Suger jag verkligen så mycket?

Sv: Suger jag verkligen så mycket?

Nu har jag inte läst hela tråden, men för det första så: JA, en enda människa kan ha massor med otur. Mina senaste två år har varit totalt otursförföljda, med en skadedrabbad häst som vi tog bort nyligen, med nya hästen har varenda tävling eller träning jag åkt på gått snett på ett eller annat sätt, antingen har vi fått punktering eller så har hästen tappat en sko osv. Sist gjorde vi en vurpa så jag hamnade på sjukhus så här sitter jag nu och får inte rida alls.

MEN man kan inte skylla allt på otur. Du har stannat ut dig på fem tävlingar, men vad är det som säger att det beror på otur? Hur går det på träningarna? Om ens häst stannar ut sig gång på gång så beror det knappast på otur, utan på att nåt är fel. Jag hade tre stopp sist jag tävlade (innan jag voltade och fick åka ambulans :crazy: ) som alla berodde på olika saker, men inget på otur. Otur är dåligt väder, halt häst, tappad sko etc.

MissCrazy skrev:
Jag har bara deltagit i fem tävlingar i år , och blivit uteslutna på alla, trots olika hästar.

Inte trots olika hästar, snarare på grund av olika hästar. Hade du hoppat fem tävlingar med din egna så hade det kanske gått bättre, då ni får mer rutin och lär känna varann ju mer ni är ute. Jag skulle, i din sits, fokusera på min egen häst och på träningarna. Har du inte en bra tränare så se till att skaffa en.

Lycka till,

Ullis

Senast ändrad:

Splittan skrev:
Sedan att inte tycka att det är i behov att trava över hinder är lite löjligt, att travhoppa är bland det bästa som finns, man kan få hästen att hoppa upp och igenom sig på ett helt annat sätt, travhoppning är mkt nyttigt!

Skit samma om hon bara kliver över 50 cm, grejen är att ni ska ta er runt en bana för er bådas skull, när man känner att man har full koll i 50 cm så kan man gå upp 10 cm.

Tävlingsrutin, dvs komma ut på olika platser gör att hästen till slut slutar att titta på allting annat och har hela sin uppmärksamhet riktad mot ryttaren och vad dens uppgift är på banan, dvs hoppa hinderna. Och känner du tex att du lätta tar dig runt 50 cm, jamen då är det ju utmärkt sätt att ge hästen lite rutin på! Hästen kommer runt 50 cm trotts alla farliga saker som står överallt!

Sedan så kan det faktist vara så att hästen helt enkelt inte tycker att det är kul att hoppa, för det finns faktiskt sådana hästar, och ävven fast pappan har hoppat svår hoppning så ärver avkomman även från sina mamma, plus att den är en egen individ med egna åsikter.

Mitt råd till dig är att du kanske skulle löshoppa hästen, och se vad hon tycker om det och hur hon uppträder, i bland kan hästen behöva bygga upp sitt självförtroende själva utan att det är någon ryttare på ryggen!

Som sagt, hon faller självmant i galopp över hinder. Och som jag också sa, så går det bra t.o.m 80 cm. Vi kan inte travhoppa på 90 cm, då river hon bara, eller stannar. Vi måste ha bra tempo över.
(även om det hänt att hon hoppat 1meter stillastående)

Som jag även sa, här är inte så gott om klubbtävlingar.
Och nu i sommar vill man ju ut och tävla, då är där inga klubbtävlingar alls eftersom alla ridskolor har sommaruppehåll.

Och hon tycker det är kul att hoppa , så länge det är låga hinder. Men jag vet att hon kan mera. Ja, åsikter har hon så det räcker och blir över. Vilken jävla häst hon var innan jag började träna henne..

Löshoppat har vi gjort en gång. Nu har vi inte tillgång till ridhus mer, så det är svårt att göra. Då försökte hon vända, men vi lät henne inte, och då hoppade hon det stillastående.
Vi har också gjort nåt enstaka språng på 1meter , som hon klarat.

superstar skrev:
Inte trots olika hästar, snarare på grund av olika hästar. Hade du hoppat fem tävlingar med din egna så hade det kanske gått bättre, då ni får mer rutin och lär känna varann ju mer ni är ute. Jag skulle, i din sits, fokusera på min egen häst och på träningarna. Har du inte en bra tränare så se till att skaffa en.

Lycka till,

Ullis

Den första tävlingen hade jag en ridskolehäst pga att jag inte kunde ta dit den jag tränade för tillfället, en ponny. På grund av vintervädret.
Den andra tävlingen var på den ponnyn jag tränade. Jag tränade/lånade den ponnyn för den hade erfarenhet, vilket jag inte har så mycket i tävlingssammanhang. Och att min ena häst var skadad, och den andra för oruttinerad.
De andra tre har varit på min egen häst. En klubb och en lokal.

superstar skrev:
MEN man kan inte skylla allt på otur. Du har stannat ut dig på fem tävlingar, men vad är det som säger att det beror på otur? Hur går det på träningarna? Om ens häst stannar ut sig gång på gång så beror det knappast på otur, utan på att nåt är fel. Jag hade tre stopp sist jag tävlade (innan jag voltade och fick åka ambulans :crazy: ) som alla berodde på olika saker, men inget på otur. Otur är dåligt väder, halt häst, tappad sko etc.

Ridskolehästen jag tävlade, går det alltid fint med på hoppträningarna. Vi är ett bra team, vi vann en klubbtävling förra året. Men som sagt.. Läskiga hinder.. Det vågar jag fakiskt skylla på , då de första två hinderna vi klarade var 'vanliga' hinder. Visst, jag hade säkert kunnat få över honom, men då skulle vi haft möjlighet att träna på konstiga hinder före tävling.

Den andra jag tävlade, ponnyn, hade jag endast tränat på ett enda hinder hemma hos ägaren, vid tre tillfällen. (Givetvis ridit ponnyn mera, men bara hoppat tre gånger) . Pga vädret kunde vi inte ta oss till ridhus och träna på bana. Men jag trodde det skulle gå okej ändå, han hoppade kanon på framhoppningen, och bjöd på första hindret.. Men sen kom där en mur:S .. Och i nästa klass hade jag bestämt mig för att han inte skulle få stanna. Så då började han springa förbi istället:S .. Hade jag varit beredd hade jag kunnat få över honom.

Min egen häst är det dock värre med. Här måste jag skylla en del på min egen oerfarenhet, men även på HENNES oerfarenhet. Men, jag trodde det skulle gå så lätt. Vår första träningstävling felfritt på 50 cm. Sen började jag träna högre höjder, och nästa tävling var 80 cm. Men hon haltade efter klassen, så det var väl problemet då.
Vår tredje var lokal på 90cm. Då tyckte hon allt var läskigt på banan. Så vi kom inte över nåt hinder.
Förra helgen kom vi över ett hinder. Men sist kan jag absolut inte skylla på hästen. För hon verkade inte speciellt rädd, möjligen lite lite tittig. Men vi kom sent till tävlingen, hade ingen tid att hoppa fram... Men jag tror ändå att vi hade vägrat ut oss..
Bör man ha tränat högre höjder hemma än vad hinderna är på tävling? För vår totala höjd har väl varit 95cm... Och maxhinderna på tävling 90. Bör vi träna högre hinder hemma? För det verkar som om när vi höjder över 80 cm så är det sååå högt för henne, även om jag vet att hon klarar och har klarat det superlätt.

Tajger skrev:
Tränar du själv hemma, eller har du en "riktig"hopptränare? Min dotter hade stora problem med sin första ponny, ett envist russ, men det blev bättre med ordentlig träning, och en duktig hopptränare som verkligen ser vad hästen gör och vad du gör!

Tränar gör jag en gång i veckan, fast jag lånar hästar då, pga att jag inte har någon som vill skjutsa mig till träningar med häst (eller betala för den delen) . Och hästarna jag rider är ofta välutbildade. Inte nybörjarhästar, men dock bra skolade inom hoppning.
Min egen häst har jag ju hoppat in i år, hon har gått som 'skogsmulle' innan.
Det är inte det att jag inte har hoppat outbildade hästar för. Jag har hoppat in en del ponnyer, varav en gick upp t.o.m msv B höjd.
Men jag har ingen tävlingserfarenhet.
Och detta är första stora hästen jag utbildar i hoppning.
Och det går bra hemma (inte perfektion, men helt okej)
Men på tävling.. nej...
Nåväl.. Vår första Clear Round imorgon (det finns inte gott om dom)
Får se om vi lyckas komma över lite hinder då..

Och jag vet att vi borde träna mer, men inte förrän i år har jag lyckats få möjlighet till ridhus, ordentliga hinder, skaffat grönt kort , licenser osv.
Har velat tävla sen jag var elva och hoppade in min welsh som det gick strålande med i både hoppning o dressyr där hemma, trots att jag lärde honom det mesta själv.
Men , har aldrig haft nån som vill hjälpa. Är ju tyvärr beroende av någon med körkort. Tacka vet jag 18årsdagen i höst : )

MissCrazy skrev:
Tränar gör jag en gång i veckan, fast jag lånar hästar då, pga att jag inte har någon som vill skjutsa mig till träningar med häst (eller betala för den delen) . Och hästarna jag rider är ofta välutbildade. Inte nybörjarhästar, men dock bra skolade inom hoppning.
Min egen häst har jag ju hoppat in i år, hon har gått som 'skogsmulle' innan.
Det är inte det att jag inte har hoppat outbildade hästar för. Jag har hoppat in en del ponnyer, varav en gick upp t.o.m msv B höjd.
Men jag har ingen tävlingserfarenhet.
Och detta är första stora hästen jag utbildar i hoppning.
Och det går bra hemma (inte perfektion, men helt okej)
Men på tävling.. nej...
Nåväl.. Vår första Clear Round imorgon (det finns inte gott om dom)
Får se om vi lyckas komma över lite hinder då..

Och jag vet att vi borde träna mer, men inte förrän i år har jag lyckats få möjlighet till ridhus, ordentliga hinder, skaffat grönt kort , licenser osv.
Har velat tävla sen jag var elva och hoppade in min welsh som det gick strålande med i både hoppning o dressyr där hemma, trots att jag lärde honom det mesta själv.
Men , har aldrig haft nån som vill hjälpa. Är ju tyvärr beroende av någon med körkort. Tacka vet jag 18årsdagen i höst : )

Låter som att du skulle behövt mer hjälp av tränare från början eftersom du säger att det är den första stora hästen du hoppat in och du skulle ju behöva rida för tränare med den hästen som är din så att ni får utvecklas ihop och så skulle ni behöva komma ut o träna lite tillsammans för att få rutin.
Finns det ingen tränare som kan komma dit där du har hästen och träna dig?
Om du är oerafaren när det gäller att träna stora hästar är det aldrig bra att ensam träna hästen för det finns så mycket som kan bli fel som man kanske inte förstår själv.
Det är också oftast mycket enklare att hoppa oerfarna ponnyer än stora hästar eftersom dom ofta är lugnare och inte lika tittiga som stora hästarstora hästar kräver mer precision av dig som ryttare än vad en ponny gör en ponny går ofta att hoppa även fast den inte är ordentligt dressyrriden men det fungerar inte på samma sätt på stor häst där måste saker göras mycket nóggrannare eftersom de stora hästarna är mycket känsligare.
Hoppas det löser sig lycka till kram/Ellan

cardior skrev:
Låter som att du skulle behövt mer hjälp av tränare från början eftersom du säger att det är den första stora hästen du hoppat in och du skulle ju behöva rida för tränare med den hästen som är din så att ni får utvecklas ihop och så skulle ni behöva komma ut o träna lite tillsammans för att få rutin.
Finns det ingen tränare som kan komma dit där du har hästen och träna dig?

Tränare med egen häst har jag alltid velat, när jag red ponny så hade jag det. Sen hade jag uppehåll med ridningen i ett-två år, sen börja jag rida på ridskola igen (dock en liten ridskola, inga gamla slöa 'ök' där) Men det kändes mest som repetition.
Och så fick vi ny ridlärare nu i vår, som inte kunde lika mycket som den gamla så..
Sen tidigare har vi inte haft hästtransport, så jag har inte kunnat åka iväg och träna. Och ingen ha velat betala dyra privatlektioner till mig.
Och där jag har häst har det inte funnits nån tränare.
Men nu har jag flyttat till ett nytt stall, till min kompis.
Och min kompis har tipsat mig om en tränare bara en mil från stallet, som bara tar 50kr för hoppning varannan vecka.
Ska nog börja träna för henne, i sommar, eller i alla fall till hösten.

Och vi gör framsteg på banan. Denna gången kom vi över tre hinder ( i andra försöket på Clear Rounden, första försöket kom vi över två hinder) Förra gången vi tävlade kom vi över ett hinder, och vår första kom vi inte över något. Så hon börjar fatta greppet.
Idag var hon i alla fall inte alls tittig.

Ville bara tillägga att vi gjort framsteg : )

Vår första klubbtävling på 80 cm blev vi uteslutna i

Vår första lokala tävling kom vi över NOLL hinder.
Andra tävlingen kom vi över ETT hinder.
Tredje tävlingen kom vi över TVÅ, respektive TRE hinder
Och idag var vi träningstävling. På 80cm vägrade vi ut oss, i andra
rundan med, men dom lät oss rida hela banan klar. Vi slutade med 4 vägringar.
Och i 90cm - första rundan fick vi två vägringar.
I andra rundan rev vi två hinder (mitt slarv) och vägrade inte alls.
Vi kom alltså runt en hel bana på tävling

Hemma vägrar hon typ aldrig nu. Men tävlingar är fortfarande si och så.. Men vi ska på träning på onsdag, och en vecka senare kommer det vara tävling på samma bana som vi tränar vid/-på.
Så vi hoppas på det bästa. Startar 90cm och 1meter då .

Hej jag har också varit emd om lite olika utvägringar i år..ändå tävlar jag regionalt men har alltid kommit runt i andra klassen..:d jag vet av egen erfarenhet att det brukar sitta i psyket..man tänker oj, där är ett läskigt hinder osså visar man hästen det o man spänner sig själv..rid gärna förbi hindret lägg lite volter o så men stanna inte o titta direkt påd et.. tror också att du ska alappna av lite mer o bara tänka på att driva fram hästen för skänkeln o inte stressa upp dig..LYCKA TILL!!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 107
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 423
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈