Superidiotiska studier

G

Gerbillus

Ibland kan man undra vad alla forskningsbidrag går till egentligen. idag på nyheterna berättade de om en undersökning (tror den var kanadensisk, men det kan vara fel) som visade på att om man var överviktig vid graviditeten så riskerade barnen (om de var pojkar) att ha infertila spermier..... :eek:
Finns det nån som helst relevans i det? De FLESTA går upp under graviditeten, ska ALLA våra söner ha slöööööööa spermier? :confused:

Jesses, mänskligheten kommer att dö ut.....
 
Sv: Superidiotiska studier

Har kanske inte med saken att göra, men på mina papper som jag fick av bm efteråt så såg jag att dom hade räknat ut bmi på mig efter vad jag vägde även som höggravid :crazy:

Stämmer sånt in överhuvudtaet i sådan lägen?
 
Sv: Superidiotiska studier

Det är ju just det man funderar på! De flesta har nog BMI +25 under graviditeten.... :crazy:

Jag VÄGRAR tro att min unge blir steril för att jag lade på mej några kilon under graviditeten, det är ju superfånigt.... :mad:
 
Sv: Superidiotiska studier

Fast det är ju inte säkert man går upp i vikt alls under graviditeten. Jag gick upp 8 kg när jag var gravid. Efter förlossningen vägde jag 10 kg mindre. Så de där 8 kg var bara bebis, moderkaka, fostervatten och allt sånt. Dessutom hade jag ju uppenbarligen gått ner 2 kg under graviditeten.

Hade jag därimot gått upp 30 kg, så hade jag defenitivt blivit överviktig när jag var gravid.
 
Sv: Superidiotiska studier

Ja det kändes lite tokigt, jag gick ju inte upp hullmässigt utan det var magen med innehåll, ramlade ner på min normalvikt strax efter att grabben var ute.
Så jag hoppas att det menas att om man går upp mycket, dvs mer än vad bara barnet, fostrervatten och så väger, låter ju lite ologiskt annars.
 
Sv: Superidiotiska studier

Iofs kommer förmodligen mänskligheten att dö ut och vår fertilitet blir sämre och sämre (ff a männens) men bortsett från det så tolkar jag det som att de menar just överviktig.

Har för mig att 10-14 kg anses som en normal viktuppgång vid en graviditet (naturligtvis baserat på hur mycket fostervatten och hur stor bebis man har). Går man upp mer är det pga av andra orsaker (som iofs kan vara graviditetsrelaterade som minskad rörlighet etc.)

Man kan ju faktiskt också vara överviktig redan innan man blir gravid. Misstänker att det faktiskt är värre än att man blir det under själva graviditeten.
 
Sv: Superidiotiska studier

Självklart menar de utöver de kilon du går upp i bebis-, moderkaka- och fostervattenvikt. Och bara för att du går upp några kg utöver det så räknas du inte som överviktig... Speciellt inte om man räknar med BMI, som är en väldigt dålig måttstock på individer.
 
Sv: Superidiotiska studier

Jag gick upp 25 kg under min första graviditet.
Om man räknar bort 10 som var bebis med tillbehör så blir det 15 kg.
Och hade jag vägt 15 kg mer innan jag blev gravid så hade jag varit på gränsen till överviktig.
Fast det mesta var vatten. Hade gått ner alla kilona 5 veckor efter förlossningen.
 
Sv: Superidiotiska studier

Jag tycker inte alls sånt är irrelevant, det är precis lika relevant som alla annan forskning.
& det där med att ge mammor skuldkänslor är ju inte direkt ovanligt, kolla bara amningsdebatten, eller för all del att man är dålig mamma om man vill ha planerat snitt, enligt många.
Det kommer alltid finnas olika skrämseltaktik.
 

Liknande trådar

Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
14 975
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp