T

trojalotta

Har en ponny som blev skodd i går. När dottern skulle rida i kväll märktes lite diffust en ovilja att gå. Hon provade att trava på gräset och han "kutade" lite med ryggen, sänkte huvudet och ville märkbart inte. Hon hoppade givetvis av och nu står han inne. Ingen feber eller svulnad och puls. Äter glatt. Tänkte att eftersom han visade ovilja även på mjukt underlag så kanske det kan vara sulöm han är, borde ju liksom göra lika ont på mjukt som hårt underlag till skillnad mot andra bekymmer där sulan är påverkad som vid t.ex. fång.:confused:

Sv: Sulöm?

Trolig sulömhet orsakad av exempelvis för hård verkning/ alt att hovslagaren inte smitt/slipat ner skon för att undvika sultryck.
Du ska kunna trycka in ett kontokort mellan sulan och skons innerkant. Om inte är det troligt att sulan ömmar.

Sv: Sulöm?

Hoppas du har rätt. Hovis ska komma och slå på sulor på måndag. Jag blir alltid orolig för fångskräcken finns alltid där.....

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 389
Senast: mackan
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 170
Senast: Nominous
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 150
Senast: axel
·
K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: Kira2002
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka