Sv: Suktar efter bärbar dator, HP eller Acer?
allt är inte siffror.. ska du per definition redigera bilder så bör du välja den med bäst färgåtergivning och kontrast. tyvärr är ju skärmarna rätt dåliga på alla i denna prisklass..
men 320 eller 500gb, hugget som stucket i min värld. jag skulle aldrig spara mina bilder enbart på den bärbara.. risken att man blir av med innehållet är förhållandevis påtagligt om man jämför med en stationärt media av valfritt slag (extern hdd, stationär dator, nas eller dyl), stöld, fall eller spillt kaffe över dator är väl inte allt för ovanligt.
jag skulle som sagt välja efter lite andra promisser. skärm är #1, #2 är tangentbord. jag vill ha fullformatstangentbord! inga förbannade kompakta, eller modifierade, äckligt och hatar det.. det ska kännas som att sitta vid sin stationära.. här är Apple verkligen en föregångare, som har samma layout, samma knappar och avstånd (bortsett att de är svarta o belysta) jämte sina lösa tangentbord.
förövrigt har jag med flera andra som fått toshibas 17"are en frustrerande bugg i tangentbordsdrivrutinerna (eller vad det nu annars skulle vara) som gör att skrivmarkören helt plötsligt kan flytta sig, i ordbehandlare eller när man skriver ett inlägg eller vad som.. och vi är ungefär ett dussintal som jag känner till som har dessa datorer och samtliga har detta fenomen/problem, det här är en modell som kom hösten 08 och finns fortfarande kvar, en satelite pro modell.. kan säga som så att den ligger bara i soffan som surfa tv-tablå dator.. duger inte mycket till annars, främst pga tangentbordskrånglet som är välkänt, men också att skärmen är rätt schaskig färgerna återges rätt krast trots försök att kalibrera, ljusstyrkan på skärmen är mager (jämfört med de bärbara macarna jag haft genom åren). känns bildmässigt ungefär som den dell jag hade i milleniumskiftet.. och detta är en dator som när jag fick den kostade 15000! (tur att jag fick den via ett kommunprojekt, inte värt många spänn med alla brister).. enda bra är väl minneskortsläsaren.. annars så sitter utgångarna på den rätt dumt till! på sidorna i framkant, så de är i vägen om man har en usb-mus..
Annars så ställer jag mig rätt neutral jämte märkena i övrigt..
hellre HP än acer kanske, med motiveringen att jag är mer nöjd med supporten från dem, acers supportsida är seg som sirap och det har hänt vid mer än ett tillfälle, något som jag värderar och anser oacceptabelt. dessutom bristfälligt med drivrutiner, de hade exempelvis inga 64bit drivrutiner när jag skulle ladda hem det senast till tantens dator.
HP har jag god erfarenhet av, både hårdvara men också supportavdelningen, har även alltid rapp supportsida för drivrutiner, program och annan dokumentation som ibland önskas.
det känns lite som att handla hackat eller malet... framförallt i den här prisklassen.. alltid något man får avstå.