sulan smulig.....hovbitar bryts av

P

pika

Min Shettis hovar har blivit smuliga och spröda. Har fått fodertran men vet inte riktigt om man ska pensla under hela hoven eller bara utanpå. Är det överhuvudtaget bra att använda fodertran mot dessa problem?? Tacksam för svar

Sv: sulan smulig.....hovbitar bryts av

Rörelse och åter rörelse är egentligen det bästa du kan göra.

Under sulan säger du? Det är säkert ingen fara. Skrapade hovslagaren bort allt dött smuligt horn och rensade traktstöden senast? Om inte så är det "dött" horn som naturligt stöts bort.
Du kan skarpa lite med hovkratsen om det stör dig eller låta det sitta kvar.
/T

Min häst har spröda hovar, tunna hovväggar osv.. Min hovis rekommenderar Fodertran, och du ska smörja utsidan av hoven.

Vitt smuligt som bara faller isär?
Kan vara en svampinfektion.
Travarhovkräfta kallas det också.
Behandlas med jodsprit, finns på Apoteket (även om de inte säger det, så man kan få framhärda).
Droppas rikligt med pipett på de angripna områdena varje dag i minst 5 dagar.
Behandla gärna alla hovar som går i samma hage på hela sulan och strålarna, det smittar i jorden.

Senast ändrad:

Huuu
Låter hemskt :crazy: Tycker att min trvare varit lite smulig helt plötsligt men inga nya hästar har varit här hur kan det smitta då?

// M

tack....ska testa att sätta på det :-)

tror inte att det är så allvarligt...kanske är fukten i marken som löser upp lite

Det smittar via marken.
Men vissa hästar har motståndskraft mot det.
Det är som att inte alla blir förkylda bara för att någon annan är det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 601
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama