Suck och skratt.

P

pippi27

Ja vad säger man.
Testade att släppa Jesper på tomten, mest för att se hur han reagerade över att bli av med snöret.
Jodå, han upptäkte snabbt att han var lös och drog iväg.
Stannade och tittade på mig när jag lockade tillbaka. Satte sig jättefint när jag sa sitt men när jag skulle ta honom så växte hornen ut :smirk: . Misstänker att när han fått vara lös i hundgård har infångandet av honom blivit av typen "allmänt jagande av hund som tycker det är en kul lek" :( . Så fort jag kom inom räckhåll ställde han i sig i lekställning och hjoppade runt. Testade tre gånger att sätta honom vilket han gjorde men det gick inte att ta honom. Jag bytte helt sonika taktik, vänder ryggen till, gick en bit bort, satte mig på gräset med ryggen åt honom. Tog en minut innan han kom och satte sig bredvid och jag verkligen såg hur det snurrade i hans huvud när han funderade över varför jag satte mig där och var så tråkig, det skulle ju jagas.
Beröm, godis och gos. Gick in direkt och ordnande med kaffe. Ville ju inte koppla honom direkt eftersom han ändå kom samtidigt som jag inte ville ha honom lös på tomten utifall han skulle dra.
Jaja, ny dag idag, ska försöka fånga honom på ett bra kort.

Sv: Suck och skratt.

Du gör rätt som går iväg, bara han inte är på jakt efter något annat.

När min ena var valp så gick vi bara med henne lös (gör väl det för det mesta fortfarande *skäms på mig*;)), så fort hon var för långt iväg eller tappade fokus på mig så antingen vände jag eller gömde mig. Så det har fått till följd att hon aldrig släpper mig med blicken, så min hund håller ordning på mig i stället för jag på henne.

Det funkar med äldre hundar också, vi har provat det flera gånger, bara de är kontaktbenägna.

När det gäller det andra så ska det ALLTID löna sig att komma på inkallning, gyllene reglen:)

Lycka till!

//E

Tycker inte du ska skämmas föratt du oftast har henne lös, tvärtom! Var stolt! :bow: :bow: :bow:

:bump: Hylla alla hundägare med så lydiga hundar så att de kan gå lösa! :bump:

//Tina, som anser att en lös hund är en lycklig hund!

Nämen var det inte en bc? Föds inte de utbildade elitlydnad? :eek: SÅ säger ju alla om rasen...

Nu föll hela min världsbild... :rofl:

Ha ha! Min valp går väldigt sällan att fånga genom att gå fram och ta honom, speciellt inte om han är på lekhumör. Han favoritlek just nu är nämligen "Nu kommer jag och tar dig" (och han har hittat på leken själv)... :smirk:

Jo, tänk att en del faktiskt tror att bara för att det är en bc så sitter lydnad och tricks av sig självt :(
Igårkväll kom ett litet test av honom.
Jag har fått veta att han inte tycker om att bli lämnad ensam.
Vi var på födelsedagsfika igår några timmar. Iofs var han ju inte helt ensam, han hade ju Kira hemma.
Men, när vi kom hem så var det med en viss spänning på hur det skulle ha gått.
Det visade sig att båda jyckarna legat ner och sovit näst hela tiden. Enligt bandspelaren som var på inspelning så har någon varit upp och druckit lite vatten annnars hörs mest en massa snarkande. Så jo, han verkar ju vara väldigt stressad :D

Hahah, jo det var mig en vilding :D

Jag brukar ha Arne lös för det mesta, men ibland är det lite si och så...

Han har börjat srpinga efter folk när de gått förbi oss... Vissa människor gör så toppen grejor som att stanna tvärt, och vända sig om, då skyndar han minsann tillbaka!! Vi övar massor, och han är ganska duktig faktiskt. Men ännu bara 4 månader, så vem vet, snart kanske att är som bortblåst... :angel:

Jag vill ju ha hundar som kan gå lösa. Jag måste ha hundar som lyder mig rakt av eftersom mycket hänger på att dom snabbt reagerar om jag blir dålig.
Den här nya krabaten vågar jag inte ha lös än. Jag vill känna mig mer säker på hur han reagerar på olika situationer först. Måste veta att han inte drar på vilt i skogen. Han får absolut inte skrämma Kim :mad: (mitt tama rådjur). Han får inte dra ut på vägen, där går det mycket trafik som kör fort och han får inte få för sig att springa över till nå´n granne för att deras hundra står och skäller på tomten.
Mycket arbete står framför oss men jag tror nog att det blir bra.
En sak har jag upptäkt som inte passar sig. När han blir ivrig så ska det hoppas. Han hoppar och puttar med frambenen. Absolut inte bra när jag har taskig balans och kan av detta ramla och tuppa av, så det är det förrsta vi måste koncentrera oss på att jobba bort.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 939
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund ...jagar våra katter ...skiter i trädgården ...springer nere i källaren ...äter våra sopor Vad ska vi göra? Bakgrund: De har inga...
Svar
10
· Visningar
1 432
Övr. Hund Idag på väg hem från min morfar (17 mil ut i skogen inåt landet från Umeå), så ser jag helt plötsligt en hund springa på vägen utan...
Svar
16
· Visningar
2 321
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka