Limelight

Trådstartare
Jag köpte ett sto för ca 6mån sedan. Vi red och körde mkt och hon var i god kondition, sedan skadade hon sig i hagen och blev halt, när hon äntligen blev bra gjorde hon om det.
Har nu knäckt rätt torn utskotten rätt mm så hon ska vara bra enligt kiropraktorer, men under tiden hon fick stå och vila så blev hon bara surare och surare.
Nu är hon lite gladare när man börjat satt fart på henne, men till mitt bekymmer: Hon är ALLTID hungrig, hur mkt jag än ger henne så är hon alltid hungrig. Och saken är den att hon lägger på sig så fort hon tittar på mat, så vi har en del att jobba bort efter vilotiden.

Jag avmaskade henne när jag köpte henne och i somras fick de styngflugeägg så ska skicka in träckprov och avmaska igen nu så fort det blivit kallare.

Jag ger henne hö, mustang havrefri pellets, kornkross, betfor och morötter.
Eftersom hon inte tränas ordentligt så är kraftfodret lite bara för att hon ska vänjas in vid det för att kunna öka givan allt eftersom hon tränas.
Hö får hon ca 7kg just nu. Finns fortfarande gräs i hagen och äta och som sagt är hon fet.
Hon får 1kg mer hö än sin kompis som är större än henne och han är jättefin och lugn i humöret.

Väldigt luddigt skrivet, men vet inte hur jag ska skriva, men ville berätta lite bakgrund.
Det jag undrar är varför är hon så sur, finns det något som man kan ge för att stilla hennes hunger ?. Kan ju inte ge henne så mycket mat hon vill ha då kommer jag ha en jordglob hemma i hagen.
Hon är ett varmblod som rids.

Hoppas ni orkat läsa mitt luddiga inlägg och vill svara något :D

Sv: Sur märr

Mina tips: Ströa lite god halm i boxen så hästen frå sitt leta-mat-beteende tillgodosett. Det ger lugn. Se också till att nåt mål mat är lite större så hästen inte ständigt har känslan av att maten tar slut hela tiden. Ge åtminstone 3 kg nåt av målen så hästen får stå och äta länge.

Tänk också på hur långt det är mellan kvälls och morognfodring. Om maten är slut vid 21 är det många långa timmar me kurrande mage som kan göra en känlig häst orolig. En hästmage är helt tom redan efter fyra timmar och då skulle en häst i frihet äta lite igen.

Hon står på halm så hon kan äta hur mycket som helst av den varan på nätterna. Strör ofta på nytt så hon kan få fräscht att pilla med.

Ger dem 2ggr om dagen med hö, morgon och kväll eftersom på dagen har de gräs att äta med i hagen även om det inte är mycket näring i gräset så finns det något att pilla i sig.
Morgon givan är störst då det är längst mellan morgon till kväll än tvärtom och att hon just har halm på natten med. :confused:

Om du har möjlighet så köp ett hö med grövre struktur. Hästarna måste då tugga fler gånger på ett sådant hö vilket tar längre tid att äta och ger en mättnadskänlsa.

Har en likadan häst, lättfödd och hungrig, han slukar finstråigt hö utan att tugga knappt. Med det grövre längre stråna måste han tugga mer och han kan till och med lämna lite och inte äta upp allt på en gång.

Hej.

Jag skulle ta bort kraftfodret helt och öka på högivan om jag var dig.
Det låter som att stoet är lättfödd och då är kraftfoder bara onödigt, sk hobbyhästar (hästar som rids 1 h/dag) klarar sig oftast på bara hö.

Det stämmer bara så länge höet innehåller tillräcklig mängd med proteiner, mineraler och mängd energi.

Höet jag ger har ganska så grov struktur och vet inte om jag kan få tag i ännu mera grovhet.
Men spelar ingen roll om jag ger fint eller grovt hon bara slukar allt i sin omgivning ändå :crazy:

Stoet är väldigt lättfödd har jag märkt. Som sagt räcker det att hon tyå tittar på maten.
Det kanske är en idé att ta bort kraftfodret och öka högivan. Ge henne bara morötter i krubban så hon slipper bli sur över att kompisen bredvid får mat i krubban.

Jag tror faktiskt inte problemet är att hon är hungrig, utan uttråkad och understimulerad! Hon äter och vill äta för att sysselsätta sig. Du nämner att hon tidigare varit i bra kondition och nu stått pga skada. Även om du kommit igång igen, kan det ta ett tag att bli av med "ovanor".

Jag kan dra parareller till en ponny vi köpte. Hon var ganska tunn och omusklad innan, men tränade mkt hoppning, åkte fram och tillbaka till ridhus, tävlingar etc.
När hon kom hit skulle hon i första hand vara "kompis" och läromästare åt min dotter. Till en början tycte hon livet var toppen, bättre hagar, roliga kompisar, mkt mat, större box etc. Hon blev rundare, satte dock mer muskler också pga mycket uteritter och klättrande i backar. Men efter ett tag då nyhetens behag var över och hon vande sig vid allt detta, så trivdes hon inte längre. Min dotter red inte alls lika mkt som förra ägaren, tävlade inget osv. ponnyn trivdes bra ute, men i boxen började hon sparka i väggarna och var ständigt "hungrig". Hon fick halm och mer natthö, men det hjälpte inte ändå, blev bara tjockare och grinigare.

Nu är hon såld till en mkt mer aktiv tjej, och glad igen, och visar vad jag förstår inga tendenser till att sparka.

Ditt problem är ju att din häst är skadad, och kanske inte kan aktiveras fysiskt lika mkt längre? Jag tror dock att kommer du igång igen på allvar så kommer hon lugna ner sig igen, men vissa hästar måste ridas/köras varje dag för att må bra i psyket. Hoppas det löser sig.

Senast ändrad:

Ge henne grenar att pilla med och gnaga på. Det brukar vara effektivt. Eller smakliga vedklabbar?

Det kan mycket väl vara något i det du säger med mitt sto. När hon kom va hon igång satt, men inte i jättebra kondition, men jag red och körde henne ca 4-5dgr i veckan och hon var toppenglad jämt och lugn. Glader ju mera kondis hon fick fick jag känslan av.

När hon blev halt fick hon dels stå på boxvila ett par dagar i taget, stå i liten hage när hon var ute. Då var det ingen fara med humöret, blev relativt bra så jag började gå ut och gå med henne, glad då med.
Sedan när hon skadade sig andra gången så var det samma visa, boxvila och liten hage och det var då humöret skenade iväg, blev en riktig pissmärr rent ut sagt.
Hon hugger efter den andra hästen och svinbråttom ut på morgonen så man kan knappt hålla henne och allmänt sur över precis allt.

När jag åkte iväg och behandlade henne hos kiropraktor var hon super glad den dagen ( fick annat att göra tänker jag ). Hemma igen, lika sur.

Om jag rider henne är hon glad, men tillbaka hemma i hagen lika sur.
Om jag kör henne är hon ännu gladare, hon älskar att bli körd, men om jag ens tänker tanken på att börja småjogga med henne sprakar hon bakut mot vagnen, antar av glädje nu när hon är bra i ryggen, men vet inte.

Har ingen aning hur mkt förra ägaren red henne, men tror inte det var 7dgr i veckan och tävlad är hon inte, men däremot är hon van att få ALL uppmärksamhet då förra ägaren bara hade henne och hon blev mycket bortskämd på både dåligt och bra sätt.
Jag har 2hästar att ta hand om och visst skämmer jag bort dem, men inte att det får gå för långt.

Kan det vara motionen och uppmärksamheten som gör henne sur ?
Jag trodde det enbart berodde på maten :confused:

Jag ger henne gran ibland, det är det enda som duger åt henne. Andra trädslag tittar hon bara åt tyvärr.

Jag tror att surheten försvinner när hon väl är igångsatt ordentligt. Jag känner igen det ifrån min häst när hon var skadad. Det tog ett tag innan hon var sitt vanliga jag igen, precis som om hon gick och var misstänksam att hon skulle bli avställd igen.

Vad gäller maten så har du någon analys så att du vet om du verkligen behöver ge henne något kraftfoder? Har du ett bra hö så kan det räcka att öka hö´t när hon går för fullt.

Okej, då kanske jag kan sluta oroa mig och enbart koncentrera mig på att sätta fart på henne så fort som möjligt :).

Nej jag har ingen analys, men höet är jättefint så tror kanske egentligen inte att jag behöver ge kraftfoder, nog jag som bara "vill" ge lite, men har börjat minskat det och ska snart ta bort det helt och bara ge morötter i krubban.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 323
Senast: ufot
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
L
Hästvård ..om någon inte lyssnar när man ger tips? Min syster har en shettis som är väldigt bukig och väldigt mager över rygg och revbenen...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: Kallebus
·
Hästmänniskan Får ofta höra att jag lindar in mina hästar i bomull, är mesig mm. mm.:crazy: Bekrivning på min hästhållning: Har 3hästar i eget...
2
Svar
29
· Visningar
2 940
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka