Ömma hovar efter skoning

Sv: Ömma hovar efter skoning

... fast nu har jag bytt sulor till heltäckande med en sån där liten bula i... Kanske att han kortade tårna lite för mycket är min idé. Och hovis själv säger att det inte är omöjligt... Nä, nu väntar jag å ser vad som händer efter butta-kuren..

Du kanske skall läsa det du citerade en gång till, försök hålla ut så du får med dig slutet på meningen den hår gången!

TS skrev att hästen hade skotts och verkats precis som vanligt, av samma hovslagare. Inget var annorlunda men nu hade den plötsligt svårt att gå och hade kraftig puls.

Att han verkat hårt denna gången nämndes inte öht i TS första inlägg!

Ändå skrev jag "om ni inte har ändrat något i skoningen/verkningen", så vad är det du klagar efter?

Varför alltid detta hysteriska tjat om att allt måste vara fång?? Läs, analysera och vid tveksamhet ställ földfrågor och sedan ett kunskapsgivande svar utifrån egen erfarenhet och kunskap.

TS skriver ju själv tidigare: [/Jo kanske lite hårdare verkad denna gång, efter samtal med hovis.B]

I detta fall skulle jag lita mera på hovis ärliga svar än att bli hysterisk och få fångest.
Kan du då inte istället skriva lite råd o rön istället för att dumförklara både Ts o hennes Vet. som gör det som de kan.. utifall.

Det är väl samma råd i båda fallen innan hovis har gjort det den kan göra för att utreda orsaken.

min hovis hade dock inte blivit så glad över NSAID som gör det svårt att lokalisera vad som felas, men om nu hovisen inte kommer på några dagar så måste man ju smärtlindra.. eller?

Tyvärr har jag en långväga hovis som inte bor på orten och som bara kommer en gång/månad. Hitintills har det funkat, frånsett nån enstaka tappsko genom åren. Å jag känner inte till nån annan hovis som jag har förtroende för... Men vi har daglig telefonkontakt just nu i alla fall... Han är väldigt engagerad...

Kan du då inte istället skriva lite råd o rön istället för att dumförklara både Ts o hennes Vet. som gör det som de kan.. utifall.

Det är väl samma råd i båda fallen innan hovis har gjort det den kan göra för att utreda orsaken.

min hovis hade dock inte blivit så glad över NSAID som gör det svårt att lokalisera vad som felas, men om nu hovisen inte kommer på några dagar så måste man ju smärtlindra.. eller?

Jag har varesig dummförklarat varesig TS eller dess Veterinär.

Vad din hovis tycker anser jag som ganska ointressant, det intressanta är vad TS:s hovis har för uppfattning.

Mitt råd är att sätta hästen på smärtlindring/antiinflamatoriskt under 5-7 dagar och och individen inte är helt smärtfri ytterligare 2-3- dagar senare börja med en mera grundlig utredning.

Det viktiga i detta läge är inte att hovis är glad utan att hästen känner sig glad och även om det mot all förmodan skulle vara fång så kommer hästen inte dö av att man tillsatt NSAID och avvaktat i 5-7- dagar.

Jag e helt övertygad om att den är för hårt verkad och det går över på allt mellan 3 till 14 dagar så vida det inte va totalt bottenverkat på alla fyra vilket förefaller som osanonoligt. Man borde väl lära sig av sina misstag efter första missen eller??

Sluta börja med att skrämma upp folk om att det bara kan vara det värsta och börja med att förstå att det finns mer än ett trauma till att en häst blir ömfotad efter skoning.

Jodå, min hovis tyckte det var ok med NSAID, i stället för å gå å ha ont... Än så länge är hon underbart tålmodig i boxen och i morron får hon sista dosen. Söndag kan jag säkert se hur det verkar. Å tror nog åxå att det handlar om verkning. Nån millimeter mer eller mindre kan vara avgörande ibland...
Återkommer med rapport när jag vet mer... Just nu iskall och fin på alla hovar och ingen smärtpåverkan alls :-) Tack för erat engagemang "so far"! :-)

Uppdaterar läget: Nä det var inte fång! :-) Smärtfri, pulsfri, kall och fin efter endast ett dygns NSAID. Fick stå inne några dagar, med fortsatt behandlingen för säkerhets skull. Gav sista dosen i onsdags. Jo, jag förkortade en dag för jag började märka att hon var mindre intresserad av hö, lite lös i magen, lite deppad etc. (Och detta skulle ju åxå ha kunnat vara fångtecken...!) Släppte ut i torsdags. Helt normala rörelser å glad att få komma ut! Gud vet hur jag skulle ha kunnat hålla henne inne längre tid om det verkligen varit fång. Om hennes dåliga aptit berodde på medicinen, på brist på rörelse eller uttråkning får vi aldrig veta, men kanske en kombination av alltihopa... Så igår gick vi ett par promenader på ca 45 minuter sammanlagt, och efter det började hon äta igen, och glimten var tillbaka i ögonen :-)

Men återigen, det är faktiskt en katastrof att man inte säkert och i ett tidigt skede (direkt) kan fastställa om det är fång eller ej. Nu fick hon stå på box i flera dagar, bara ifall att - och blev både uttråkad, stressad och magen började krångla. Hade jag kunnat få ett säkert besked, så hade boxtiden (kanske) kunnat förkortas och hon kanske inte ens hade behövt medicinen, eller i alla fall ännu kortare medicinering... Nåja, slutet gott, allting gott, å summan av kardemumman är att allt är inte fång, även om det kan se exakt precis likadant ut...

Har haft en fånghäst, vid första anfallet var det bägge fram .Vid andra anfallet ett antal år efter fick han bara i en framhov.
smärtstillande tar nog ganska fort.annars har jag inga råd , kanske fång ??? men vet inte.
Du får väl åka och rönga när hon är bättre för rätt diagnos, men gör inte det nu när hon har ont då skall hon inte stå i transporten.
Såg inte ditt sista inlägg , men så kul att hästen mår bra nu

Senast ändrad:

Uppdateringen gällde att det inte var fång, och att hon inte har ont längre. :-) Men håll med om att det är himla synd att det inte ska gå att fastställa annat än via röngen...

Skönt att höra :) och, ja, jag håller med dig om att det är synd att det inte finns något sätt att säkerställa om det är fång eller inte i ett tidigt skede!

Hur menar du att man kan ställa en fång diagnos med röntgen? (det är ju långt i från alla som får den förändring av hovbenet)

Röntgen ur diagnosiskt syfte är egentligen onödigt då det i ett tidigt skede går att känna i kronranden att hovenet har/håller på att ändra läge och i senare skede får hovväggen bl.a. en ny vinkel.

"Fång" är egentligen ett begrepp på ett symptom (hästen har ont i fötterna) och inte en diagnos. Diagnosen brukar vanligen vara foderförgiftning (foderfång), belastningsfång eller förlossningsfång.

Din häst har alltså haft fång... Orsaken var troligt vis (tror jag) en lättare sulläderhudsinflammation orsakas av skoningen.

Tycker inte att behandlingen din häst fick (boxvila och smärtstillande/antiinflammatoriskt) var onödig då det säkert var presis det den behövde för att bli bra. Hade du släppt ut den i hagen som vanligt hade kanske inflammationen triggats och blivit värre/gått djupare...

Jag tycker inte det är viktigt i det akuta skedet att veta om det är "foderfång" som är orsaken till att hästen har ont i hovarna, det är ändå vila på mjukt underlag som gäller (och ev. smärtstillande om hästen har ont).

Jag har frågat olika veterinärer om hur lång tid man ska räkna med att "buttan" ger/kan ge effekt efter avslutad behandling och fått svar att åtminstone 2-3 dagar, så att konstatera att hästen är frisk dagen efter att behandlingen är avslutad är inte möjlig:angel: Men tur att det verkar hålla i sig alla fall!:)
Lycka till!

Tycker att Nordiskusken har gett ett bra inlägg!

Är jag eller mina barn sjuk (min gubbe får bestämma själv...) så beordrar jag vila. Alltså är min kropp i ett läge att känner att det gör så ont att jag måste halta mig fram för att röra mig framåt, så är det vila som skulle gälla.
Lika, gällande feber, kraftig hosta, öronvärk etc. Att vila kroppen till förbättring ser jag som en av flera olika mjuka metoder.
Att behandla med eventuellt medicinering som kan i EFTERHAND visa sig vara fel, är ialla fall behjärtansvärd, så länge proffisionen ansåg att det är vad som bör göras.
Det är alltid lätt att vara efterklok, inte lika lätt att vara klok i skarp läge....

"Fång" är egentligen ett begrepp på ett symptom (hästen har ont i fötterna) och inte en diagnos. Diagnosen brukar vanligen vara foderförgiftning (foderfång), belastningsfång eller förlossningsfång.

Din häst har alltså haft fång... Orsaken var troligt vis (tror jag) en lättare sulläderhudsinflammation orsakas av skoningen.

Njae, du gör det lite för enkelt där...fång, eller laminitis som det heter på engelska och latin, är som namnet antyder, något som händer i lamelllagret mellan hovkapsel och kötthov, dvs det som håller ihop desamma. Sulläderinflammation orsakar INTE fång och allt 'ont-i-foten' är definitivt inte fång!!!
Fång är speciellt då det kan orsaka bestående men i hoven om det inte behandlas rätt och i tid. Sulläderinflammation, hård verkning, böld, sömstick/tryck är i de allra flesta fall övergående problem utan några men för hästen.

/Apprentice

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·
H
Hästvård Måste få skriva av mig lite. Vet inte vart jag ska ta vägen. :cry: I måndags var hovis ute och skodde hästen. Samma dag och dagen...
2
Svar
20
· Visningar
2 501
Senast: hejjaSVAMPBOB
·
Hästvård Hästen skoddes idag vid 13-14 tiden. När jag kom till stallet kl 16.30 så såg jag att hästen var lite oren när hon gick ur boxen...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Andorra
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka