Suger luft

giffan

Trådstartare
Ja vad gör man? Har en val som haft stora problem med bajseriet på tävlingar. Han skiter inte alls, men sen när han ligger i volten eller just när starten gått så ska han skita. Och då stänger han inte igen och suger då luft, vilket slutar i soppa torsk.
Vi har försökt att åka i så god tid som möjligt. Värmer två gånger. Han har propp och skinn i rumpan Men problemet kvarstår.
Nu har han några gånger, skitit före vi åker från stallet, i transporten och även i värmningen, även någon gång i boxen före loppet. Men han suger iaf luft. Senast sket han i värmningen, och stänger som vanligt inte igen. Vad gör man? Vad ska man korka igen med? Kan man lägga om rutinerna?
Mina funderingar har varit att köra en tur före man åker hemifrån för att sen värma på slinga eller liknande.
Eller ska man strunta i att ge kraft foder den dagen han ska tävla? Det som kommer in ska ju ut... Har det någon betydelse med vad man fodrar? Eller vad ska man göra?
Det är ett riktigt skit problem då hästen kan springa...

Sv: Suger luft

det där är ju nästan ett hopplöst problem...det är ju stressen som gör att dom inte stänger igen och det enda är ju att få dom mindre stressade egentligen...

Det med å kutte ned på kraftfor tror jeg ikke er en bra ide. Jeg vet ikke, men kanskje det har en liten positiv effekt på bajseriet. Du sier det som kommer inn må ut igjen, kom i håg at mye av energien i kraftfor går til å holde varmen og også andas ut. Du kan jo selv prova konkurrere i noen idrott uten at ha fått i deg tilreklig med energi innan. Inte spesielt smart med tanke på prestasjonen.

Jag har hort en teori att att de bajsar sa mycket kan bidra till att forvarra problemet. Om de som du sager bajsar flera ganger bade pa vagen dit och innan start och inte fyller pa med grovfoder igen sa ar ju tarmen relativt tom, och da finns mycket plats att suga in luft i.

Vi hadde en sådan pålle på mitt gamla jobb, kusken såg ut att ha badat i bajs efter varje löp.

Vi ga pållen kraftfoder endast till frukost, efter det fikk han bara grovfoder, även mellan varmningen och loppet. inte så jätte mycket, men men fyllde ett hönät som han fick stå och pillra på, för att roa ned nerverna.

Detta var et tips vi fick av våran veterinär..

Nej jag tänkte ju inte tävla han på fastande mage. tanken var väll att man kanske skulle kunna byta foder om något annat skulle vara bättre för magen, eller som sagt ta bort och ge han bara på morgonen...

Hö på vägen dit och under tävlingen är något man kanske skulle testa, men jag är lite tveksam till det då jag är rädd för foderstopp, känns som risken ökar med stressen... Men ska överväga att testa.

Stressen måste man komma åt så mycket har jag förstått, frågan är bara hur man gör det.
Svår nöt att knäcka..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 852
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 938
Senast: Eurydome
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 284
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur