Sulor - vilket material?

Sv: Sulor - vilket material?

Jag använder främst flapskon på hästar som har problem med hovarna, företrädesvis trånga hovar/trakter....Vill nog slå det största slaget för dom där. Att en del blir ömma är ju endast pga att dom inte haft "stråltryck" innan, hästar SKA ha kontakt med strålen normalt för en optimal cirkulation...

Sen kan man ju ha dom på hopplösa hästar som trampar av sig skon, men det är inte därför dom finns....

Ja just det...kanske ska svara på frågan också

Jag använder mest flapp eller den vita hårda sulan ( finns i 3 olika tjocklekar". filtsulor blir så äckliga efetr ett tag och gummisulorna blir som oki sa, hovförstörare.....tjärdrev eller "tjärgegga" läggs kring strålen...

Ja visst kan de bli sulömma med flappskor, brukar bli det efter ett tag oftast tror jag t.o.m. Det är inget vi kör med som standard på våra här, utan snarare som vi har ett tag och sen växlar med något annat, för att få lite "fart" på hoven.
Däremot så passar jag mig för att ha flappskor på hästar med böjsenor och andra liknande skador.

För mig känns det lite bakvänt att sätta på sulor för att hästen inte ska trampa av sig skorna? Lossnar dom inte lättare med sulor? Det blir ju lite sämre sömtag.

Jag tror det skiljer mycket på olika delar av landet vad man använder mest. Nere i södra Sverige verkar dom vara mycket för treskiktssulor, vilket jag aldrig sett här omkring (Dalarna).
Rätta mig om jag har fel...:smirk:

n snarare som vi har ett tag och sen växlar med något annat, för att få lite "fart" på hoven.
Däremot så passar jag mig för att ha flappskor på hästar med böjsenor och andra liknande skador.

För mig känns det lite bakvänt att sätta på sulor för att hästen inte ska trampa av sig skorna? Lossnar dom inte lättare med sulor? Det blir ju lite sämre sömtag.

Här förstår jag inte riktigt vad du menar....

Varför inte flap vid senskador? En senskada ska ku ha cirkulation, genom att stimulera strålen får du ju cirkulationen, sen finn ju olika flapsulor med mer eller mindre stimuli av strålen.

Det är ju slillad på en vanlig sula och en flapsula, hästarna får inte samma tag i den sulan på samma sätt, dessutom så "spar" du ju de sista sömtagen och hoven har möjlighet att expandera....det finns många fördelar med flap.

Tack! :) Kan någon annan också förklara? :)

Med flappskon så tillåts hoven att vidga sig på ett naturligt sätt i trakterna i varje nedslag. Sista sömmet slås i vid mitten av hovväggen så sömmarna låser inte hoven på samma sätt som med en vanlig sko där sömmarna ofta placeras längre bak. Dessutom får man ett lagomt tryck mot strålen. Hästar som har dåliga strålar och/eller ballförskjutningar använder jag hellre en patentsko på.

På hästar med trånga hovar ser man ofta en markant förbättring efter en tids användande av flappsulor - hovarna blir rundare och mer vida i trakterna. Det går inte jättesnabbt, men man märker skillnaden.
Vissa hästar ska man dock inte ha dem på. Sådana som tenderar att få utflutna hovväggar eller med väldigt dållig stråle. Flappsulan gör det än värre.

JAg har använt flappsulor ganska flitigt periodvis och har inte haft några problem med ömheter i hovarna av dem. Rulliga hästar får ofta en stabilare rörelse med flappskor.
Däremot så rekommenderar jag att man använder den hårdare sulan då den mjuka alltför lätt trycker upp sig mot strålen. Det gör ingenting om sulan sticker ut bakåt och mot sidorna (det ger mera stöd), de trampar inte lös dem...

Liknande trådar

IT & mobiler Hur svårt är det att skapa animerande filmer, liksom rörligt material? Om man tänker att man skulle skapa kortfilmer med information...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 022
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII