sugen på westernsadel, behöver hjälp!

J

johanna_1

Har blivit helt inne på att skaffa westernsadel men har lite frågor på vad jag ska ha för typ av sadel. Sadeln ska användas till långa skogsturer och frilufsridning, hr funderat på en plesure? verkar det vettigt och hur vet man vilka som ingår till plesure. Finss det andra alternativ som är bättre?
Sen funderar jag också på passformen...ska ha den till travhästar.
Jag har också hört att en westernsadel passar de flesta hästar, stämmer det eller är det bara någon typ av sadlarna?
En sista fundering är stiglädren, är inte dom svåra att ändra på westernsadlar? är rädd att dom ska vara för långa då jag är ganska kort själv.
Ja...det var väl allt :) hoppas på några svar :idea: iaf till många frågor :confused: :rofl:

Sv: sugen på westernsadel, behöver hjälp!

Det finns inga westernsadlar som passar de flesta hästar (om den inte är bomlös då), de ska provas ut precis som en engelsk sadel. Finns ingen speciell modell som passar just travare, travare kan ju dessutom se ut hur som helst. Men är hästarna "normala" varmblodstravare så testa till en början en bom i storlek "quarter", vilket motsvarar ungefär "normal" bomvidd. Rundskurna sadlar kan vara bra om hästen är kort i ryggen.

Stiglädrena eller "fendrar" som det heter på westernspråk är inte svåra att ändra längden på, lite krångel är det men har man lärt sig så är det lätt som en plätt. Fendrarna kan dock vara för långa om man är väldigt kort...

Köp inget billigt skräp, sadlar för 1-4000 kr i nypris kan vara direkt farliga att rida i! Vill du ha en billig sadel så finns det hel eller delvis syntetsadlar, tex Big Horn som finns på Hööks eller Abetta som finns på Börjes, syntet är billigt just för att det är syntet. Eller så finns det en hel del bra märkessadlar på begagnatmarknaden.

Modellen på sadeln är inte så viktig men reiningsadlar ger väl inte den bästa sitsen, de är lite annorlunda uppbygda. Annars så funkar vilken modell som helst bara den passar hästen och dig.

OCH!!! Ta hjälp av någon westernkunnig som har lite koll på sadlar, annars så kan det gå helt galet...

ok..tack så jäte mycket! Men du säger att jag inte ska köpa någon billig skräp sadel. Betyder det att sadlarna på hööks som inte är i sytet eller halvsyntet inte riktigt bra?! ska jag skippa dom?
Sen undrar jag också vilka märken som är bra märken? om jag väljer begagnat :)

Hööks W.C sadlar är faktiskt helt ok, de är inte ihopsatta med häftklammor som billiga sadlar ofta är och de har en Ralide syntetbom som används i många westernsadlar i dag, alltså inga plankor som billiga sadlar ofta har till bom... Lädret är av god kvalitet, mjukt och känns inte som papper. Bommen är tillverkad i USA men sadeln är tillverkad i indien, indiska sadlar brukar vara riktigt, riktigt skräp men här blev jag mycket possitivt överraskad.

Så visst kan du testa en W.C. Jag anser inte att de är farliga att rida i eller skadliga för hästen förutsatt att sadeln passar förståss.

Ok sadlar som du kan hitta begagnat billigt är tex Simco, Double C, Dakota, Tex Tan, Garland, Big Horn.

Kolla med en Bukes-användare som kallar sig "westernryttaren" hon hade en sadel till salu för ett tag sedan, den hade legat på hennes varmblod.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 699
Senast: Dandylinn
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka