*suck* Enkla träningstips

Aningsfull

Trådstartare
Är hemma sjukskriven och av naturliga förklaringar får hundarna inte lika mycket träning som dom är vana vid. Jag orkar inte vara ute och flänga flera timmar om dagen utan jag har nog att försöka orka med att gå med dom ut och kissa.
Inne är dom lugna och snälla, som vanligt. Dom små älsklingarna. Men så fort man ska ut så river dom upp sig till den milda grad att det knappt går att stå ut med det. Vilket bara blir till en ond cirkel. Jag som knappt orkar utanför dörren, orkar ännu mindre när man har en helt hysterisk hund i snöret.
DP'n är ju krävande, får hon den motion och den träning hon är van vid går det bra. Men nu är det hopplöst. Hon skriker, bråkar, ställer till med rackartyg, har helt plötsligt blivit selektivt döv. Hon flyger på andra hunden hela tiden och biter honom. Hon stressar upp sig över allting när man är ute och passerar bristningsgränsen redan innan man kommit ut ur trapphuset. Hon har ju lätt att trigga igång om nåt händer, men nu är hon i sitt :devil: esse redan innan man hunnit hela vägen ut. Och jag som är så trött att jag vill gråta bara av tanken att ta ut dom när dom är som vanligt orkar nästan inte alls. Jag blir bara irriterad, hundpromenaderna är en pina.

Vad gör man? Annat än att hoppas på att man mår bättre snart så att man kan ge hundarna den träningen dom behöver. Min mamma brukar vara snäll och ställa upp, men hon är inte intresserad av någon direkt träning utan där blir det ju också bara koppelpromenader och det är inte det DP'n behöver.

Kanske tips på bra lekar här inne, där jag inte behöver vara så inblandad. Godissök kör vi redan. Jag gömmer några godisar och hon kan roa sig ett tag medan jag slumrar på soffan. Men mera tips?
 
Sv: *suck* Enkla träningstips

Om det är regnigt och kallt ute vilket mina hundar hatar så brukar jag helt enkelt köra lydnaden inomhus..det behöver inte vara ngt särskilt. Kan öve inklanning den dagen och platsliggning eller nåt.
Eller ocm jag är lat sitter jag i en ände av hallen och dom i den andra och gormar "sitt, ligg, stå, ligg, stå, sitt" och så håller jag på å fånar mig med deras cirkustrick..typ ligg död och sånt heheeh.
Ja annars är det bara att sätta upp några små böcker och hoppa hinder i göra lite slalom..Himla praktiskt att kunna använda dom aksitivterna jag hade till min fd råtta till sina hundar :angel:
Ibland är det skönt med småttingar!
 
Sv: *suck* Enkla träningstips

Lär henne olika småtrix :)

Krypa, spela död, dansa, pussas, viska, vinka, etc.etc.
 
Sv: *suck* Enkla träningstips

Kan du inte lägga godiset i en sån där rund boll som portionerar ut godiset när dom puttar på den?, om du orkar höra på skrammlet vill säga:smirk: jag måste erkänna att jag gör det inte,inomhus men ute är ok..
Tycker hon om ben? Dom som har färskfoder brukar ha frysta (är det oxben?) oxå hemma och det fungerade på min ena tik som aldrig äter ben, hon låg nog där timma vis.. fast det aktiverar ju inte henne precis men lkanske lugnar för stunden:D


Jag har för övrigt hjärnsläpp just nu:crazy:
 
Sv: *suck* Enkla träningstips

finns ju lite aktiverings leksaker att köpa..gömma godis under koppar, annars får du väll ringa efter nån som kan rädda dig!!!:)
 
Sv: *suck* Enkla träningstips

Jag brukar träna "fot" tills min hund lessnar. Ja alltså när hon var yngre och så taggad :p Då behöver jag inte röra på mig så mycket utan kan göra det utanför yttterdörren. Annars: Träna in t.ex. sitt - ligg -stå till fjärrdirigeringen.
 
Sv: *suck* Enkla träningstips

Jag brukar köra allt från trixträning till apportering och godissök (många godisar, högt och lågt över hela lägenheten så han får leta leta leta...) i min lilla etta. Försök även apportera skedar, trägafflar skruvmejslar etc...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 872
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 764
Senast: Gruvan
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp