Thera

Trådstartare
Behöver lite råd... Jag riktigt orolig för min madame.

Jag har inte ridit så mycket nu på sista tiden. Dock var jag ute en runda förra veckan och red lite lätt dressyr på åkern hemma. I skritten gick allt bra, men när vi skulle trava ville hon bara bocka. Jaja, tänkte jag, det är väl överskottsenergi, det är inte ett helt ovanligt fenomen för damen i fråga. Dock lyckades jag efter lite trixande att få fram henne i trav i båda varven.

Sen idag tänkte jag bara longera henne några varv på gårdsplanen. Då går hon väldigt orent på vänster bak. Steget är kort och stumt, det ser ut som hon inte får upp benet ordentligt. Hon vrickade det benet i höstas. Då ville hon inte stödja på det, men sen har det inte varit några problem. Utom att det "klickar till" i det ibland, men hon har inte varit halt eller varm i det.

Till saken hör att hon är dräktig och dessutom är väldigt lättstressad så jag vill inte åka iväg med henne och röntga det. Men det är ju väldigt begränsat vad en veterinär kan göra ute på fält, så jag vet inte vad jag ska göra, om jag ska ta chansen och åka med henne ändå?

Tidigare har hon haft en låsning i ryggen, och idag tyckte jag det såg ut som det här satt ganska högt upp. Tror ni det kan yttra sig så, att de blir stumma i ett bakben?

Hur tycker ni jag ska göra?

Sv: Suck...

När min häst hade problem åt korset till kunde hennes rörelsemönster enligt mig lika gärna ha varit en hälta. Såg ingen större skillnad hur hon rörde sig då, mot när hon vid ett senare tillfälle hade knäledsinflammation vb.
Så jaa- det behöver inte vara benet som spökar, det kan likagärna komma högre uppifrån. (Min hade en bäckenlåsning, upptäckte en annan veterinär långt senare, han är kiropraktor också , och han fixade till detta på några minuter :) Den tidigare veterinären gissade på skelettskada åt korset till, tur han hade fel!)

Du känner inte till någon duktig veterinär (som kan HELA hästen)som kan komma ut till stallet, om det är så att hon blir stressad av att åka till klinik?

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 318
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 708
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 455
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka