Sur häst i box

O

OliviaM

Min häst är underbar, men har sina dagar.
Ibland kan man lägga på täcke och liknande inne i boxen.
Andra dagar e han jätte sur och snurrar runt och visar rumpan.
Finns det något man kan göra åt detta?
Innan har jag kunnat göra allt i hans box, nu är han mer vaksam.

Tack på förhand.

Sv: Sur häst i box

Liten undran... hanteras hästen utav flera människor? Förutom Dig själv alltså?

Ja, det är ett helinakoderings stall. Så ca 3 personer, 1 på vardagar och 2 tjejer som hjälps åt på helgerna.

Hmm... Jag skulle nog försöka klura på om det så att säga finns en röd tråd eller gemensam nämnare, dom dagar din häst är tjurig. Valackar brukar ju annars normalt sett vara hyfsat jämna i humöret! Skulle nog även klura på om han kanske har ont någon stans också. Nu menar jag INTE att han promt måste ha det utan spånar bara kring vad som kan vara orsaken... :confused:

vad jag vet så har han inte ont, och det är inga speciella dagar. tycker det är rätt konstigt, och ibland slår tanken mig att han kanske inte trivs i ett så pass stort stall?

Kan ju bero på att han inte trivs, (har ni nyss flyttat dit?) eller att någon av de andra som hanterar honom inte varit snälla mot honom?
Spånar också bara.

Ett tips är ju att fråga de andra i stallet hur dom uppfattar hans humör.

Du kan ju prova att ställa honom på gången när du ska sköta och låta honom ha sin box ifred.

Ställer alltid honom i gången nu. Vill inte helelr hetsa i boxen, när jag egentligen inte behöver ha något att göra där.

Men hur kan man succesivt vänja en häst vid ens närvaro i boxen? För det hade varit skönt att ha möjligheten att mocka samtidigt som hästen befinner sig i boxen. Då slipper man ta upp onödig plats i stallgången.

Kan det helt enkelt vara så att hästen helt enkelt inte trivs med att bli ompysslad i boxen? Personligen tror jag på så kallad boxintegritet. Jag pysslar aldrig med min häst när han står på box, eftersom jag anser att boxen är hans. Det är ju det enda stället hästen kan få vara helt ifred. I hagen är det ju andra kompisar runt om hela tiden, på stallsgången bli hästen hanterad osv. Att mocka när hästen står i boxen tycker jag nog är en säkerhets risk...

Ja. Jag är medveten om det, men allt detta har jag kunnat innan. När han var lite mindre, utan några som helst problem. Kunde ha sovit där inne nästan riskfritt..

Nej det är det han inte har.. Tror det hela började med att jag inte red regelbundet, han blev surare i boxen och jag höll mig tillbaka. Tog inga risker under den tiden. Han fortsätter antadligen med det när han har möjligheten. Tror dock inte att han frivilligt skulle skadat mig, han markerar nog bara lite, för jag gav honom den möjligheten innan.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar