Suck. (kattmat)

Meibla

Trådstartare
Nu har jag i 1,5 vecka letat efter ett foder som min katt tål. Utan att lyckas.
Han är allergisk mot:

Kött (nöt, gris och lamm)
Kyckling
Lax
spannmål (vete, havre)
Kalkon
Anka
Morötter
Brunt ris
Skaldjur

Har letat och letat, men alla foder innehåller nåt som han inte tål. :crazy: Såå... nån som har nåt förslag på antingen helfoder.. eller hur man tillagar nåt som han kan äta.. som samtidigt innehåller allt han behöver?

Sv: Suck. (kattmat)

Jösses vilket elände!
Återstår ju då bara vilt och vissa fisksorter.
Har ingen aning om det finns kattmat som är så renodlade. Det enda jag vet som sägs vara väldigt bra för allergiker är Nutros choise (torrfoder) men de innehåller tyvärr kalkon eller anka, tror jag det är. Annars får du börja jaga kaniner.

Här kommer recept på "allergimat":

Diet 1
• Protein, t ex älgskav/lamm/kanin/höns/kalkon eller liknande, 100 - 150 g kokt
kött. Ge även kokspadet, som innehåller taurin, som läckt ut under kokningen.
• Vitamin-mineraltillskott, t ex Vitamineral barn (apotek). Krossa tabletten och ge
1/4 tablett per dag i fodret.
• Taurin, 50 mg/dag. Taurin i pulverform är receptfritt och köps på apotek. Taurin
kan ex tempore-förskrivas i kapselform. Apoteket levererar då 100 kapslar á 50
mg för ca 260 kronor (1998). Använd inte kommersiella taurintabletter, då
substansen här kan vara bunden till ett protein.
• Majsolja eller solrosolja (livsmedelsbutik). Ge 1 tsk/dag i fodret.
• Kalciumkarbonat (apotek), 1 krossad 500 mg 19 tablett/dag blandas i fodret.
Angivna mängder räcker i en dag till 4 -5 kg katt. Man kan mycket väl laga för
flera dagar och frysa ner portioner, som inte bara bör tinas utan också värmas
något före servering för att öka smakligheten.

Diet 2
• 1 000 g keso
• 400 g kokt, långkornigt, vitt ris
• 2 tsk kaliumklorid (apotek)
• 4,5 g kalciumkarbonat = 9 st 500 mg tabletter (apotek)
• 2 tsk solrosolja (livsmedelsbutik)
• 350 mg taurin (apotek)
• 1 vitamin-mineraltablett för barn, t ex Vitamineral barn
Riset kokas enligt anvisningen på paketet tillsammans med kaliumkloriden. Vitamin
och mineraltabletterna krossas och blandas med taurinet och keson i det kokta
riset. Denna tillagning räcker i sex dagar till 4-5 kg katt

Diet 3

• 4,8 dl brunt ris
• 900 g rått lammkött
• 4 tsk benmjöl (eller 2400 mg kalcium eller 1 1/3 tsk pulveriserat äggskal)
• 2 msk vegetabilisk olja
• 200-400 mg C-vitamin (ester C) dagligen samt kattvitaminer utan jäst enligt tillverkarens rekommendation

Koka riset. Mal köttet eller skär ner det i bitar. Blanda ingredienserna väl. Vill du inte ge ris kan du ersätta det med 4,8 dl hirs eller 9,6 dl havre. Oavsett vilket du väljer skall det givetvis kokas. Maten räcker 8-10 dagar (räknat på en vuxen katt).

Diet 4

• 3,6 dl hirs
• 900 g rå kalkon
• 2 msk benmjöl (eller 5600 mg kalcium eller 1 msk pulveriserat äggskal)
• 2 2/3 msk vegetabilisk olja
• 200-400 mg C-vitamin (ester C) per dag samt kattvitaminer utan jäst enligt tillverkarens rekommendationer.

Koka hirsen och blanda sedan med resten av ingredienserna. Du kan ersätta hirsen med 3,6 dl brunt ris eller 6 dl havre.

Istället för barnvitamintabletter kan man köpa Vit-Tabs i en del djuraffärer och taurin är nog lättast och billigast att beställa på internet, tex. på www.vitaviva.com

Den första dieten redde ut en av mina uppfödningars allergiproblem och det snabbt.

Har du provat att ge katten alla de animaliska proteinkällorna hemma? Alltså rena, inte när de är blandade med annat? Vissa katter kan på papperet ge utslag för proteiner de i realiteten inte har några problem att äta i ren form.

tack snälla för recepten :bow::bow::bow:

Ska prova nåt utav dom idag och se om herr kräsen äter. Senaste veckan har han levt på torsk och ärtor. :S

Men en liten fundering.. ska han verkligen har 19 tabletter/dag av kalciumkarbonat? Låter rätt mkt ;)

Och hur får man tag i kaninkött? :crazy:

Senast ändrad:

Nej, jag vet inte varför de har skrivit 19 tabletter/dag. Det behövs inte mer än 250 mg kalcium per 100 g kött. Det ska alltså räcka med ½-1 tablett/dag eftersom Kalcipos (som man köper på Apoteket) innehåller 500 mg/tablett.

Har du provat att ge katten alla de animaliska proteinkällorna hemma? Alltså rena, inte när de är blandade med annat? Vissa katter kan på papperet ge utslag för proteiner de i realiteten inte har några problem att äta i ren form.

Det där sa veterinären nåt om också, så jag testade lite smått att ge honom rå nötfärs, rå fläskfärs och råa kycklingvingar. Med ett par dagars mellanrum givetvis. Och varje gång slutade med att han fick diarre och det bara sprutade ur baken på honom. :crazy:

Lamm, kalkon och anka har jag inte testat,enbart för att jag aldrig äter det i normala fall. konstigt nog så funkade han hyffsat på det fodret han fick innan allergitestet togs. (JW Anka&ris):confused:

Sorry!
Såg att jag blandat ihop fodren i mitt svar.... Jag menade ju givetvis James Wellbeloved.

Prova att ge anka eller kalkon. Kalkon är nog lättare att få tag på men anka är antagligen ett säkrare kort. Ge då bara anka som proteinkälla. Om det fungerar bra så ger man mat med anka som proteinkälla i 4-6 veckor. Funkar det inte avbryter man såklart och provat något annat.

James Wellbeloved har jag haft nu ett tag, och han har funkat hyffsat på det, bättre än andra foder iaf, men långt ifrån så bra som jag vill. Men nu har jag ju fått svar på varför när han e allergisk mot det som finns i :crazy:

Nu har jag letat efter anka halva dagen utan några större resultat, kalkon hittade jag.. men.. d va en sån där gigantisk :crazy: Finns det inte typ filéer som man kan köpa? :confused:

jahapp... idag inhandlade jag ett paket kalkonfiléer o gav Tippex en av dieterna (nr 4) som Sol tipsade om. Gav väl första portionen vid 12-tiden, och det var kanske inte så jättesmart. Kattstackaren har mer eller mindre suttit på lådan hela dagen.. å det sprutar ur baken på honom :crazy:

Så kalkon är nu helt uteslutet.. så får väl testa anka lite senare i veckan o se om han funkar bättre på det.

E det verkligen normalt att han reagerar så fort? :crazy:

Senast ändrad:

Sån blir min katt också när hon äter annat än torrfoder, det tar inte många minuter innan hon springer på toa då...

Specific har specialfoder för katter med foderallergier som brukar funka kanon.

Dom har ett blötfoder som heter SPECIFIC™ Food Allergy Management, detta innehåller:
Lamm, ris, sojaolja, mineraler, vitaminer, Psyllium Husk (plantago), taurin. Innehåller inga konstgjorda antioxidanter eller färg- eller smakämnen och inte heller några genmodifierade ingredienser.

Så här beskriver Specific det:
SPECIFIC™ Food Allergy Management våtfoder innehåller ett begränsat antal råvaror: lamm och ris. Både lamm och ris är råvaror med låg allergiframkallande potential, vilket gör dem till perfekta råvaror i hypoallergena foder.

Råvaror av mycket hög kvalitet och smältbarhet gör att fodret är särskilt bra för patienter med tunntarmsdiarré. För patienter med tunntarmsdiarré rekommenderas att den dagliga ransonen fördelas på 3-5 måltider, för att minska belastningen på mag-tarmkanalen.

Innehåller Psyllium Husk, en fibersort som har en gynnsam effekt på regleringen av aktiviteten i mag-tarmkanalen.

Dom har även ett liknande torrfoder som heter SPECIFIC™ Skin & Joint Support, men det innehåller tyvärr vete.

http://www.specific-diets.com/Default.aspx?ID=3301

Var receptet komplett så du hade hirs i? Nu till en början skulle jag nog främst prova diet 1 eftersom det är den renaste dieten.

Japp, den var komplett, kan testa diet 1 imorgon och se om det blir nån skillnad. *Suck* jag har alltid sån otur med mina djur :crazy:

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: ufot
·
Hundhälsa Jag håller på att bli galen här. Tiken, som är allergisk mot det mesta, har ätit Arion Lax & ris i flera år utan problem. Nu har de...
2
Svar
32
· Visningar
2 364
Senast: Meibla
·
Hundhälsa Vi har en 7 månader gammal Kleiner Munsterländer tik som den senaste tiden blivit orolig i magen och fiser ofta och väldigt illa. Jag är...
Svar
4
· Visningar
1 303
H
Hundhälsa Hej allihopa:). I dag fick jag lite av dom provsvar som vi tagit på Frida, i detta brevet så togs mest foderrelaterade reaktioner...
2
Svar
34
· Visningar
5 579
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar