Pinkilly

Trådstartare
Jag har hovis ute på fredag och är så brydd över hur jag ska göra... vinterskor med brodd blir det ju definitift eftersom det blivit isigt hemma men jag lurar på om jag kan sätta på sulor redan. Vad tycker ni?

Nästa skoning kommer ju vara i januari och jag är rädd att jag inte kommer kunna rida på länge om jag inte sätter i sulor nu för det lär ju komma snö iaf i dec.

Finns det några nackdelar att sätta i sulor nu? Har liksom en känsla av att man inte ska sätta i dem i "onödan" men varför då egentligen? Det är ju sånahär med en remsa innaför skon inte heltäckande över hela hoven.

Några tankar tack! :bow:

Sv: Sulor nu?

Min hovis kommer i morgon. Skoning med tanke på snöfall blir det denna gång.
Vilket innebär sulor... eller snöklamp eller vad de nu kallas.

Jag bor i södra Sverige och förväntar mig inte en snörik vinter... om ens någon snö. Sulorna åker på ändå.

Nackdelen med att sätta på snösulor för tidigt är att om hästen går länge med sulor i ren lera så kan det komma in smuts som i sin tur kan leda till att hästen får en hovböld. Min häst drabbades av detta en vår, dock lindrigt då hovis hittade det snabbt.

Jag hade inte satt på sulor förrän det vaknades snö inom kort. Och här i Uppland blir det troligen inte förrän tidigast i mitten på dec. Det är dessutom ingen katastrof om hästen går utan snösulor någon vecka i snö. Förr fanns inga sulor och det finns huskurer som man kan använda om det skulle krisa. Snön ligger ju inte heller speciellt länge de första snöfallen vi har.
Hellre att de går utan sulor i snö än att de går med sulor i lera för länge.

Detsamma gäller broddar. Min häst som var känslig med sina hovar fick problem av att gå med brodd på bar mark så vi broddade inte förrän det fanns ett behov. Det är bara att skaffa sig en gängtapp och rensa hålen när det är dags om det är långt till nästa skoning.

Jag hade dessutom en häst som var otroligt snubblig och halkade hela tiden om han inte hade brodd och sulor. Men ändå hade jag valt att vänta ett tag till. Iaf här.

jag kommer nog inte o ta sulor nu utan näste gång men då bor jag i värmland o här tror jag inte det kommer snö än på länge. min hovis kommer också på fredag.

Jag hade hovis ute igår. Slängde på både sulor och guldskor, vill inte bli ståendes om det fryser på eller kommer snö. Har väntat tidigare och då har det bara blivit vinglig skritt ett bra tag, inte skoj. Better safe than sorry :D

min häst skoddes 29/10 och det blev inga snösulor på. så jag hoppas på att det inte blir snö förrän vid jul :angel:

Liknande trådar

Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 551
Senast: Liten
·
Hästvård Min ena häst skoddes igår. Vanliga skor och mjuka snösulor. Har varit skodd på det viset även tidigare i vinter. Ingen anmärkningsvärt...
2
Svar
33
· Visningar
12 708
Senast: Apprentice
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 628
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka