Är jag överdrivet pjoskig?

Sv: Är jag överdrivet pjoskig?

. Lite pjosk skadar inte.

Det är ju just det det gör.
Det skadar hästen. (psykiskt)

LITE pjosk, såsom täcke vid regn eller plan hage vid hälta eller liknande är ju en sak, men att ha dem ensamma i fyrkantshagar året runt eller fullt påklädda i hagen (om de inte slår sig jämt) är ju inte för hästens bästa öht.

Och tappskor är ju åtriondens sämsta anledning till att inte ha hästen i Hage... :confused:

Att ha hästarna inne på nätterna är väl normalt, samma sak med att täcka
Det beror väl helt på vem man frågar. För mig är det normalt att hästarna är ute dygnet runt om sommaren och täcke är något man normalt inte behöver, om det handlar om friska hästar i bra kondition. Det finns ju alltid undantag och i detta fallet gäller det ju inte enbart friska hästar, men jag menar bara att vad som är normalt kan ses väldigt olika beroende på vem man frågar.

Jösses, är pengar och tappskor viktigare än att hästarna får gå i ordentliga hagar :(

Vi har en stor fin hage på en ha helt outnyttjad på grund av rädsla för skador och tappskor mm.
Det anser jag är oförsvarlig hästhållning! Tappskor och olyckor är INTE en anledning till att begränsa hästarnas rörelsefihet och möjlighet till naturligt beteende.

Nu vet jag förvisso inte hur liten hage du har dina hästar i, men att ha en stor hage som du låter bli att använda pga rädsla för skador är varken motiverat eller okej!

Att en av dina hästar råkade skada sig och det blev kostsamt för dig motiverar INTE en begränsing i rörelsefrihet för dina hästar. Olyckor är något som en får räkna med, både på sig själv och på sina djur. Dessutom har jag svårt att förstå hur en större hage kan innebära större skaderisk. Snarare förhåller det sig tvärtom.

Du är inte "lite pjoskig", du är antropocentrisk i din hästhållning. Tyvärr.

Håller med. Dessutom, vad är egentligen "normalt" ur hästens perspektiv? Ja inte att stå instängd inomhus på en ca 10kvm stor yta halva dygnet i alla fall...

Tycker det låter helt normalt. Du verkar ha anpassat din hästhållning efter dina individers behov.

Tack för att så många svarat!!

Skogstroll Anledningen till att jag har welshen är att jag har ägt henne längre än de andra 2, Köpte ponnyn för snart 6år sedan och hon kommer inte lämna gården:) Henne köpte jag för att ha just till körning och sällskap. Och jag lär fortfarande behöva henne eftersom den dräktiga märren skall säljas, så något ponnybyte blir det inte.

Novali01 Mina går i realtivt stora hagar även den som har såkallad sjukhage. 3åringen och welshen har en hage på ca 1,5ha realtivt kuperad både träd och stenar at kliva runt och över:) Den skadade och dräktiga märren har en hage på ca 30*40 meter, så nån pytte hage är det inte. Hon kan använda alla gångarter obehindrat.
3åringen och ponnyn kommer få vara på bete till sommaren men tränas samtidigt. Vi har ett skogbete på ca 4ha och angränsande betesvall på 1ha som vi valde att låna ut i år då det inte passade någon av hästarna att vara där.
Rida i skogen kommer jag börja med när unghästen är klar för det. Kommer börja på våra åkrar utanför huset och utöka allt eftersom han vänjer sej att vara utan 4väggar/staket, Så har jag gjort med mina andra hästa och det har fungerat bra. iofs kan jag slänga gubben i vagnen så får han köra med:idea:

Men tack igen för alla svar!!

/LL som vill låta hästarna var hästar

Tycker inte alls du är pjoskig! Du tar ditt ansvar som hästägare. Jag ogillar klyschan "låt hästarna vara hästar". Vi har inga vilda hästar som lever i flock och fortplantar sig "som dom vill", som troligen blir offer för rovdjur om dom haltar och inte kan fly, och som har möjlighet att ta skydd vid oväder etc....
Våra hästar är domisticerade och helt beroende av vår omvårdnad. Att vi sen "väljer" att behandla skadade hästar - även om det från början skulle kunna bero på felaktig avel - har ju att göra med att vi är just människor, med förmåga att känna kärlek och empati. Att vi tycker om dom alltså! Å är det inte huvudskälet - eller borde i alla fall vara - till att vi har hästar!?

Jag anser inte att skaderisk och tappskor är en anledning att inte låta hästar gå med andra hästar,eller att inte låta dom gå ut i rejäla hagar.Jag ser det som så att om mina hästar skadar sig i hagen och skulle behöva avlivas så har dom i alla fall haft ett bra liv fram tills dess.Istället för ett liv i bur utan social kontakt med andra hästar.Var på ett större stall i gbg förra helgen och såg till min fasa hästar som stod inne hela dagen,med två kg hö morgon samt två kg lunch.Behöver jag säga att dom inte hade särskilt mycket att göra i sina boxar? Dom få hästar som gick ute gick i fyrkantiga grushagar utan hö..fy f*n rent ut sagt.Jag hade en klump i magen.Vad ska dom göra? dessa betesdjur,med magar som är gjorda för att äta dygnet runt,utan mat i en fyrkantig liten hage eller i en box? Räkna gruskorn? Hur skulle människan må om den blev instängd i ett rum utan mat,eller något att göra överhuvudtaget? Hästar sover 4 timmar per dygn dessutom,vad ska dom göra resten av tiden? För mig är det vanvård,misshandel,vidrigt!

Jag ogillar klyschan "låt hästarna vara hästar".
Det är ingen klyscha för alla inte. Det är dagens sanning, för mig i alla fall. Jag tycker vi som ägare har ett ansvar att låta hästarna vara hästar så långt det är möjligt. De är domesticerade, men de har ju fortfarande kvar alla ursprungliga instinkter enligt alla undersökningar som gjorts. Domesticeringen har inte ändrat på detta. Det är alltför ofta som hästägare sätter sina egna behov eller sin bekvämlighet i första rummet och inte hästens naturliga behov. Säger inte alls att det är så i det här fallet, men det förekommer alltför ofta. Basicbehov som att låta hästarna vara ute så mycket som möjligt, ströva lite, springa när de vill, leka osv kan vi uppfylla. En häst har ju egentligen inget behov av ett stall. Det är vi människor som har det och då ska vi ha dem där så lite som möjligt tycker jag.

Våra hästar är domisticerade och helt beroende av vår omvårdnad.
Ja och den bästa omvårdnad man kan ge är att se till att de får leva så naturligt som är möjligt i kombination med att vi vill rida eller träna dem på något sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 227
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka