Superladdad vid uppsittning

M

Melva

Jag har ett problem.
Min häst står snällt och stilla när jag sitter upp. Men när jag väl ska rida honom framåt när jag har suttit upp blir han som en kanonkula. Han studsar, steppar osv. Han lugnar sig efter en minut ungefär och då är han hur lugn som helst och fungerar helt normalt i ridningen.
Jag har alltid med mig en medhjälpare när jag sitter upp efter att jag dängt i backen rätt rejält en gång.

Hästen hade tidigare en sadel utprovad av leg. sadelutprovare som tyvärr visade sig inte alls sitta bra. Det är möjligt att det är denna sadel som utlöst beteendet.
Han har alltid tenderat att vara lite "laddad" just när man suttit upp, men det kanske förstärktes när han kände att sadeln inte var helt 100?

Nu har han emellertid en ny sadel som är utprovad av en annan sadelutprovare samt godkänd av min tränare samt annan oberoende tränare (A tränare dressyr).
Men problemet kvarstår. Idag var han jättetokig, men då hade han också stått två dagar (det tenderar att bli värre om han blir för "taggad").

Hästen är förresten kollad av veterinär och han hittade inget att anmärka på. Ridningen fungerar helt problemfritt i övrigt.

Någon som har erfarenhet av liknande. Hur kan man träna bort det?
Jag försöker att sitta upp och av flera gånger för att träna. Plus att jag alltid har medhjälpare med mig av säkerhetsskäl.
Hästen är förövrigt hur snäll som helst.

Tips?

Sv: Superladdad vid uppsittning

Har du kollat upp honom fysiskt utöver veterinären? Om ryggen inte röntgats kan man inte utesluta problem. Eller så kanske en kiropraktor kan titta på hästen. Kanske har han en nerv i kläm eller ont på annat sätt.

Om han är ok, har du testat att longera lite innan du sitter upp? Så att han kan skutta lite om han känner att han "måste".

En häst jag känner har också haft lite utbrott vid uppsittning, hon är ok fysiskt och har blivit bättre med träning. Är idag snart 7 år gammal och spänner sig fortfarande, men far inte iväg längre.

Efter som han sköter sig annars så tror jag inte det är något fel på han utan jag tror han har minnet kvar från den förra sadeln, den kanske nöp till när man hade just suttit upp och det kommer han ihåg, lite av ett sadetvång. Eller så har någon varit väldigt hård med han när dom har suttit upp, bankat och sparkat?

Vet en häst som gjorde precis sådär, stegrade och bockade och flög ett tag och sen var lugn fast dom hade bytt sadel och han var frisk förövrigt men dom tränade och tränade och nu är det helt borta.

Lycka till!

om han gick länge med förra sadeln som inte passade, kan han ju ha blivit spänd av det och reagerar på det? är lätt att det blir spänningar runt manken om sadeln ligger dåligt, du kan ju prova trycka lite runt maken/ryggen, du märker om hästen verkar spänd irriterad när du trycker... Är det så kan du ju ta ut en ET lr massör...

Tränaren jag rider för, brukar säja, att man skall longera hästen först en stund, om den tenderar att bli laddad vid uppsittning, då hinner han få ur sej lite spänningar. Du kan ju testa och se om det fungerar med honom.

Hej!

Jag tycker inte att du ska sitta upp på honom "kall", för din säkerhets skull och för hans rygg som låter lite känslig. Longera eller jobba honom vid hand en stund. Att träda över vid hand runt dig på en volt typ som en skänkelvikning fast med hästen böjd är effektivt för att lösgöra spänningar samt att få ner honom i varv lite. Se sen till att han är avspänd och gärna står med huvudet lite lågt när du sitter upp. Dra en djup suck när du kommit upp och ta gärna lite kontakt med tygeln stillastående innan du sätter igång, prova att ställa nacken åt båda håll och även att sänka nacken om du kan göra det genom tygeln.

När du sen ber honom att skritta igång så avlasta hans rygg den första biten genom att lägga mer vikt på insidan av låren. Skritta hellre igång honom på en liten volt än rakt fram om du är osäker.

Lycka till! Frida

Jag hade en häst som hade dåliga minnen av att nån petat honom i magen med tån när dom satt upp. Detta gjorde att han spände sig och blev ännu kittligare.

Det gick över tillslut men han var alltid värre när han vilat och var lite överladdad så då var det bättre att rasta honom först. Det var också bättre att jag satt upp från en pall för då tyckte han inte att det var jobbigt men då var jag tvungen att ha medhjälpare med som snabbt kunde flytta pallen ifall han fick tokspel.

Lycka till

Jag har köpt en gummi padd med massa hål i som jag lägger på ett element innan jag lägger det på ryggen och min häst står numera blixt stilla !!!

Jag skulle testa att rasta av hästen ordentligt först för att se om det är själva monmentet efter uppsittningen som gör honom "studsig" eller om det helt enkelt är så att han är fylld av energi. När man vet orsaken så blir det ju betydligt lättare att ta itu med :)

lånar en knapp

Tränaren tror att han endast är laddad, kanske i kombination att han känt att den fd sadeln inte låg tiptop.

Hästen går tyvärr inte att longera på ett bra sätt. Han är tidigare jagad runt på linan så han blir enormt stressad i den situationen. Så det är inget alternativ tyvärr. Däremot är han mkt lugn och fin att hantera i övrigt :)

Jag tror nästan att han blir mer stressad av att någon håller i honom och leder honom första biten när jag sitter upp, samtidigt känns det som en bra säkerhetsgrej för att undvika onödiga olyckor.

Det varierar som sagt lite hur studsig han är beroende på dagsformen/humöret för dagen. Han brukar studsa och trampa hundra meter ungefär sen är han pigg men sansad.

Du måste kunna hitta något sätt att arbeta på mark - med sadel på men ingen som sitter där. Led runt ett tag bara, öka sedan takten? Mycket belöning ju mer han är med på det (typ ordningen: led-stanna-belöna-led snabbare-stanna-belöna-led i språngfart-stanna-belöna). Med det får du ju två resultat: Ser tydligare hur mycket som är reaktion på sadeln, och tar dessutom ett första steg för att kunna arbeta mer vid hand.

Jag kan inte se hur man skulle kunna lösa problemet utan att kunna jobba på marken.

Vet inte riktigt om du missuppfattade mig. Han går utmärkt att leda med sadel och det går även springa med honom med sadeln på. Han bryr sig inte ett dyft om sadeln vid varken sadling eller när man leder honom.
Däremot går han som sagt inte att longera (oavsett om han har sadel eller ej) då han springer som en tok direkt han kommer på lina. Han är som sagt jagad runt på linan tidigare och det sitter i.

Jag har testat att sitta upp på honom barbacka också. Samma sak där. Han hoppar och studsar osv. Sen är han lugn och fin efter en stund. Har också låtit andra ryttare sitta upp på honom om det har gett samma reaktion.

Han är väldigt trevlig att rida, känns avslappnad och älskar att arbeta. Det är bara just det att han blir så laddad vid uppsittningen eller rättare sagt igångsättningen efter det som är problemet.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Känns som en släng av sadeltvång?

Crow hade nåt liknande för sig ett tag, gick inte att longera bort men han steppade runt en liten stund. Tränaren gissade på sadeltvång, han blåste upp sig på samma sätt som sadeltvångshästar.
Det är borta nu, både med hjälp av träning men antagligen för att gjorden är mindre spänd. Jag tenderar att spänna fruktansvärt hårt efter att sadeln glidit runt.. :3 Tränaren han varit hos spänner väldigt löst. Nu får jag lära mig att spänna mindre hårt, för jag misstänker att beteendet/reflexen kommer tillbaka om ett tag annars...
Det märktes ingen ömhet eller så hos honom heller.

Jag hänger inte riktigt med här: Det går att leda honom, med sadel osv?
Jag uppfattade det som att det fanns ett problem även med det i och med att du skrev:
"Jag tror nästan att han blir mer stressad av att någon håller i honom och leder honom första biten när jag sitter upp, samtidigt känns det som en bra säkerhetsgrej för att undvika onödiga olyckor."

Vad tror du om ordningen:
1. Leda
2. Stanna
3. hänga upp på ryggen (inte sitta upp)
4. bevaka reaktion
5. Om positiv, led ett par steg
6. Glid av ryggen, belöna
7. Repetera, med fler steg
8. När det funkar och inte en sekund tidigare: sitt upp, gör samma sak med ledande

Om de första stegen funkar så kan jag inte se att det skulle finnas någon direkt fysisk orsak till beteendet, utan då enbart mentalt kring att någon sitter på ryggen, för frågan om vikt på ryggen är ju redan genomkört i det läget.

Du har nog missuppfattat mig. Han går naturligtvis att leda utan problem. Han står även helt stilla vid uppsittning. Att hänga på honom ger därför inte så mkt. Han reagerar inte öht vid uppsittning. Skulle kunna klänga hur mkt som helst på honom, han reagerar inte.
Han kan stå hur stilla och snällt som helst när jag sitter i sadeln, det är precis i momentet han ska sätta igång som han blir tokladdad.
Däremot så blir han ganska taggad när han ska sätta iväg efter uppsittningen och ledaren liksom håller honom tillbaka. Samtidigt vill jag gärna ha en "broms" från marken om han skulle bli alldeles för yr i mössan. Jag åkte ju av en gång tidigare.

Efter en liten stund är han som vanligt igen. Pigg och glad men sansad. Hästen är kanonfin att rida och känns alert men mycket positiv att rida rent allmänt. Han är utbildad svår dressyr och han utför alla rörelser avslappnat och i god form.

Så om det går att klättra och klänga, och det går att leda honom med sadel, samt att det går att leda med dig hängandes i sadeln så kan jag inte se att det skulle vara frågan om:
1) Sadeln
2) Att ha vikt på ryggen
3) Att ha vikt i sadeln
4) Att ha vikt i sadeln och bli ledd

Om detta verkligen är korrekt så torde väl sadeltvång vara uteslutet.

Alltså måste det vara något annat, något med att vara övertaggad, som du borde diskutera med kunniga personer som kan titta på hans reaktioner på plats.

Jobbigt problem!

Jag skulle försöka hitta en medhjälpare som är "snabb" i starten och ha hästen i grimskaft, gärna i kapson om den är möjligt.... Medhjälparen ska ha som mål att bara ta i hästen om en katastrof skulle inträffa.
Jag skulle undvika att ha någon som håller i tygeln, många stressade hästar funkar bättre med lite frihet.

Har du testat att inte skritta rakt fram utan att böja hästen och börja jobba på volt?

Kan du lära hästen typ ett lugn kommando? Tex att när du lägger handen på manken så är det slut på arbete och hästen får skritta på lång tygel? Börja träna i slutet av passet och när det sitter till 100% så börjar du lägga handen på precis när du känner att hästen börjar "tagga" ner... Och efter ett par gånger tidigare och tidigare?

Lycka Till!

Hej!

Efter att ha läst hela tråden och de råd och svar du gett så skulle jag pröva med att sitta upp i farten. Som är vanligt på galopphästar, just för att de är superladdade och vill iväg fort som bara den ;)

Jag vet nu inte om du i nuläget sitter upp med hjälp av pall. Gör du det inte så har du ju ett ypperligt tillfälle att lära in ett nytt beteende.

Led hästen fram till hjälpmedlet för uppsittning, ex en pall, stock, stubbe, sten, hink. Fortsätta att ha hästen i rörelse medans du smidigt, i ett kliv, sätter in vänster fot i stigbygel och i nästa seg svingar höger ben över ryggen på hästen. Hästen fortsätter att skritta hela tiden. Eller om pallen/stocken är hög nog, så använder du inte vänster stigbygel alls, utan på första steget svingar du höger ben över hästens rygg. Du får pröva vilket du tycker är enklast. Har du en medhjälpare ska denna gå på hästens högra sida med ledrep fäst i bett/kapson.

På detta sättet behöver hästen inte "stå och ladda" och momentet "igångsättande" är ju helt borttaget eftersom hästen redan är i rörelse.

Detta är mitt råd. Kanske hjälper det, kanske inte. Det vet du ju först då du prövat.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 524
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat