SUPER G, nån som har testat?

Sv: SUPER G, nån som har testat?

Min häst äter det (bland annat), men jag har väl inte märkt någon större skillnad från innan. Jag tänker nog ge tills mitt foder är slut, så får vi se om jag fortsätter. (+ att jag ska kika på vad mitt hö för nästa säsong har för värden!) :)

jaha okej, ja det är ju rätt så dyrt och jag har 3 hästar så det tar slut väldigt fort :crazy: men det står ju att man skall ge 250 gram, om man har ett DL mått, hur många DL är det ?

Hur mycket du ska ge beror ju helt på den övriga foderstaten...Finns inget tillskottfoder där man generellt kan säga att si och så mycket ska hästen ha... (Det står ofta rekomendationer på säcken men då utgår leverantören ifrån ett medelvärde på höet...)

a okej, men vad dåm så om man ger detta, så skall man inte ge mineraler?

Det beror på vad ditt hö innehåller.

Många färdigfoder innehåller enligt tillverkarna alla mineraler hästen behöver, men det stämmer sällan. För att det ska stämma måste du ha ett "normal-perfekt-medel-idealiskt" hö, något som väldigt få hästägare i verkligheten har.

Vidare så måste du ju ge den giva som anges på säcken, och även där är det ju svårt för tillverkaren att veta vilket hö hästägaren har och den enskilda hästens behov...

Så utgå alltid från din höanalys och din hästs behov, både när det gäller foderval och mineralgivor. :)

mm, jag vet men vi har ingen hö-analys.. bonden på vart stall är som han är.. vi får inte ta det och det behövs inte o sånt, säger han :crazy:

Ja, då går det ju inte att säga så mycket...

Du får fodra på känn, eller så tar du lite hö i smyg och skickar in! :idea: Det kan han ju knappast märka, eller hur? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama