Superhösilage

godishanna

Trådstartare
Har nog haft tur i år som fått ett sånt superbra hösilage. Nackdelen är dock att jag hur jag än räknar och mixtrar inte kan komma under en SRP/MJ kvot på 8! Jag har låtit den ligga där och energi- och mineralbehoven är täckta och det är första gången nånsin som man inte ser revbenen på min häst.. och dessutom utan tillsatser av krafft groov eller liknande! Bara havre o betfor o mineraler :)
 
Sv: Superhösilage

Om du vill komma lägre i kvot kan du lägga till halm eller ett sämre hö... Christina Planck skriver i sin senaste bok att till de hästar som inte behöver "stuteri-hö" kan man byta ut något kg hö till halm.
 
Sv: Superhösilage

Förra året hade jag ett helt underbart superhö med en kvot på 13 (!). Jag slängde till kusen lite havre när det skramlade i de andras krubbor vilket gjorde att hon hade en kvot på 12-13 i foderstaten. Hästen har aldrig varit så fin...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp