådan man surar mot; det ger ingenting.

Med tanke på att din häst inte verkar stå utan grovfoder så länge på dagarna så är det enligt mig inte OK för hästen att bita eller sparka efter dig. Många hästar är hungriga, men få tar verkligen ut det över människor. Där har jag en tydlig gräns, visst får hästen ha åsikter och känslor, men farligt beteende är inte OK! Ungefär som vi får vara arga och besvikna på människor, men vi får inte slå eller mörda dem! Det finns gränser.

Jag tror att hästar kan påverkas av blodsockerfall, men då är det även som för människor tror jag; det krävs socker för att få sockerfall. Du ger inte din häst betfor eller melass, så att han borde inte ha några kraftiga blodsockerfall.

Tycker att ett kilos duttar låter som boven i dramat. Om jag var du skulle jag ge 3 kg på morgonen, och minst 2 kg på de två givorna då du ger 1 kg... Han är såpass stor. Shettisarna får 2kg var (lunchen) i vårt stall. Jag tror inte han blir fet av 2-4 kg extra hö.

Jag märker direkt på mitt sto när hon behöver mer mat. Hon har aldrig skrapat med hoven i stallgången och jag funderade i 5 dagar vad det kan bero på. Sen börja jag ge mera hö på morgonen, och vips var beteendet borta...

Det är jobbigt när dom hotar vid fodring, men försök ge lite mer grovfoder mellan kraftfodergivorna.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 268
Senast: Alexandra_W
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 750
Senast: Qosack
·
Hästvård Hur fort kan en häst få magsår egentligen? Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 114
Senast: Alexandra_W
·
B
Träning Nu har jag kört fast. Tänkte spåna lite här och kanske få ett eller flera tips innan jag ber till gud om hjälp! Det är såhär; Jag har...
2
Svar
25
· Visningar
2 810
Senast: Biijatch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar