Supersperma sökes...!

athena

Trådstartare
Jag har seminerat mitt sto 1 gång i år med resultatet icke dräktig. Min vet. säger att hon nog borde tas till en herre med rikigt goda simmare, eftersom hennes förutsättningar inte är de bästa. Hon lutar riktigt ordentligt, är sprucken nästan ända upp och ska givetvis sys i år (fattar inte att det inte är gjort tidigare, jag köpte henne i höstas då hade hon resorberat). Hon har lite cystor + ärrbildningar på ena äggstocken och i värsta fall kan det vara en sammanväxning.

Eftersom jag fick med en betäckning i priset när jag köpte henne har jag inte funderat på hingst utan kört med den (Lasandos). Hans sperma är ju inte super tyvärr, inte direkt dålig men ingen man eg skulle välja till ett sånt här sto.

Så nu är frågan, hon var sprutad i fredags och kommer väl i brunst nu i början av veckan skulle jag tro (knappast måndag men man vet aldrig). Jag kommer nog ge Lasandos en chans till men sen blir det till att byta hingst - frågan är till vem!

Krav:
Hopphärstamning
Relativt stor
Högställd
Korrekt

Gärna Landgraf + Corde.

Stoet är e Cortez och får ELIT i år, hon har avkommor i svår hoppning och ett stort antal hoppdiplom. Hon är bara 163 cm och lågställd, parallellförskjuten. Rör sig bra (8 på sin galopp) och är välbyggd för övrigt.

Men, det viktigaste av allt: Spermakvalité!!
 
Sv: Supersperma sökes...!

Jadu..

Har du tittat på Cuper? vet bara att han sperma är bra dock inte om det är någon super.
En som har supersperma är Dirco han behöver typ bara skvätta lite på golvet så tar dom sig till stoet själva ;)
Bli inte förskräckt av hans storlek mitt sto (som tydligen har lite svårt att bli dräktig tog sig dock på honom) är 1.60 men hennes föl efter Dirco lär hamna på 1.65-1.67 skulle jag tro. Jag är supernöjd med honom hans mamma är lågställd och lång i ryggen och han har blivit tvärtom kort i rygg och högställd och lite fullblodslik som man inte kan säga att hans mor är... Hans mamma hoppar dock kanon så jag hoppas ju att han fått någon av föräldranas talang för hoppning.
 
Sv: Supersperma sökes...!

Har hört att Qalle har krut så det räcker. Ger ordentligt fina föl också.
 
Sv: Supersperma sökes...!

Är bara lite nyfiken på vilken sto du har?
Är det någon från Markebäck?

Lycka till med betäckningen :)
 
Sv: Supersperma sökes...!

En kompis till mig hade ett sto som inte ville bli dräktig, hon blev då rekommenderad att prova Quite Easy för han hade hög procent dräktiga ston.
 
Sv: Supersperma sökes...!

Hör hur Asks hingstar är.
Där finns ju många godingar, med de linjer du gillar!
Men jag har ingen erfarenhet av deras spermakvalitet...
mvh
 
Sv: Supersperma sökes...!

De har många fina men jag är lite osäker på att ta in från Danmark. Det blir ju längre transport och det kanske inte är optimalt. Det vore isf om de gör som York t ex, kör över bron på morgonen direkt de tappat och skickar upp över dan.

Jag ska iaf prova Lasandos denna brunsten så hoppas vi att hon tar sig.
 
Sv: Supersperma sökes...!

Jo har ä rju känd för det, men det kryllar av QE-barn och även om jag har ett mkt bra sto så vill jag itne göra fler - för svårt att sälja helt enkelt. Qalle däremot vore kanske intressant.
 
Sv: Supersperma sökes...!

Quite Easy, Qualle och For Feeling (enligt det senaste jag har hört) har BRA sperma kvalitet.
 
Sv: Supersperma sökes...!

FF känns ju riktigt intressant, om det inte vore för att han har så förb-t många ston :(. Men det får man kanske inte ta hänsyn till...
 
Sv: Supersperma sökes...!

Det finns säkert fler hingstar med superspema det var bara dessa jag kom på just nu, även om du tar FF så är du "i början" det blir hans andra årgång i Svergie, det är inte säkert att han finns kvar nästa år heller.
 
Sv: Supersperma sökes...!

Camaro M stämmer in alldeles utmärkt på alla krav du har! Honom

hade jag valt. Supersnygg, högrest, hoppstam & dessutom riktigt

bra spermakvalitet! :love:

Lycka till!
 
Sv: Supersperma sökes...!

Sorry...fick kortslutning!

Missade att du hade Cortez direkt!
 
Sv: Supersperma sökes...!

Jo Qalle o Quite Easy har super kvalite och mkt bra stam dessutom.
 
Sv: Supersperma sökes...!

Olinda skrev:
Quite Easy, Qualle och For Feeling (enligt det senaste jag har hört) har BRA sperma kvalitet.
Dessa tre samt Cagliostro var de som JAG blev rekommenderad att välja mellan förra säsongen, när min krångelmaja skulle semineras hos en av landets främsta experter på hästgynekologi (KD).
Att QE och FF har så många ston beror nog delvis på deras ypperliga spermakvalisort.. :p Qalle är tydligen dessutom ÄNNU bättre än sin far, enligt samma källa.
 
Sv: Supersperma sökes...!

Min väninnas häst stod på station i flera månader förra året. Fick till sist i Juli nån spec spruta o då va det sista chansen. Tog sig då på sista försöket.

I år är hon seminerad med Cuper, tog sig på första :)
 
Sv: Supersperma sökes...!

Cagliostro seminerade vi med för något år sedan och det tog sig INTE. Sperman såg väl hyffsad men inte super ut då dock tävlade han mkt intensivt då så det kan ju ha påverkat Enligt hingstkatalogen end 60% föl det året. Blev just rådd att byta till QE vilket vi skippade då det redan var så sent på säsongen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp