Sur häst - varför?

Puppan

Trådstartare
Mitt 10-åriga sto blir sällsynt sur på vintrarna.
har anteckningar som visar att det brukar kulminera nu i januari-februari.
Varför? Är det något hormonellt? Är det något annat som spökar?

Hon blev mycket NH-tränad som liten, sedan har jag inte ägnat mig så mycket åt rena NH-övningar, mera åt att vara så konsekvent jag kan till vardags.
Någon som har några tips som kan få hennes tillbakalagda öron att peka framåt?

(Surast är hon i boxen, ofta mot boxgrannarna, men nu på vintern även småsur mot mig. Ovillig att flytta på sig, när hon väl flyttar sig undan tryck ser hon skitsur ut. Gladare när man är ute och rider).

Sv: Sur häst - varför?

Påminner om min häst, han blir inte sur men däremot pigg på vintern :p har just skrivit en tråd om det :) vet tyvärr inte vad det kan bero på med ditt sto ... Kanske hon känner av någon smärta tydligare, typ i lederna eller så?

Puppan skrev:
Mitt 10-åriga sto blir sällsynt sur på vintrarna.
har anteckningar som visar att det brukar kulminera nu i januari-februari.
Varför? Är det något hormonellt? Är det något annat som spökar?

Hon blev mycket NH-tränad som liten, sedan har jag inte ägnat mig så mycket åt rena NH-övningar, mera åt att vara så konsekvent jag kan till vardags.
Någon som har några tips som kan få hennes tillbakalagda öron att peka framåt?

(Surast är hon i boxen, ofta mot boxgrannarna, men nu på vintern även småsur mot mig. Ovillig att flytta på sig, när hon väl flyttar sig undan tryck ser hon skitsur ut. Gladare när man är ute och rider).

I samband med allra första brunsten för året kan det bli extra "humörigt". (Det är då man föredrar valacker o börjar fundera på magnesium mm) Mitt sto har varit grinigt ett tag o varit extremt känslig i sidorna, (f ö märks inte mcyket vid ridningen) men det har börjat ge med sig, var mycket tidigt i år men har hört av flera andra att ston brunstar kraftigt så det kan nog vara det ditt sto gör, kanske. Har inte haft något sto som blivit så grinig som denna dam, och jag har på allvar börjat förstå vad vissa har emot ston. Men jag tycker väldigt mycket om henne ändå:love:

Jag kan tänka mig som Giraff, att hon kanske har blivit stel av kylan och tycker det är obehagligt att flytta sig efter en tids stillastående i boxen (alltså nån timma eller så..) Men jag hade ingen aning om att ston är "mega-brunstiga" vid denna period, men det kan ju stämma de me :)

kanske inte var så bra svar, hehe.. :S

Min är sån nu med... Vill inte gå in från hagen och är allmänt tjurig. Ovanligt tramsig vid ridning med. Trodde vi hade kommit över det värsta testandet nu, allt funkade bra innan. Men nu är det 10 steg bakåt igen... Hoppas på att det har nåt med årstiden att göra!!

roover skrev:
Men jag hade ingen aning om att ston är "mega-brunstiga" vid denna period, men det kan ju stämma de me :)

Nej det är helt fel tid tycker jag också, men inte desto mindre så känner jag flera hästägare som sett samma sak i år, att det är mycket tidigt. Annars hade jag blivit orolig över min dam. Nu är hon iofs redan bättre.

Mitt sto har precis brunstat, det har aldrig hänt att hon gjort det på vintern förut. Och hon förvandlades till ett monster från världens snällaste häst. Minsta barn har kunnat hantera henne och nu kan bara jag hämta henne i hagen. Hon kommer inte alls på inkallning längre. Jag måste dessutom kämpa mot hennes surande och bakutsparkar när jag gör det. Sedan har jag jobbat hårt med olika NH-lekar, T-Team och andra övningar som stärker mitt ledarskap. Innan hon kommer från hagen får jag leka spegellek i 15 minuter och det börjar alltid med att hon näst intill anfaller när hon ser människor i hagen. Ridningen har funkat, men under högbrunsten var hon lite slö.Vet inte ännu varför hon gör så här. Kan bara rekommendera dessa ledarskapslekar, de verkar ge resultat. Men jag har fått göra dem varje dag ca en timme åt gången i två veckors tid. Hon är NH-uppfostrad från början, nu är hon 14 år, men ändå tycks hon behöva en intensivkur just nu.

Till JULLE:
Exakt VAD har du på din bild?
(förlåt om det inte handlar om tråden, men var bara tvungen att fråga...:angel: :crazy: )

Tack så mycket för svaren!
Jag måste erkänna att jag har pinsamt dålig koll på det här med när ston brunstar.
Jag har visserligen sett andra ston som brunstar och visar väldigt, väldigt tydligt att de är brunstiga, men mitt sto har varit väldigt diskret. Om hon alls visat något så kan det möjligtvis vara så att hon inte varit på bra humör, men jag vet liksom inte när man kan hänvisa det usla humöret på brunst och när det handlar om något annat.

Men ni säger att ni har ston som brunstar nu på vintern.
När och hur ofta kan man annars räkna med att de brunstar? När är det som "värst" och när är det lugna perioder?

Jag kan bara svara för mitt sto, att efter två år kan jag inte se någon röd tråd till hennes brunstande. Får bara acceptera att hon liksom jag är PMS:ig ibland :smirk:

_jossan__ skrev:
Till JULLE:
Exakt VAD har du på din bild?
(förlåt om det inte handlar om tråden, men var bara tvungen att fråga...:angel: :crazy: )

En häst som äter ur en hink ser du väl!!:angel: :rofl:

Samma sak med mitt sto, men för två, tre månader sedan slog hon till med en jättebrunst, plötsligt var bena kletiga och hon pissade på stallgången...har råkat på ytterligare en sådan brunst sedan dess. Jag som trodde hon skulle ha sådandär "tysta" brunster. Fick denna brunst en vecka efter att vi börjat med örter (och ägt henne i fem år)

Fast humöret är jämn PMS:igt, ena stunden grinig, nästa helt ok. Nåja, det brukar mest vara öronen som surar.

Jag tycker att på sommarbetet är mitt sto som minst tjurig, då känns hon mer avslappnad, mer tillfreds.

Liknande trådar

Hästhantering Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd i kategorier, men jag hoppas hästhantering var rätt annars får moderatorn flytta :)...
Svar
16
· Visningar
1 712
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Jag har ett 7-årigt sto som har blivit svårfångad och agressiv i hagen. Från att under två års tid alltid ha kommit när hon ser mig så...
Svar
5
· Visningar
2 896
Senast: Nielaa
·
Hästhantering Jag har ett 14-årigt sto (som jag haft i nio år) som för det mesta är snäll och inte bråkar mycket vid hämtning i hagen. Oftast går hon...
2
Svar
27
· Visningar
7 717
Senast: purity_666
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 269
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar