Suck vad ska jag göra?!

Mirre

Trådstartare
Nån som kan ge mig nåt tips om det här?

Först en kort liten fråga om Herman.
Allt funkar bra med honom nu men han har svårt att backa rakt.
Han flyttar sig bara i princip, böjer på halsen typ och faller ut med baken. Alla fall om jag går med honom, stannar och backar. Vänder jag mig om så jag står mot honom backar han rakt. Idag viftade jag faktiskt med repet på sidan av hoom och det hjälpte. Försöker dock använda mig av det så lite som möjligt. Nån med tips?

Moses tycks ha tappat respekten för oss och jag vet inte vad jag ska göra. :( Han går rakt över oss om han känner för det.
Inte för att han är dum på något sätt, det är världens snällaste häst, men han tycks anse att han kan göra som han vill med oss.
Försökte träna lite idag, mest att gå och stanna.
När vi går får jag antingen dra med honom, för han har uppmärksamheten på allt annat än mig. Samma om jag stannar, då stannar han inte förräns han står på mig i princip. Han har till och med mejat ner mig en gång, för han ville fram. Det gjorde ONT!!
Han är så stor och stark att jag inte har mycket och säga till om när han går. Försöker verkligen att på hans uppmärksamhet men det är hopplöst. Ska jag backa honom får jag använda råstyrka, jag blir helt slut och han har kansek tagit typ ett steg eller nåt. Vill inte ha det så. Nån som kan ge ett tips om vad jag ska göra`Ska be min tränare gå igenom lite grundläggande med Moses också, Får hoppas det hjälper, alla fall så man kan fortsätta sen.

// En trött bäver ;) :D

Sv: Suck vad ska jag göra?!

Herman: Åt vilket håll åker rumpan? Mot dig eller bort från dig?
Om han backar med rumpan mot dig så kan prova att stanna, flytta bort rumpan med handen så att han hamnar rak, fortsätta backa något steg medans han är rak och sedan stanna och beröma.

Moses: Om du vill att han ska gå när du går så ställ dig brevid honom vid hans framben med grimskaftet i handen närmast honom och ett spö i den andra. Stå inte vänd mot hästen utan titta rakt fram. Fokusera framåt och börja med att ta ett steg samtidigt som du sträcker fram handen med grimskaftet så att han känner det och ser att ni ska nånstans. Om han är seg och inte vill gå så petar du till med spöt lite framför flankern. Vänd spöt så att du håller i den mjuka delen och se till att det är ett så långt spö att du inte behöver sträcka dig bakåt för att nå.
Ta inte i för hårt först utan bli hårdare om han inte lyssnar. Använd dig av fyra faser. 1-ett steg fram och sträck grimskaftet 2- peta med spöt 3- öka trycket dubbelt 4- öka dubbelt igen. Så fort din häst går med dig så sänk handen slappna av och gå normalt en liten bit innan du stannar, berömer och gnuggar spöt mot det ställe du smällde till. Det gör du för att hästen inte ska bli rädd för spöt och tro att det alltid ska anfalla. Såsar hästen när ni gå så gör om alla faserna igen, gåendes.

När du vill träna backning ställer du dig brevid hästen så samma sätt som nyss. Låt grimskaftet hänga löst utan att släpa i marken. Titta rakt fram, räta upp dig, börja backa medans du gungar repet upp och och ner. Öka kraften i gungningen om hästen inte lyssnar, fyra faser igen.
Håll upp spöt så att din häst inte vänder på sig istället för att backa. Så fort hästen backar, slappna av, sänk händerna och beröm.

Det är viktigt att du gör övningarna från båda sidor, så att din häst respekterar dig lika mycket från båda sidor. Se också till att du inte kommer för nära honom eftersom du då tränger och går på honom, och det gillar inte en häst.
Fyra faser är bra att använda sig av vad man än gör. Då ger man hästen tid att tänka och överrumplar honom inte med en massa saker. Mellan varje fas ska det gå lugna tre sekunder.
När din häst kan backa/gå framåt på fas ett eller två så kan man be honom gå fortare och inte släpa benen efter sig. Låt då fas ett och två vara lite längre men gå snabbare fram mer resterande faser.
Om Moses skulle försköka meja ner dig så flaxa med armbågarna(som i fågeldansen) och sparka med fötterna bakom dig. Du kan till och med skrika till som en häst, typ HIIIII!!!

Skulle han få för sig att han ska knuffa och puffa på dig med huvudet utan att du vill så ta till "fågeldansarmarna" igen. Utan att titta på honom så flaxar nu med armbågaran tre gånger så att han fattar att det bara blir obehagligt för honom om han knuffar bort dig

Jag hoppas att det inte blev en allt för luddig och grötig beskrivning. :angel: Lycka till och skriv hur det går!

hahah!! ;) :D ja lite knäppt låter det, men det funkar! :idea:

Hur går det med pållen? Det vore kul om du skrev en rad eller två. ;)

Det går.. inte alls :(
Han gör som han vill, går vart han vill och jag har inte en suck att rå på honom. Han är över 180 och väger över ett ton så när han stannar eller går då har jag inte mycket och säga till om. :(
Han är för stor helt enkelt. Han är snäll och tömköra men pissjobbig och leda, går man in med mat i boxen ( frukost) halvt kastar han sig över en.

har noll motivering att göra nåt med honom just nu.
Kan jag undvika det så gör jag det. :(
Låter helt sjukt ja men har inte ett jota och säga till om när han bestämmer sig för nåt. :crazy:

Usch! Stackars dig. :( Finns det ingen i närheten som du kan få hjälp av? Eller ta ut nån instruktör till dig, där är med säkerhet värt ett försök!
Det är lite svårt att hjälpa nån över internet. Det bli ju så mycket enklare om man är på plats och verklien ser vad som går fel.

Lycka till och ge inte upp! :bow:

I början när jag ledde min häst så stod jag inte bredvid utan framför. Detta för att jag då är i en starkare ledarpostion. Med en riktigt lång pisk går det super!

När du vill att han ska backa hur vevar du då med repet? Jag börjar med handleden från sida till sida. Sedan armbågen och sist hela armen. Hjälper inte detta så lägger jag skakningarna till handleden igen men denna gången upp och neråt. Sedan går jag vidare på samma sätt... Har aldrig varit med om en häst som står kvar om man snärtar med hela armen upp och ner... :D Nästa gång är de sanbbare med att backa!

Prova!

gör precis så jag också men han står där han står :(
Lyfter på huvet möjligen :crazy:

Vad har du för grimma och grimskaft? Det blir stor skillnad på det hela om du använder dig av repgrimma och ett "nh-grimskaft" isället för en vanlig bred tyggrimma och ett kort lätt vanligt grimskaft.

Precis. Mitt grimskaft som jag använder när jag leder honom är ett tugnt grimskaft. Dessutom är det c:a 4 meter långt :D

Zindy16: om du använder ett sådant så har jag svårt att tänka mig att han står kvar. Framförallt när du skakar hela armen upp och ner så att han får snärtar på nosen. :devil:

Lyfter på huvudet gör det ofta innan de backar i början... så det är inte så långt bort!

hehe har en vanlig grimma. Finns inga repgrimmor i hans storlek, vad jag sett alla fall :D Iof kan man göra en men har inte blivit av.
Har ett rep på ca: 2-2½ meter

knyt en repgrimma själv. Inte så svårt. Jag knöt en till föl/åringen i går :)

Håller du på med PNH? Din backningsmetod lät så parelliaktig ;) .

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 239
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar