Sur Gubbe, Dessutom Agresiv Och Otrevlig

corvette

Trådstartare
Hur många av er har inte råkat ut för otrevliga möten när ni är ute och rider.

Tex. red jag och två små flickor (8 och 11år) förbi en villa på en allmän asfalterad väg. 20 meter från vägen låg en villa och ur villan rusa en gubbe ut med en kamera. Jag stanna hästarna och fråga honom vänligt om han ville vi skulle stanna för att han skulle få ta sin bild. (Till saken hör att jag red en gigantis ardenner och äldre människor brukar få nostalgi kickar när jag kommer med denna häst. Typ Oooooo så fin han är en sådan hade vi på gården när jag var ung som plöjde, drog timmer osv)
Gubben tyckte vi skulle stanna. När jag fråga vad han skulle ha bilderna till börja han skrika. DET HÄR SKA MINSANN DOKUMENTERAS OCH POLISANMÄLAS, HÄR FÅR MAN INTE RIDA, HÄR FINNS SKYLTAR SOM SÄGER DET. JAG HAR SETT DIG MASSOR AV GÅNGER HÄR.

Till saken hör att det var första gången jag red där och jag såg ingen skyllt, jag leta på vägen tillbaka men hitta den inte. Vi skulle dessutom till en släktings stuga som låg längre fram på denna väg för att ta en fika.

Min fråga till er är........

Även om det skulle finnas en skyllt där, har denna människa rätt att ta lagen i egna händer och skrämma livet ur två små flickor?
Skulle inte vi kunna polisanmäla honom för att fotografera oss?
Om inte där finns en skyllt, vilket jag inte tror har vi inte rätt att rida där då. Får man lov att vara hur otrevlig som hels mot sina medmänniskor och gå ostraffad? Vad kan vi hitta på för att hämnas?
Har ni själva varit med om liknande insidenter?

Att människor orkar bry sig om bagateller, dom kan inte ha mycket till liv.

Sv: Sur Gubbe, Dessutom Agresiv Och Otrevlig

Även om det skulle finnas en skyllt där, har denna människa rätt att ta lagen i egna händer och skrämma livet ur två små flickor?

Rätt och rätt, det finns mycket som kan verka felaktigt utan att det precis är det. Ang skylt, om en sådan finns så får ni inte rida där även om ni har släktingar längre fram på vägen. Har själv bekanta som bor på ett liknande sätt, väg med ridförbud och de bor längst bort på vägen. Så vi rider till dom och fikar ibland, men då får vi rida bakvägen genom skogen så funkar det i varje fall. Vägen som har ridförbud är helt och hållet privat, mina bekanta får betala gubbskrället en slant varje år för att nyttja vägen med bil dock gäller detta inte för häst då kommer hagelbössan fram. :eek:

Att människor orkar bry sig om bagateller, dom kan inte ha mycket till liv.

För att låta lite elak kan man ju då fråga sig varför du bryr dig, hur det förhåller sig med rätten att rida där borde du fråga dina släktingar, de bör ju vara insatta i vad som gäller för aktuell väg. På väg med kommunalt bidrag får man rida, däremot krävs tillstånd av vägägaren om den är helt och hållet privat samt leder till tomt.

Ridning innefattas av allemansrätten. Dvs så är det ridförbud på väldigt få vägar... ring kommunen och kolla vad som gäller för den aktuella vägen!

Knäpp gubbe, med världen är full av gubbar som inte gillar hästar.... Fråga dina släktingar om det är en allmän väg! Om det är en allmän väg får du rida där, lika så om det har varit en gammal väg...

Alternativet är att antingen rider du där och skiter i gubben, annars så slutar du att rida där...

corvette skrev:
Tex. red jag och två små flickor (8 och 11år) förbi en villa på en allmän asfalterad väg.
Och jag har en fråga till dig:
Är du alldeles säker på att vägen är allmän?

För innan du kan få svar på dina frågor, så måste jag veta om vägen är allmän, privat eller enskild med bidrag.
Om vägen är privat och utan bidrag, så kan du ha gjort dig skyldig till hemfridsbrott.
I alla fall i gubbens ögon, och det skulle ju faktiskt ge honom rätten att vara väldigt otrevlig.

Är vägen allmän och asfalterad så har jag mycket svårt att tro att du inte ska få rida där, tyvärr så finns det många som tror att dom kan hitta på egna lagar bara för att göra livet surt för andra. Där jag bor är det inga problem med grannar och dyl. men där jag jobbade förr var det mycket gnäll, att man inte skulle få rida på skogsvägar för att det skulle bli så knöligt att cyckla där osv. men även där så förlorade "cyckeltanterna" och man fick rida där tillslut. Tänk på att många som klagar och gnäller är rädda för hästar, bry er inte om dom utan gå högre upp, prata med markägare osv. vad som är tillåtet.

hej om det nu skulle finnas en skylt på den vägen, så kolla att det finns bygglov för den för man måste ha vissa godkännande för såna skyltar.
Har varit md om detta hos oss skyltar och vägbommar har satts upp utan bygglov och på fel mark för att hindra ridning. men efterdom dels att den stog på VÅR mark och utan bygglov fick de snällt ta bort detta. lycka till

Domigo skrev:
Knäpp gubbe, med världen är full av gubbar som inte gillar hästar.... Fråga dina släktingar om det är en allmän väg! Om det är en allmän väg får du rida där, lika så om det har varit en gammal väg...

Alternativet är att antingen rider du där och skiter i gubben, annars så slutar du att rida där...

Även om det skulle vara en s.k. privat väg så får du rida där.

Bry dig inte om dem utan gå högre upp och ta reda på fakta.
Tyvärr verkar en del kunna vara hur otrevliga som helst,
men man får hoppas att de inte går ostraffade genom livet.
Vi behöver ha mycket mer ödmjukhet gentemot andra.

Även om det skulle vara en s.k. privat väg så får du rida där.

Hmm ja, om vägen på något sätt har bidrag från kommun, då får man rida där , den kan vara privat med bidrag. Men för att veta det bör man kontakta någon som bor efter vägen, eller kommunen för besked.

Är vägen privat, utan bidrag och leder till tomt/er, då har man ingen rätt i världen att rida där.

Hej Tack för alla svar!!!

Jag har aldrig ridet tillbaka på samma väg, det var en engångshändelse. Vi var ute på en långtur som varade en hel dag och testa lite nya vägar. Jag hade kunnat förstå denna mans ilska om vi ridet i hans trädgård eller liknande, men det var en bra bit upp till hans hus och det var en stor väg med asfalt, kantad med massor av hus/stugor och inga skyltar vid denna väg som berätta att ridning var förbjuden. Vår trevliga ridtur blev dock inte så trevlig efter detta möte eftersom man resten av turen retade sig på hur otrevlig han var. Jag hade helre sett att han ringde polisen och att dessa kom och tillrätta visa oss om vi nu gjort fel, än att en privatperson som jag tycker tar lagen i egna händer.
Dessutom kan man väl säga till på ett trevligt sätt.

Det hade varit kul att höra andras berättelser om otrevliga möten, jag är säker på att det är något vi alla råkat ut för. Man kanske kunde gjort en samanställning av alla insidenter och skickat till, vem det nu blir. För att visa vad vi hästägare kan få stå ut med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka