Suck... Hur motionera häst med ryggproblem?

Pepito

Trådstartare
Tycker det är himla tråkigt :cry: Min ponny har återligen ont i ryggen, börjar tro att det är dålt fel :cry: :cry: Ska ta det från början.

När vi fick henne tog vi ut en ekueterapeft (stavas) som kollade henne och hon hade mkt ont i ryggen dels berodde det på att ägaren innan har ridit henne fel och att hon hade en mkt för liten sadel. hon hade en 30 bom och nu har hon 34-35. Fast det kan ju skilja på olika märken,denna var för liten iallafall.hon fick ett par månaders vila. efter jag hade satt igång henne fick hon hoppviljan tillbaka och det gick jätte bra för oss på tävlingar. sedan nu har hon börjat stanna!! vi kollade upp sadeln men den var det ingen fel på. då tog vi ut ekuetrapeften och hon kollade henne och hon hade ont i ryggen. vi visste inte vad som var fel så hon bad att få kolla på sadeln, sedan när hon la på den hände ngt otroligt!!! ponnyn sänkte ryggen så att sadeln skulle passa!!!!!!!! hon har ju självklart ändrat på sig så sadeln har ju blivit fel på henne.. förut var hon "svängd" men nu när hon fått ryggmuskler har hon blivit rakare i ryggen så sadeln passar inte.
Nu ska hon ha vila. eller egentligen inte. hon ska tömköras/longeras men det går inte, hon blir helt tokig, bockar stegrar slår bakut.


Har ni några tips på hur jag kan motionera henne??
 
Sv: Suck

Kan ju försöka köra in henne om hon inte redan är det. Är buskul att köra :bump:. Se bara till att ta hjälp av någon duktig person under inkörningen.
Annars kan du gå promenader, klättra i backar och sånt. Mkt bra för kondisen ;). Går hon inte att tömköra/longera kan du väl börja med att arbeta från marken i träns eller repgrimma så kanske hon lugnar sig efterhand. Finns jättemånga bra övningar man kan göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 675
Senast: Honey07
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 483
Senast: Bregen
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp