Supermumsaren ;)

EmmaSofia

Trådstartare
Har en relativt, för mig, viktig fråga jag bara måste ta hjälp av Bukefolket till!
Sitter här o spekulerar...
Ställde in min häst kl 18 ikväll, kl 19.10 fick jag ett sms av en i stallet som skrev "X har helt slut på hö, ska jag fylla på eller?!"
Då till min fråga..
ÄR det möjligt för ett halvblod att smacka i sig 7-8 kg hö på ganska precis 1 timme?
Tycker det låter som en jättemängd med tanke på att hon får den givan varje kväll..
Nu känns det ju som att hon står utan mat HELA natten då med andra ord? :(
Anledning till att jag frågar o med all sannolikhet låter nästan misstänksam är att det händer lite småskumma grejer i stallet mer o mer ofta mot mig o min häst.. :cool:

Tacksam för mer eller mindre seriösa spekulationer!

Sv: Supermumsaren ;)

Lär vara fullt möjligt. Hur ser era förhållanden ut runt tillgång på foder över dygnet ? För hästens behov i fråga ?

Skulle tro det är fullt möjligt. Mitt sto är sån, liknar henne vid en bulimiker..Hon smäcker lätt i sej 3-4 kg på en knapp halvtimme, så jag har numera ett slowfeeder-hönät.

Mina kan smälla i sig nästan 10 kg på dryga timmen :)
Så hönät med små maskor (slowfeed) är att rekomendera :)

Bästa sättet är väl att vara kvar i stallet och kontrollera själv hur lång tid det tar för hästen att äta upp den mängden. Då först kan du ju ha en aning om ifall det sker nåt skumt när du inte är där, om det skulle vara slut tidigare. Om det skulle vara så att något skumt pågår kan du försvåra iallafall och ge hästen i finmaskigt hönät.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 675
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar